• 2
  • 3
2025-05-29, 17:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Fan, med dom pengarna hade jag satsat hälften i Rhein. Kostar en slant i avgifter, men tror starkt på bolaget så risken känns minimal. Marknaden påverkas dagligen av utvecklingen i omvärlden så sätt din egen limit och följ kursen noga i så fall.

Inget köpråd, utan mer en funderare på hur jag själv hade gjort med det kapitalet.

Så ju större kapital du har, desto större risker tar du? Finns väl ingen anledning att köra all-in bara för att man har ett stort kapital att satsa.

Nu var det hur som helst inte aktuellt i det här fallet eftersom TS bara ska undvara pengarna i två månader och att då satsa dem på aktier och riskera ett dåligt tajmat börsfall vore ju idiotiskt. Att satsa rubbet i en enda aktie vore bortom idiotiskt.
Citera
2025-05-29, 17:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Den gjorde över 7 procent förra året. Det är ju Trumpekonomi som gjort den backat nu. Absolut kan hända igen. Jag är beredd att jag kan backa också. Får ju sälja av innan den backer för mycket bara.
Ett gott råd. Lägg de där pengarna på något annat än börsen.
Citera
2025-05-29, 21:12
Medlem
Citat:
Vi kommer antagligen ha ett glapp mellan försäljning av vår lgh och tillträde till hus.
Då kommer vi ha ca 8 miljoner kroner i 2 månader ca.

Är det värt att läggarna pengarna på lågrisk räntebärande fond?

Räknade ut på skatteverkets hemsida att shablonen då blir 224 960 SEK för inkomståret 2025

Tänkte lägga pengerna på SEB FRN Fond A den har presterat 0,84 senaste månaden.

Säg vi drar 0,50 per månad så blir det 1 procent = 80 000 minus 0,3 * 224 960 = 12 000 i vinst.

Fan inte värt risken även om det är liten risk med räntebärande papper, eller vad säger ni
Fasträntekonto utan bindningstid. Inget jävla ISK eller depå i detta fall.
Citera
2025-05-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antagligen undrar de som jag vad tre månader rörligt innebär. Antingen har du fast ränta 3 månader eller så har du rörlig ränta utan bindningstid. Kombon har jag aldrig hört talas om.

"Rörligt" innebär ofta att räntesatsen är "bunden" i 3 månadersperioder. Det är alltså ingen bindningstid på pengarna men på själva räntesatsen.
Citera
2025-05-30, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
"Rörligt" innebär ofta att räntesatsen är "bunden" i 3 månadersperioder. Det är alltså ingen bindningstid på pengarna men på själva räntesatsen.
Så brukar det vara på exempelvis bostadslån, men jag har nog inte sett det på sparkonton.
Citera
2025-05-30, 07:59
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
SBAB har 1,85% ränta på lån utan bindningstid och kanske går det att förhandla upp om man väljer att fortsätta ha sitt bolån där i fortsättningen.

Eller så smackar du in allt på någon spännande aktie och håller tummarna att de inte gör något dumt närmaste två månaderna😂😂
Citera
2025-05-30, 08:49
Medlem
Dundersnubbens avatar
Morrow har 2,6% i ränta utan bindningstid. Jag hade slängt in pengarna där istället för börsen.
Citera
2025-05-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Så ju större kapital du har, desto större risker tar du? Finns väl ingen anledning att köra all-in bara för att man har ett stort kapital att satsa.

Nu var det hur som helst inte aktuellt i det här fallet eftersom TS bara ska undvara pengarna i två månader och att då satsa dem på aktier och riskera ett dåligt tajmat börsfall vore ju idiotiskt. Att satsa rubbet i en enda aktie vore bortom idiotiskt.
Nu skrev jag iof att jag skulle ha satsat hälften och inte allting, men visst det kanske inte är det säkraste tipset i tråden, och det tror jag TS förstår eftersom han la den i fonder.

Jag kommer själv att hamna i en liknande situation, men med betydligt mindre kapital och på mycket längre tid. Är beredd att satsa lite okonventionellt och bevaka dagligen. Man behöver ju inte behålla hela perioden utan jag kommer sätta en limit som jag är bekväm med.

Rhein var absolut inget köpråd som jag skrev, utan bara en tanke på hur jag själv funderar i liknande situation.
Citera
2025-05-30, 21:31
Medlem
Citat:
Vi kommer antagligen ha ett glapp mellan försäljning av vår lgh och tillträde till hus.
Då kommer vi ha ca 8 miljoner kroner i 2 månader ca.

Är det värt att läggarna pengarna på lågrisk räntebärande fond?

Räknade ut på skatteverkets hemsida att shablonen då blir 224 960 SEK för inkomståret 2025

Tänkte lägga pengerna på SEB FRN Fond A den har presterat 0,84 senaste månaden.

Säg vi drar 0,50 per månad så blir det 1 procent = 80 000 minus 0,3 * 224 960 = 12 000 i vinst.

Fan inte värt risken även om det är liten risk med räntebärande papper, eller vad säger ni
På tok för lite avkastning på en "säker" räntefond med tanke på den trots allt höga risk som även en räntefond har. Okej, sannolikheten för att en räntefond ska kollapsa är inte så stor men konsekvenserna för dig är lite för stora.

Vi kan definitivt se ett ras på 5-10 % även för en räntefond om vi får händelser som Covid-19, Ukrainakrig eller en jordbävning på fel plats. Då förlorar du 400 - 800 000. Avkastning för 2 månader på en räntefond är kanske 0,3% så att du får 2400 kr. Att tjäna några enstaka tusenlappar och riskera att förlora en halv miljon är dåligt riskhantering.

Som många andra sagt tidigare så är det ett säkert bankkonto som gäller. Kanske dela upp på flera banker för att säkra insättningsgarantin även om den som jag förstår det ska skydda även större belopp under en begränsad tid vid husaffärer. Men det är ju onödigt att utmana ödet.
Senast redigerad av Mynicname 2025-05-30 kl. 21:35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in