Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-27, 10:36
Medlem
Vi kommer antagligen ha ett glapp mellan försäljning av vår lgh och tillträde till hus.
Då kommer vi ha ca 8 miljoner kroner i 2 månader ca.

Är det värt att läggarna pengarna på lågrisk räntebärande fond?

Räknade ut på skatteverkets hemsida att shablonen då blir 224 960 SEK för inkomståret 2025

Tänkte lägga pengerna på SEB FRN Fond A den har presterat 0,84 senaste månaden.

Säg vi drar 0,50 per månad så blir det 1 procent = 80 000 minus 0,3 * 224 960 = 12 000 i vinst.

Fan inte värt risken även om det är liten risk med räntebärande papper, eller vad säger ni
Citera
2025-05-27, 11:34
Medlem
Med högt belopp och låg avkastning borde skatten bli avsevärt mycket lägre med ett vanligt depåkonto
Citera
2025-05-27, 13:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag hade satt pengarna på ett sparkonto utan bindningstid, med fria uttag och bättre ränta än på löne- eller depåkonton.

Avanza har t.ex. just nu 1,75 % ränta på sitt sparkonto, vilket ger 8 miljoner x 0,0175 x 2/12 x 0,70 = 16 333 kr netto i avkastning efter två månader.
Citera
2025-05-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag hade satt pengarna på ett sparkonto utan bindningstid, med fria uttag och bättre ränta än på löne- eller depåkonton.

Avanza har t.ex. just nu 1,75 % ränta på sitt sparkonto, vilket ger 8 miljoner x 0,0175 x 2/12 x 0,70 = 16 333 kr netto i avkastning efter två månader.

Santander har 2,6%
Citera
2025-05-27, 14:50
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Santander har 2,6%

Du kommenterar en person som skriver "Jag hade satt pengarna på ett sparkonto utan bindningstid"

Kontot med 2,7 % ränta menar du? (även om du skrev 2,6 %)
"Kontot har en aviseringsperiod om trettioen (31) dagar för uttag från Kontot. Uttag under aviseringsperioden kan endast ske mot betalning av en uttagsavgift på 2% av det belopp du önskar ta ut, dock min. 1 000 kr. Detta kan endast göras genom att kontakta Santander skriftligen."

https://www.santanderconsumer.se/spara/mitt-sparplus

Det känns inte som ett konto utan bindningstid, eller?
Citera
2025-05-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.

Du kommenterar en person som skriver "Jag hade satt pengarna på ett sparkonto utan bindningstid"

Kontot med 2,7 % ränta menar du? (även om du skrev 2,6 %)
"Kontot har en aviseringsperiod om trettioen (31) dagar för uttag från Kontot. Uttag under aviseringsperioden kan endast ske mot betalning av en uttagsavgift på 2% av det belopp du önskar ta ut, dock min. 1 000 kr. Detta kan endast göras genom att kontakta Santander skriftligen."

https://www.santanderconsumer.se/spara/mitt-sparplus

Det känns inte som ett konto utan bindningstid, eller?

Den på 2,6 procent har inget sådant. du tittar på mitt spar+
Citera
2025-05-27, 15:42
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Den på 2,6 procent har inget sådant. du tittar på mitt spar+

Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för att jag var slarvig när jag läste deras hemsida.

Ha en trevlig eftermiddag!
Citera
2025-05-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för att jag var slarvig när jag läste deras hemsida.

Ha en trevlig eftermiddag!

Citera
2025-05-27, 16:43
Medlem
fråga er rådgivare på banken där ni kommer ha ert nya bolån och fråga vad de erbjuder.

Så stora belopp så borde man få speciall behandling.
Citera
2025-05-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
fråga er rådgivare på banken där ni kommer ha ert nya bolån och fråga vad de erbjuder.

Så stora belopp så borde man få speciall behandling.

Det kommer aldrig wallenberg-skurkarna göra
Citera
2025-05-27, 21:20
Medlem
Citat:
Är det värt att läggarna pengarna på lågrisk räntebärande fond?
Nej för ISK här, risken är för stor att skatten blir högre än vinsten på kontot. Jag skulle använt ett AF-konto istället, eller förhandlat mig till bra ränta på ett sparkonto hos banken.
Citera
2025-05-27, 21:30
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig wallenberg-skurkarna göra

Som kund så kommer man ihåg sånt, när det är dags att byta bank. borde vara på allas bucketlist
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in