• 1
  • 2
2025-05-27, 08:17
Medlem
Socialstyrelsen för statistik över förskrivning av receptbelagda läkemedel:
https://www.socialstyrelsen.se/globa...024-4-9026.pdf

Där framgår bland annat:

Citat:
Fler kvinnor än män hämtade ut läkemedel i alla läkemedelsgrupper förutom
blodfettsänkande och blodförtunnande läkemedel, som hämtades ut av fler
män. Skillnaden mellan könen var störst för antidepressiva, som förskrevs
till 15 procent av kvinnorna jämfört med 8 procent av männen.
Också för
smärtstillande medel och antibiotika var könsskillnaderna betydande. Förra
året hämtade 21 procent av kvinnorna och 14 procent av männen minst ett
recept på smärtstillande läkemedel, medan motsvarande siffror för
antibiotika var 19 procent bland kvinnor och 13 procent bland män.

Man kanske skulle tro att skillnaden beror på att kvinnor lever längre än män och att de därför i livets skutskede konsumerar mer. Fast det är precis tvärt om: Det enda som äldre kvinnor konsumerar i större utsträckning än männen är kraftiga, receptbelagda, smärtstillande. Detta trots att de gick igenom klimakteriet för 20-40 år sedan och knappas kan ha mens-smärtor längre.

Istället är det de yngre kvinnorna som komsumerar så väldigt mycket mer. Antidepressiva medel skrivs ut i dubbelt så hög utsträckning till unga kvinnor, jämfört med männen.
Antibiotika skrivs också ut i mycket större utsträckning.

Frågor att diskutera:
- Är kvinnor mer sjuka än män?
- Eller är det fråga om övermedicinering av kvinnorna (eller till och med undermedicinering av männen)?
- Är det ett slags social markör? "Jag äter minsann också XXX!"
- Är det bra eller dåligt att kvinnor konsumerar så mycket mer läkemedel? Är det bra för hälsan? Är det bra för miljön? Förgiftar det sjöar och hav i onödan?
https://www.su.se/nyheter/global-stu...ndrag-1.597988
Citera
2025-05-27, 08:30
Avstängd
Svaret är, att kvinnor oftare söker vård, i förhållande till män. Det är ingen nyhet.
Citera
2025-05-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svaret är, att kvinnor oftare söker vård, i förhållande till män. Det är ingen nyhet.
Vården skall ju vara jämlik. Att söka vård ger inte automatiskt antidepressiva eller antibiotika. Knappast smärtstillande heller.
Så din slutsats är att männen borde söka mer för de krämpor de faktiskt har?
Eller vill du påskina att läkarna ger efter för påtryckningar och skriver ut mediciner i onödan?
Citera
2025-05-27, 09:10
Medlem
MrFishboys avatar
Kan det vara en noceboeffekten, kvinnor får inte det livet som massmedia lovade dem, de antar att det måste vara fel på dem, så ska det medicineras och slängas med diagnoser.

Därav mer vård och mer mediciner, finns det studier om sjukdomen och inte symptomen?
Citera
2025-05-27, 09:14
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Frågor att diskutera:
- Är kvinnor mer sjuka än män?
- Eller är det fråga om övermedicinering av kvinnorna (eller till och med undermedicinering av männen)?
- Är det ett slags social markör? "Jag äter minsann också XXX!"
- Är det bra eller dåligt att kvinnor konsumerar så mycket mer läkemedel? Är det bra för hälsan? Är det bra för miljön? Förgiftar det sjöar och hav i onödan?

1. Ja, när det kommer till fenomen som t.ex. utbrändhet blir kvinnor sjuka i större utsträckning än män.
Kvinnor har även en större benägenhet att söka hjälp för psykisk ohälsa än vad män har, vilket resulterar i att fler kvinnor således också får utskrivet mediciner som syftar till att hjälpa mot detta.
2. Nja. Både och. Jag tror inte att det är övermedicinerat i det inledande skedet, men jag tror att både patienter och vården förlitar sig för mycket på mediciner i det långa loppet istället för att ta itu med grundproblematiken till ohälsan.
3. Ja, i vissa fall, iallafall bland yngre tjejer. I tjejforum kan man ibland se att diagnoser och mediciner är någonting som innebär tillträde till en social gemenskap. Det är i vissa grupperingar ansett som lite "häftigt" att ha diagnoser och mediciner. Det är förvisso skitbra att det blir mer socialt accepterat att prata om sådant, men jag upplever att det ofta görs för att hävda att man är lite mer speciell än andra, snarare än att dela erfarenheter och sprida kunskap.
4. Det är väl bra och hälsosamt att en person, oavsett kön, som är i behov av läkemedel också får tillgång till sagda läkemedel. Men finns det en djupare problematik som kan avhjälpas genom t.ex. terapi till den grad att patienten så småningom kan slippa läkemedel så är det inte särskilt hälsosamt att bara fortsätta att förskriva läkemedel.
Citera
2025-05-27, 09:17
Medlem
Ajogens avatar
Det är för kvinnor fått för sig att inte äta kött samt att det pågås konstanta PR kampanjer ifrån företag för att underminera kvinnors självförtroende så de ska köpa deras kräm eller vad för skit de kränger.
Citera
2025-05-27, 10:10
Medlem
Män är dåliga på att gå till läkaren när de behöver så undermedicinering av männen stämmer bra!
Citera
2025-05-27, 10:20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Man hoppas ju skiten går över av sig själv - som man ska man bita ihop! Ljug, sluta grina och drick upp för fan!

Citera
2025-05-27, 18:33
Medlem
Det är männen som gör oss sjuka.
Citera
2025-05-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiskor
Det är männen som gör oss sjuka.

Det är ingen ursäkt, för det är i så fall ett fritt val. Skaffa dig en rejäl kvinna istället, då! För hälsans skull.
Citera
2025-05-28, 09:40
Medlem
zombie-nations avatar
Män får ofta rätt hjälp direkt. Kvinnor vevas ut och in i vården och kallas det ena och det andra, så när de får hjälp har flera sjukdomar hunnit uppstå. Detta gäller även psyksjuka män som också upplever detta inom vården.
Citera
2025-05-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Män får ofta rätt hjälp direkt. Kvinnor vevas ut och in i vården och kallas det ena och det andra, så när de får hjälp har flera sjukdomar hunnit uppstå. Detta gäller även psyksjuka män som också upplever detta inom vården.

Det KAN ju ha att göra med att män söker för konkreta symptom, typ "Jag har ont här!" eller "En benknota har punkterat huden där" eller "Jag kan inte pissa!".
Kvinnor söker väl ofta för mer diffusa symptom: "Jag mår inte bra!" eller "Nu orkar jag inte mer!". Då är det svårare att sätta fingret på problemet.
För att återkomma till TS: Kan det vara så att man också söker tidigare än männen, och att problemen inte är så uppenbara då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in