https://www.nlt.se/2025/06/03/tva-pe...ttacker-66c98/
En 18åring och en minderårig
Två unga personer har anhållits misstänkta för de nattliga våldsdåden i Lidköping och Särestad. Det rör sig om en man i 18-årsåldern samt en minderårig pojke som delgivits misstanke om mordbrand.
Utredningen är i ett intensivt läge.
– Det är mycket som ska hända inom några få dagar, säger åklagaren Sofia Karlsson.
Under tisdagen har polisen genomfört flera utredningsåtgärder kopplade till händelserna i Lidköping och Särestad utanför Grästorp.
Bland annat har tekniska undersökningar skett på båda adresserna. Även vittnen har förhörts samtidigt som det har genomförts dörrknackning i närområdet.
Samtidigt har en jakt efter misstänkta personer pågått. På tisdagsförmiddagen kunde två personer – en man i 18-årsåldern och en minderårig pojke – gripas misstänkta för mordbrand både i Lidköping och Särestad. De anhölls under tisdagsförmiddagen.
– Det jag kan säga är att vi har en frihetsberövad för den ena branden och sedan har vi en annan frihetsberövad för den andra branden, säger åklagaren Sofia Karlsson som leder förundersökningen.
Vad kan du säga om gripandena? Var skedde de och var det under lugna former?
– Det vill jag faktiskt inte gå in på närmare nu, säger Sofia Karlsson.
Hon vill heller inte uppge var de misstänkta är hemmahörande, men de ska dock ha gripits på två olika platser.
Misstänker ni en koppling mellan händelserna?
– Det är alldeles för tidigt att avgöra skulle jag säga, så det är ingenting som jag kan kommentera egentligen, säger Sofia Karlsson.
NLT har även ställt samma fråga till Caroline Karlsson, presstalesperson på polisen.
– Vi tittar givetvis på eventuella samband mellan skjutningen och de två bränderna. Med största sannolikhet finns det kopplingar mellan personerna och samtliga händelser som inträffat den senaste tiden, säger hon.
Utredningen är i ett intensivt skede.
– Vi kommer samla ihop oss och se vad vi har och vad vi behöver göra. Sedan är anhållningsfristen något som vi ska fundera på, om de ska vara fortsatt frihetsberövade efter det. Det är mycket som ska hända inom några få dagar, säger Sofia Karlsson.
Inga personer ska ha kommit till fysisk skada i samband med attentaten.
Sedan tidigare sitter en 16-årig pojke, hemmahörande på en mindre ort i Skåne, häktad misstänkt för mordförsök och grovt vapenbrott efter förra veckans skottlossning som skedde på samma adress som nattens mordbrand i Särestad.