2025-05-27, 22:06
Medlem
39% döms enbart på ord...
https://www.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA
Citera
2025-05-27, 22:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Men det är väl inte heller rimligt att man ska ha samlag med någon som ligger helt frusen, lealös, blundar och ser rädd och obekväm ut ostraffat? Då fattar ju en normalbegåvad person att det är våldtäkt för DEN personen, oavsett vad lagen eller andra säger. Alla har inte den psykiska förmåga som krävs för att försöka försvara sig. Läs på om freeze-mode.

Vad som kan upplevas som våldtäkt skiljer sig från person till person precis som olika länder har olika lagstiftning kring det.

Nej, men hur bevisar man det? Ingen annan var ju där och såg hur parterna såg ut. Det handlar om att när ord står mot ord, och det inte finns annan säkrad bevisning (att den påstått våldtagna kvinnan SJÄLV har berättat om detta för någon annan, är självklart inte säkrad bevisning), så är det bättre att fria en skyldig än att döma en oskyldig. D.v.s. grundregeln när det gäller precis alla andra brott också. Varför bara inte just detta..?

Den springande punkten i detta, är att vi måste börja uppfostra våra döttrar som förr igen. D.v.s. så att dom aldrig sätter sig i en situation, där de blir ensamma med en man som de inte vill ligga med. Denna försiktighet är ju något som kvinnor sedan stenåldern, eller ännu längre tillbaka, alltid varit tvungna att iakttaga. Och det kan aldrig ändras... Enda sättet att ändra på det är att kastrera männen, vilket skett (med vissa män) i vissa kulturer. I det ottomanska riket hade man t.ex. kastrerade män som tjänare och manligt sällskap till sultanernas fruar och konkubiner. Då KUNDE de vara ensamma med varandra i en kammare, för det kunde inte hända någonting otrevligt. I övriga fall GÅR det helt enkelt inte. Vi måste se människorna och världen och verkligheten som de ÄR igen, och sluta tramsa...
Citera
2025-05-27, 23:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Nej sup ner kvinnor, våldta dem för att sedan dumpa dem är anledningen till att Sveriges befolkning kommer att utplånas.
Blattarna gifter sig fortfarande och skaffar barn dock.
Är det din observation av dagens Sverige?
Citera
2025-05-28, 00:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nope. År 2016 tex. Så anmäldes 4549 våldtäkter. Av dessa gick 389 till åtal. Och av de som gick till åtal blev det fällande dom i 194 fall. Hälften till friande dom.

År 2020 (2 år efter att lagen om oaktsam våldtäkt togs i bruk) anmäldes 6377 våldtäkter. Av dessa gick 799 till åtal. Och 407 ledde till fällande dom. 393 till friande dom (nästan hälften).

År 2022 anmäldes 6549 våldtäkter. 830 av dessa gick till åtal. 557 ledde till fällande dom. 273 till friande dom.

Källa: Brå.

Bevisbördan är hård och ska så vara i en rättsstat. Därav det är så få anmälningar som ens leder till åtal. Och därav det även är en hel del friande domar av de som väl går till åtal.

Nej, jag är inte besviken över att rättsväsendet är pålitligt och rättssäkert.

Det jag är "besviken" över är myterna som sprids att det är "sååååå lätt att få någon fälld för våldtäkt, bara att anmäla!". När det snarare är precis tvärtom: det är svårt att få någon fälld för våldtäkt. som du ser i siffrorna jag levererade.

Myten om att det skulle vara lätt att sätta dit någon för våldtäkt sprids av antingen dåligt insatta personer eller av personer med en agenda, som vill kunna få våldta "ifred" och om de skulle bli dömda för det, är det bara för dem att köra med myten "jag är oskyldig, ni vet, det är såååå lätt att bli dömd för våldtäkt, räcker med ingen bevisning alls". Dvs. Lögn. vill du gå i dessa okunniga eller rentav lögnaktiga personers intressen?

Jag vill det inte. Jag ser till fakta. Och den säger tydligt: det är svårt att få någon dömd för våldtäkt.
Staten försöker tillämpa lagen seriöst, men kvinnorna är helt förryckta och använder staten som en proxy för att hämnas på män. Det ska vara svårt. De som har inte fälls är mao de som försöker falskeligen anmäla en man. Det är sålunda glädjande statistik, men några slinker trots allt genom nätet pga skickliga, manipulativa lögner. Och sen har vi riktiga våldtäkter och de är hemska, men inte majoriteten.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2025-05-28 kl. 00:05.
Citera
2025-05-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500

Fyfan vad sjukt!

Så det finns alltså 39% som kan vara felaktikt dömda bara för att nån psykobrud har hittat på saker.
Citera
2025-05-28, 01:59
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:

Helt sinnessjukt! Helt otroligt att 39% döms på hörsägen.. Varför görs ingenting åt denna rättsosäkra situation?
Citera
2025-05-28, 07:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag antar att det handlar om tingsrättsdomar.

Hursomhaver: Det går inte riktigt att ta en sån uppgift för sann. Fram med domar från hovrätt och uppåt som illustrerar detta istället. För som jag tidigare sagt är det skillnad på ord mot ord och ord mot ord. Det kan liksom vara fråga om ett fall där någon ger en absurd förklaring för sitt agerande, och då ska såklart denne dömas "enbart på ord".

Så fram med lagakraftvunna domar från hovrätt och uppåt som du finner problematiska så tar vi ett snack.
Citera
2025-05-28, 07:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, men det är definitivt något som avskräcker om hon/han ljuger om våldtäkt. Fläka upp underlivet i en plågsam och grundlig undersökning gör folk helst bara om de måste.
Nej det tror jag heller inte att det gör. Många tjejer som fläker upp underlivet för betydligt mindre pengar. Tyvärr ser sanningen ut så fast jag vet att du har otroligt svårt att ta det till dig.
Citera
2025-05-28, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
https://www.youtube.com/watch?v=2d_t1l64pRM

Hej,
Undrar om det som sägs i denna video verkligen stämmer? Att man kan dömas för våldtäkt nästan enbart baserat på ord mot ord?

Låter inte klokt, men skulle inte förvåna mig om det stämmer.
Samtidigt parallellt till detta, så krävs det vattentät bevisning vid mord och vållande till annans död vid trafikolycka leder i regel till knappt något utan man bara konstatera att det var en olycka och sådant händer liksom.
Citera
2025-05-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Helt sinnessjukt! Helt otroligt att 39% döms på hörsägen.. Varför görs ingenting åt denna rättsosäkra situation?
Vet inte om uppgiften stämmer, men vad är alternativet? Att det är fritt fram att våldta om det inte finns vittnen?
Citera
2025-05-28, 08:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vet inte om uppgiften stämmer, men vad är alternativet? Att det är fritt fram att våldta om det inte finns vittnen?
Alternativet är naturligtvis som vid alla andra rättsfall att fria om man inte kan bevisa att någon har begått ett visst brott.
Citera
2025-05-28, 08:30
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Varför sitter du och hittar på?

Varför läser du inte FU dokument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto