2025-05-27, 21:08
Medlem
BallaBellas avatar
Vilken skog ska du till?
Citera
2025-05-27, 21:31
Medlem
Trakessons avatar
Har träffat på varg i skogen. Behövde inget speciellt för det. Vi stod och tittade på varandra förvånat en stund innan han vek av in i skogen.
Jag har sett vargar tidigare fast från bilen, så det här var första gången jag träffade på en till fots.

En björn skulle jag inte vilja springa på dock. I mina ögon är en björn väldigt mycket farligare än en varg. Anfaller björnen tror jag man är körd om man inte har ett rejält skjutvapen redo.
Citera
2025-05-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du har aldrig varit i en svensk skog? Ett vapen är bara i vägen utan att vara till någon nytta. Viktigare är att ha med sig en korg för svamp och bär.
Trollet frågade om skydd mot björn o varg.
Citera
2025-05-27, 22:40
Medlem
Landsbygdens avatar
Har visselpipa nämnts?

Visselpipa är billigt och tar ingen plats heller.

Hade kört på en bra kniv och visselpipa.

Eller om du är rik och tänkt hålla på med seriöst vildmarksliv så kanske du ska ha ett sådant där björnspray eller seriös tuta.

Är ju bara att titta på skandobs var det förekommer rovdjur. På ett ungefär.
Citera
2025-05-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Trollet frågade om skydd mot björn o varg.
Och ett vapen ökar risken för att bli anfallen. I alla fall enligt statistiken. Så därför är det bättre att ha med sig en korg för bär och svamp.
Citera
2025-05-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Är ju bara att titta på skandobs var det förekommer rovdjur. På ett ungefär.
Kul. Tittade på kartan, och man ska banne mig ha tur om man stöter på varg eller björn. https://www.skandobs.se/
Citera
2025-05-27, 22:55
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Kul. Tittade på kartan, och man ska banne mig ha tur om man stöter på varg eller björn. https://www.skandobs.se/
Ja, i södra Sverige är det nog mycket ovanligt. Glöm inte att använda sorteringsfunktionen på skandobs. Tror en del observationer hålls hemligt dock, eller att vissa perioder av året, så är det så. Osäker, men har för mig det.

Visselpipa kan vara bra för att skrämma bort andra djur också, som kan bli jobbiga. Eller om man är ute själv och blir skadad, kanske det blir jobbigt att bara ropa allt vad man orkar.
Citera
2025-05-27, 22:57
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Hockeytutan gör susen om skogens djur blir för närgångna. Lätt att ha hängande på sidan av byxan. Dra av en signal innan du kryper till kojs.

Riktigt smart och enkel idé! Det ska jag ta med!
Om drivgasen kan antändas så har man ju en eldkastare också ifall det behövs.

Någon annan i tråden nämnde smällare och det är ju också enkelt att ta med och väger ingenting. Om man hör det prassla i buskarna så drar man igång ett nyårsfirande.
Citera
2025-05-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ja, i södra Sverige är det nog mycket ovanligt. Glöm inte att använda sorteringsfunktionen på skandobs. Tror en del observationer hålls hemligt dock, eller att vissa perioder av året, så är det så. Osäker, men har för mig det.

Visselpipa kan vara bra för att skrämma bort andra djur också, som kan bli jobbiga. Eller om man är ute själv och blir skadad, kanske det blir jobbigt att bara ropa allt vad man orkar.
Skulle en björn döda mig, så skulle jag se det som ett häftigt sätt att dö på. Och mina efterlevande skulle få ett häftigt minne
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Någon annan i tråden nämnde smällare och det är ju också enkelt att ta med och väger ingenting. Om man hör det prassla i buskarna så drar man igång ett nyårsfirande.
Och en skogsbrand. Fler dör av sånt än av vilda djur.
Citera
2025-05-27, 23:01
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Skulle en björn döda mig, så skulle jag se det som ett häftigt sätt att dö på. Och mina efterlevande skulle få ett häftigt minne
Ja, det vore nog rätt unikt.
Fast man kanske inte ska skämta om det heller. Har ju hänt att folk i Sverige blivit skadade av björn.
Citera
2025-05-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ja, det vore nog rätt unikt.
Fast man kanske inte ska skämta om det heller. Har ju hänt att folk i Sverige blivit skadade av björn.
Det är så pass ovanligt, så jag tycker nog att man kan skämta om sånt.

Dessutom tror jag att ytterst få i forumet kommer längre ut i naturen än till närmsta stadspark.

En kvinna blev dödad av en älg för några år sedan, något annat har jag inte hört om i närtid. Det var väl typ drygt hundra år sedan någon blev dödad av en varg.
Citera
2025-05-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Funderar på att vandra runt och tälta djupt inne i skogen en längre tid.

Vad bör man ta med sig för att skydda sig mot björnar och vargar?

Ett vapen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in