2025-05-28, 00:28
Medlem
nofjuns avatar
Ingenting. De är oerhört skygga djur. Ser du en björn på relativt nära håll, så backa långsamt därifrån utan att vända ryggen till. En sak ni definitivt inte ska ha med er är jakthund, det är nära på alltid så att björnattack börjat med att en jägare följt efter sin skällande hund till en björn. Och björnen är naturligtvis enormt irriterad över det.
Citera
2025-05-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Chansen kanske är låg men den är inte obefintlig.

Jag tror ”risk” är ordet du söker..
Citera
2025-05-28, 04:00
Medlem
frozendragons avatar
Skulle rekomendera .300 winchester gevär men .308 skulle också fungera. Kör med bultgevär för mer stabiltet. Ett skot ska räcka ändå för att ta ner björnen. Hur du får tag i geväret är en helt annan fråga.
Citera
2025-05-28, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Skulle rekomendera .300 winchester gevär men .308 skulle också fungera. Kör med bultgevär för mer stabiltet. Ett skot ska räcka ändå för att ta ner björnen. Hur du får tag i geväret är en helt annan fråga.
Ett vapen ökar risken för att bli anfallen. Du har inte läst tråden?
Citera
2025-05-28, 04:29
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte om första skottet dödar omedelbart.
Citera
2025-05-28, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Inte om första skottet dödar omedelbart.
Är du lite eljest, eller? Har du någonsin varit ute i skogen? Tänker mig lite mer än i täppan på din innergård.

Frågan i trådstarten var, "Vad bör man ta med sig ut i skogen för att skydda sig mot björnar och vargar?". Svaret är, ingenting, du kommer inte stöta på vare sig varg eller björn. Och om så går de därifrån. Och ja, jag har träffat på björn, dock inte i Sverige, och jag lever fortfarande.

Men akta dig för fästingar och mygg.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-28 kl. 04:37.
Citera
2025-05-28, 05:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det finns 375 vargar och 2800 björnar i sverige. Risken är extremt låg att du stöter på dessa. Vanliga smällare kan kännas väldigt obehagligt även för djur att få kastade mot sig. Lagligt jämfört med annat.
Att stöta på varg är inte så osannolikt. Björnar är skygga och håller sig undan, vargar är mera nyfikna. Jag har stött på varg då jag hämtat ved ur skogen, det är inte så att dom skulle attackera en vuxen människa.
Citera
2025-05-28, 10:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Jag kan verkligen inte förstå logiken i att ett vapen skulle öka risken att bli anfallen?

Däremot är det komplett meningslöst att släpa med sig ett vapen som skydd - ett gevär är åbäkigt, drar till sig uppmärksamhet och om man inte är på en mark där man har jakträtt (dessutom under jakttid) så sitter man jävligt illa till. Eftersom TS inte verkar ha vapenlicens skulle han verkligen vara i skiten. Revolver? Jag har provat att skjuta med grovkalibrig revolver på rörliga mål som skulle motsvara ett sårat vildsvin, och det skulle kräva några tusen skott på skjutbanan innan jag (eventuellt) kände mig trygg med en revolver i den situationen.

Det är så oerhört låg sannolikhet att man blir anfallen av en björn. Blir man det och inte är mentalt förberedd och förberedd med vapnet är det kört i alla fall. Dessutom behöver man vara en mycket säker skytt för att stoppa en anfallande björn. Så råden att ta med vapen är bara skitsnack, men jag kan inte se att det har med sannolikheten att bli attackerad att göra.

Edit: Lite ökad tydlighet
Senast redigerad av Venator 2025-05-28 kl. 11:02.
Citera
2025-05-28, 10:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Ingenting. De är oerhört skygga djur. Ser du en björn på relativt nära håll, så backa långsamt därifrån utan att vända ryggen till. En sak ni definitivt inte ska ha med er är jakthund, det är nära på alltid så att björnattack börjat med att en jägare följt efter sin skällande hund till en björn. Och björnen är naturligtvis enormt irriterad över det.

Ja, fast tvärt om: Det typiska scenariot är att hunden hittar björnen, irriterar björnen och då blir hunden rädd och springer till husse med björnen efter sig.
Citera
2025-05-28, 10:57
Medlem
Sprang på en björn en mörk stjärnklar höstnatt. Björnen "morrade" högt och jag backade och gick lugnt tillbaka till mitt nattläger invid älven. Jag gjorde som björnen ville - att backa och våra vägar skildes.
Läskigt och lite creepy att somna i min hängmatta den natten.

Så. Rädd för björn? Visst är jag det då jag ofta rör mig där björn är, men det hindrar mig inte från att fara ut med mitt flugspö och campa invid skogsälvar. För gör man så som naturen vill så går det oftast bra.
Citera
2025-05-28, 10:58
Medlem
filthytests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om jag stöter på rester av ett gammalt tält i skogen, med pinnar av kolfiber eller aluminium och duk av syntetväv, lär jag se att det är har varit ett tält...

Det rör sig ganska mycket folk i områden där folk brukar tälta, och i våra skogar rör sig jägare, skogsägare, virkesuppköpare, med mera. Och på en plats så jävla ödslig att ingen skulle hitta tältet så undrar man ju hur psykopaten skulle hitta en ensam tältare just där.

Sista inlägget i frågan för min del.
Om du är så van med uteliv borde du känna till naturen och veta att naturen städar bort skräp. Och lika så kroppar. Men du tror att naturen skyltar med mordplats. Och tror att ditt dyrbara tält står kvar lika så som du lämnade det.
Citera
2025-05-28, 11:06
Medlem
Venators avatar
OnT: Om TS vill känna sig lite tryggare kanske en vuvuzela hade varit ett alternativ. Då kan han blåsa några tut ibland när skogen känns lite väl mörk och han kommer garanterat inte att möta någon björn.

OT:

Citat:
Ursprungligen postat av filthytest
Om du är så van med uteliv borde du känna till naturen och veta att naturen städar bort skräp. Och lika så kroppar. Men du tror att naturen skyltar med mordplats. Och tror att ditt dyrbara tält står kvar lika så som du lämnade det.

Har du något fall, förutom Appojaure, där någon faktiskt blivit mördad i sitt tält? Eller menar du att det sker regelbunden men alla psykopaterna kommer undan med det (eller det kanske bara är en enda psykopat som är väldigt aktiv med lång karriär)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in