Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Ett vapen ökar risken för att bli anfallen. Du har inte läst tråden?
Jag kan verkligen inte förstå logiken i att ett vapen skulle öka risken att bli anfallen?
Däremot är det komplett meningslöst att släpa med sig ett vapen som skydd - ett gevär är åbäkigt, drar till sig uppmärksamhet och om man inte är på en mark där man har jakträtt (dessutom under jakttid) så sitter man jävligt illa till. Eftersom TS inte verkar ha vapenlicens skulle han verkligen vara i skiten. Revolver? Jag har provat att skjuta med grovkalibrig revolver på rörliga mål som skulle motsvara ett sårat vildsvin, och det skulle kräva några tusen skott på skjutbanan innan jag (eventuellt) kände mig trygg med en revolver i den situationen.
Det är så oerhört låg sannolikhet att man blir anfallen av en björn. Blir man det och inte är mentalt förberedd och förberedd med vapnet är det kört i alla fall. Dessutom behöver man vara en mycket säker skytt för att stoppa en anfallande björn. Så råden att ta med vapen är bara skitsnack, men jag kan inte se att det har med sannolikheten att bli attackerad att göra.
Edit: Lite ökad tydlighet