2025-05-27, 00:32
Medlem
Hej.

Kallar ni mat i konservburk konservmat eller burkmat?
Citera
2025-05-27, 00:58
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hej.

Det beror på vad du menar med mat i konservburk.
Krossade tomater i konservburk är burk med krossade tomater.
Majs i konservburk är konserverad majs.
Köttfärssås i konservburk är nödproviant som bara skulle inhandlas om jag riskerade att svälta och inget annat fanns tillgängligt.
Citera
2025-05-27, 01:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hej.

Ingetdera... jag säger nog typ konserverad majs eller burkmajs. Eller majs på burk, när jag tänker efter. Men det har nog att göra med att vi äter väldigt lite burk... eh... konserv... eh... burkmat i min familj.

"Brukmat" låter som 70-tal men det var nog vad man sa då, när det var lite vanligare till vardags. Minns ju skämtet från lågstadiet: "Ugh, burkmat, sa kannibalen och sköt ner ett flygplan".

Edit: Ja, Stenballe gav ju till och med samma exempel!
Citera
2025-05-27, 01:09
Medlem
Konserver om det är konserverat, finns väl även burkmat som inte är konserverat?
Citera
2025-05-27, 01:10
Medlem
Mat som rätt är konservmat.

Majs, ärtor, tonfisk är burkmat.
Citera
2025-05-27, 01:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Konserver om det är konserverat, finns väl även burkmat som inte är konserverat?

Jag är med på vad du menar men även en glasburk inlagd gurka är ju konserverad. Mjölksyrning är ju exempelvis en konservering. Så inte mycket jag skulle kalla "burkmat" som inte är konserverad på något sätt...

Men "konserver" reserverar jag nog för plåtburkar och även om Battreanmig har en poäng i att det är färdiga rätter som jag främst skulle kalla "konserver" är det nog en fråga om kontext.
Citera
2025-05-27, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag är med på vad du menar men även en glasburk inlagd gurka är ju konserverad. Mjölksyrning är ju exempelvis en konservering. Så inte mycket jag skulle kalla "burkmat" som inte är konserverad på något sätt...

Men "konserver" reserverar jag nog för plåtburkar och även om Battreanmig har en poäng i att det är färdiga rätter som jag främst skulle kalla "konserver" är det nog en fråga om kontext.
Visst, glasburkar har mor konserverat mycket i på den tiden vilket kanske återkommer nu, mycket av gamla husmorssysslor verkar komma åter i dessa tider.
Citera
2025-05-27, 01:21
Medlem
zombie-nations avatar
Maträttens namn och på burk, så säger jag.

Ibland konserverad och så matens namn.

Säger bara burkmat om kattmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in