• 5
  • 6
2025-05-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Varför ska staten och EU bestämma om ciggaretter och snus? Folk är väl fria att göra som dom vill?

Ingen har blivit knivad eller skjuten för ett paket cigg eller snus!

Fria att göra som dom vill? Har du glömt bort vilket land du lever i?
Citera
2025-05-27, 23:18
Medlem
Vejp och Niccopods är det dom vill åt.
Pods innehåller ofta betydligt mer tillsatt nikotin än normalt snus och cigg.
Gällande råtobak så ska det idag förtullas om man inte köper en hel planta.
Frågan är ju vilken gräns som ska sättas på nikotinet, för det är väl det som ska diskuteras, inte själva tobaken, den har ju redan punktbeskattats.
Citera
2025-05-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Have you heard about råtobak?

Det brukade jag köpa och så hade jag en tobakskvarn.

Så köper man hylsor och en manuell eller automatisk cigarettmaskin.
Har en som jag ska slänga får tobak är bajs.

Inte det minsta tobaksskatt om du köper råtobak.

Det är bra att det är krångligt att röka.

Det är jävla idiotiskt att hålla på med sånt.
Råtobak ska skattas och förtullas idag
Citera
2025-05-27, 23:25
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Råtobak ska skattas och förtullas idag

Är du full eler orkar du bara inte läsa tråden, miffo!

Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Skatten på rulltobak kommer att höjas med 200 % enligt AB.
Det betyder att den kommer att gå från 2506 kr till 7518 kr kilot.

Är man småkonsument så gör det såklart ingen skillnad.
Citera
2025-05-29, 22:07
Medlem
Ibland dyker sådanna här något alarmerande artiklar upp. Europaparlamentet har en tämligen komplex lagstiftningsprocess, där förslag i ett mycket tidigt skede kan låta som att det är ett förslag som är klubbat och kommer genomföras. I det här fallet t.om endast en uppmanning till EU-kommisionen att ta fram ett förslag.

Och även om EU-kommisionen skulle lägga fram ett sådant förslag är det enbart ett av flera steg som ska klicka för att lagen ska gå igenom.

Nu är jag ingen EU-expert, så ta det jag säger med en nypa salt. Men så vitt jag kommer ihåg är processen något liknande:
  1. (I detta fall) Medlemsländer uppmannar EU-kommisionen att lägga fram ett förslag
  2. EU-kommisionen lägger fram ett förslag, lite förenklat kan man se detta som EUs regering.
  3. Detta förslag skickas till Europaparlamentet (där våra folkvalda parlamentariker röstar) samt ministerrådet, där relevanta ministrar för förslaget sitter. Sannolikt skulle det i detta fall vara rådet för ekonomiska frågor, där finansministrar från alla EU-länder deltar.
  4. Om förslaget direkt skulle gå igenom bägge dessa instanser antas lagen
  5. Om parlamentet och ministerrådet inte är överens får bägge instanser föreslå ändringar, och sen börjar ett arbete med att försöka förlikas

Detta är framförallt ofta en långsam process. Men det jag tror många missade från Aftonbladet-texten var följande:

Citat:
Tobaksproducenterna Grekland, Italien och Rumänien motsätter sig förslaget, som skulle falla om de röstar emot det, enligt FT.

Lägg därtill, att när det gäller skattefrågor, som denna fråga där man föreslår att höja nikotinskatten. Så ska det råda enhällighet i ministerrådet. Det vill säga, varje land har vetorätt. Att alla 27 EU-länders regeringar skulle ställa sig bakom detta finner jag som ytterst ossanolikt.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funge...ministerradet/

Citat:
Ibland förekommer enhällighet eller enkel majoritet
I en del frågor i ministerrådet krävs enhällighet för att ett beslut ska kunna fattas. Det betyder att inget land får rösta nej. Det gäller exempelvis för beslut om skatter och om bidrag till EU:s budget. Det är även huvudreglen inom den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken. I några fall kan ministerrådet besluta med enkel majoritet, alltså med en majoritet av sina medlemmar. Det gäller exempelvis vid beslut om ministerrådets egen verksamhet.

Jag är i vart fall inte särskilt orolig att detta riskerar att bli verklighet. Om detta ens blir ett färdigt förslag från EU-kommisionen lär det nog förr eller senare kastas i papperskorgen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in