Citat:
Ursprungligen postat av
C4sand
Jag har läst mig upp lite och kom fram till att min erfarenhet var utdaterad, Sverige har de senaste 20 åren privatiseras en hel del bostäder och Sverige har någonstans mellan 30-40% hyresrätter baserat på invånare. Det är nog ett ganska sunt tal.
Det borde täcka de som nyetablerar sig eller flyttar runt innan de rotar sig.
Du säger att du “läst upp dig lite”, men det märks att du missat den avgörande poängen:
det handlar inte om hur stor andel som formellt är hyresrätter – utan hur tillgängliga de är i praktiken.
En majoritet av dessa hyresrätter ligger i orter där folk
inte kan bo för att det saknas jobb, utbildning eller grundläggande service. I storstäderna, där bostadsbehovet är som störst, är kötiden till en hyresrätt ofta
15–20 år. Vad hjälper det en 22-åring som vill flytta hemifrån idag?
Sen säger du att det är ett “sunt tal” med 30–40 %. Vad bygger du det på? Sunt för vem? Det är som att säga att 80 % av vattnet är i poolen – men du får inte bada, för du saknar armbindel.
Och angående “privatiseringen” – ja, det stämmer att allmännyttan sålts ut, men det är inte neutralt. Det är
en medveten politik som förvärrat bostadsbristen genom att flytta tillgången från kollektivt ägande till spekulation. I praktiken har det lett till färre hyresrätter, högre hyror, ombildningar till bostadsrätter – och ett system där nybyggda hyresettor i innerstan kan ha
starthyror på 15 000–20 000 i månaden. Vem täcker det, tror du? Nyetablerade?