Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Vad är det mer som du hyr och anser att det är ekonomiskt? Dina kalsonger? Dina gardiner? Din disktrasa?
Om inte, varför gör du inte det om det nu är så jävla smart att hyra?
Problemet är att många inte har finanserna för att köpa sitt eget boende, och då kostar deras boende mer än hos de som köper.
Du menar alltså att om något inte är värt att hyra som underkläder, så är det automatiskt dumt att hyra annat? Det är en rätt banal jämförelse, om du ursäktar. Skillnaden är ju funktion och värde över tid.
Jag hyr inte mina kalsonger, men jag betalar för el, mobil, kollektivtrafik, molnlagring, tandläkare och internet varje månad. Allt det är
bruksvärden jag betalar för – inte investeringar. Det betyder inte att jag är dum i huvudet.
Att boende skulle vara undantaget från detta synsätt är en ideologisk kvarleva från 1900-talet. Du blir inte automatiskt rik för att du köper något stort. Du tar en risk – oftast med lånade pengar. Det är skillnad på
kapitaltillgångar och
livskostnader.
Det är just för att många i
nte har råd att köpa som de hyr. Inte för att de är ekonomiskt inkompetenta, utan för att deras livssituation (tillfällig ort, otrygg inkomst, separation, flykt, skuld, hälsa…) inte tillåter bostadslån, bolånetak eller bunden ränta.
Hyresrätten är inte ekonomiskt smart för alla – men det är inte heller bostadsrätt. Det beror på perspektiv, tidshorisont och samhällsfunktion. Allt är inte IKEA-logik.