Citat:
Ursprungligen postat av
Dempa19
Jag har varit på Flashback ett tag och tar det här med anonymitet på ett stort allvar inte för att jag vill vara hemlig utan för att jag tar personlig integritet och säkerhet på stort allvar. Därför har jag i vissa trådar fördolt eller förändrat viss information kring mig själv. Likt hur journalister när de ibland skriver om visselblåsare, exempelvis om de skriver om Johannes, en rörmokare från Järfälla, kanske de istället kallar honom Peter och beskriver honom som en elektriker från Gullmarsplan eller en Kemist från Gävle eller något helt annat.
Jag undrar hur vanlig företeelse på Flashback är det här? Vet att det finns många visselblåsare här på Flashback och om du verkligen vill vara säker då vill du ju inte bara vara hemlig om den du är utan även föra in vilseledande information. Om detta är något som förekommer här på Flashback är det bara i ovanstående syfte som det görs eller görs det även av andra anledningar, såsom kreativt utlopp, ett slags personligt experimenterande eller kanske för komisk effekt. Hur tänker ni kring detta? Hur brukar ni göra?
Korrekt att det största hotet mot anonymiteten på Flashback (eller snarare pseudonymiteten efter det att TOR blockerades) är det du själv skriver. Uppgifter som avslöjar var du bor, vad du jobbar med och andra personliga detaljer bör du vara försiktig med om du vill vara pseudonym.
Det kan också vara klokt att inte skriva om ämnen som du har särskilda fackkunskaper om, eftersom en fackman ganska lätt känner igen en annan fackman på jargongen.
Däremot är det av tveksamt värde att sprida felaktiga uppgifter. En gammal sanning är att den som ljuger förr eller senare avslöjar sig eftersom det är svårare att komma ihåg lögner än sanningen.