• 6
  • 7
2025-05-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Gå in på din profil/mitt konto och klicka på Kontrollpanelen. Välj redigera e-mail och lösenord så ser du det och kan ända på det om du vill.

Nix, jag som mod kan inte se verken ditt lösenord eller din mailadress.
Man ser det inte där, man kan välja en ny eller ta bort. Men jag är inte orolig.
Senast redigerad av IngridBe 2025-05-29 kl. 22:16.
Citera
2025-05-30, 08:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tillägg till mitt tidigare inlägg. Folk tenderar ju att skriva om sina intressen, där det ofta är långt under hälften som har det intresset. Då hamnar de automatiskt i den mindre kategorin.

Som exempel äger jag en motorcykel, och enligt ChatGPT finns det ca 300 000 registrerade motorcyklar i Sverige. Så där har vi skurit bort en ansenlig mängd av befolkningen. Skulle jag dessutom nämna märke, modell och årgång så kanske vi är nere på några hundra rätt snabbt. Och jag skulle inte bli förvånad om det skulle räcka med att jag också nämner motsvarande för min bil för att det ska räcka för att identifiera mig. Och det är enbart två datapunkter.
Vet en som blev identifierad på ett annat forum på just det sättet fast om andra saker, så ja, det måste man se upp med. Där fanns det dock inte någon regel 1.06 mot att luska i sånt där, vilket vi ju har ett visst skydd av här.

Själv har jag en tendens till att uppge lite för mycket privat i första versionen av ett inlägg, men sen tänker jag till lite och rensar innan jag publicerar det. Man bör verkligen förhandsgranska allt innan man trycker iväg det.
Citera
2025-06-01, 16:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag har varit på Flashback ett tag och tar det här med anonymitet på ett stort allvar inte för att jag vill vara hemlig utan för att jag tar personlig integritet och säkerhet på stort allvar. Därför har jag i vissa trådar fördolt eller förändrat viss information kring mig själv. Likt hur journalister när de ibland skriver om visselblåsare, exempelvis om de skriver om Johannes, en rörmokare från Järfälla, kanske de istället kallar honom Peter och beskriver honom som en elektriker från Gullmarsplan eller en Kemist från Gävle eller något helt annat.

Jag undrar hur vanlig företeelse på Flashback är det här? Vet att det finns många visselblåsare här på Flashback och om du verkligen vill vara säker då vill du ju inte bara vara hemlig om den du är utan även föra in vilseledande information. Om detta är något som förekommer här på Flashback är det bara i ovanstående syfte som det görs eller görs det även av andra anledningar, såsom kreativt utlopp, ett slags personligt experimenterande eller kanske för komisk effekt. Hur tänker ni kring detta? Hur brukar ni göra?

Korrekt att det största hotet mot anonymiteten på Flashback (eller snarare pseudonymiteten efter det att TOR blockerades) är det du själv skriver. Uppgifter som avslöjar var du bor, vad du jobbar med och andra personliga detaljer bör du vara försiktig med om du vill vara pseudonym.

Det kan också vara klokt att inte skriva om ämnen som du har särskilda fackkunskaper om, eftersom en fackman ganska lätt känner igen en annan fackman på jargongen.

Däremot är det av tveksamt värde att sprida felaktiga uppgifter. En gammal sanning är att den som ljuger förr eller senare avslöjar sig eftersom det är svårare att komma ihåg lögner än sanningen.
Citera
2025-06-01, 18:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Minns någon tråd där en person anklagades för att vara pedofil. Vilket givetvis pöbeln på flashback hakade på. Noterade en användare som stack ut från mängden. Noterade att samma användare - uppenbarligen medveten om hur inläggen i tråden kunde tolkas - började skriva i andra trådar och outade sig själv "tillhöra den orten där X händelse skett". Uppenbart för att vilseleda de som var uppmärksamma om dennes eventuella identitet.

Nu hör till saken att jag tror inte personen i fråga var pedofil eller hade liknande tendenser. Utan anklagelserna var bara ett spektakel inför öppen ridå.

Ska i sammanhanget nämnas att detta skedde för ett par år sedan.

Så som svar på TS fråga: Det händer. Med all jäkla rätt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in