• 1
  • 2
2025-05-26, 18:57
Medlem
Dempa19s avatar
Jag har varit på Flashback ett tag och tar det här med anonymitet på ett stort allvar inte för att jag vill vara hemlig utan för att jag tar personlig integritet och säkerhet på stort allvar. Därför har jag i vissa trådar fördolt eller förändrat viss information kring mig själv. Likt hur journalister när de ibland skriver om visselblåsare, exempelvis om de skriver om Johannes, en rörmokare från Järfälla, kanske de istället kallar honom Peter och beskriver honom som en elektriker från Gullmarsplan eller en Kemist från Gävle eller något helt annat.

Jag undrar hur vanlig företeelse på Flashback är det här? Vet att det finns många visselblåsare här på Flashback och om du verkligen vill vara säker då vill du ju inte bara vara hemlig om den du är utan även föra in vilseledande information. Om detta är något som förekommer här på Flashback är det bara i ovanstående syfte som det görs eller görs det även av andra anledningar, såsom kreativt utlopp, ett slags personligt experimenterande eller kanske för komisk effekt. Hur tänker ni kring detta? Hur brukar ni göra?
Citera
2025-05-26, 19:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Det är nog ganska vanligt. Men det viktigaste är väl att inte regga en riktig e-postadress kopplad till kontot.
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-05-26 kl. 19:15.
Citera
2025-05-26, 19:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Det vanligaste är nog att folk har flera konton. Det kan man ju tex se under pågående rättsfall att det är ganska ofta det kommer in skribenter som har något av värde att delge. Att det kommer vara ett konto som skapades för flera år sedan med 1 inlägg.

Där kanske det är av extra värde också att kunna vara anonym.
Citera
2025-05-26, 19:09
Medlem
SimonSesss avatar
Ta en titt på mina trådar så får du svaret. Svaret är alltså ja. Jag har väll över 100st konton på Flashback varav samtliga har egna "personligheter", sätt att felskriva på, politiska åsikter som skiljer varandra åt, sätter ett mellanslag före tre kommatecken så att åldern starkt ifrågasätts osv ,,,
Citera
2025-05-26, 19:22
Jag kan namnge flera konton där det klart framgår att kontona är helt öppna om vad de jobbar med, att de knarkar, har utfört scoop osv.

I några fall har jag även kunnat lista ut - med framgång - vem som döljer sig bakom kontot.

Det är ju alltså en salig blandning av vissa som är väldigt diskreta och vissa som är väldigt öppna. De flesta håller väl sig någonstans i mitten
Citera
2025-05-26, 19:22
Medlem
OneTaps avatar
flashback e ju anonymt så varför ska man göra de? :P o i sverige bor de över 10 miljoner människor så va e chansen att nån hittar dig baserat på grund läggande info? säkert mindre än 2% såvida man inte skriver ut massa personligt typ sin address eller sitt telefon nummer eller har ett jätte unikt skriv sätt o använder konstiga ut tryck tex :P så för dom allra flesta av oss e de nog jätte liten chans :P
Citera
2025-05-26, 19:24
Medlem
SimonSesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
flashback e ju anonymt så varför ska man göra de? :P o i sverige bor de över 10 miljoner människor så va e chansen att nån hittar dig baserat på grund läggande info? säkert mindre än 2% såvida man inte skriver ut massa personligt typ sin address eller sitt telefon nummer eller har ett jätte unikt skriv sätt o använder konstiga ut tryck tex :P så för dom allra flesta av oss e de nog jätte liten chans :P
Det är ju knappast 2%? Det är 3%.
Citera
2025-05-26, 19:33
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Det är ju knappast 2%? Det är 3%.
ja fan ja räkna fel :P räknar man på att en tredje del av befolkningen surfar på flashback så blir de tre miljoner besökare som man delar man 10 miljoner svenskar vilket blir 3% =) ja står rättad :P
Citera
2025-05-26, 19:41
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Därför har jag i vissa trådar fördolt eller förändrat viss information kring mig själv.

Det är väl själva essensen i anonymiteten – att kunna vara vem man vill, utan att någon moralpolis ska komma och hojta: “AHA! Men du skrev ju 2021 att du hade en katt, och nu pratar du om hundfoder? Vem ljuger du för, din sjukpensionerade kattbluffare från Gävle?!”

Allvarligt talat – folk verkar ha fått för sig att Flashback är en sorts folkbokföringsmyndighet i forumformat. Men nej. Man får lov att fabulera, växla perspektiv, prova nya skepnader. Det är inte lögn, det är kreativ integritet. Det är datatrygghet i praktiken.

Om någon frågar hur det är att bli påsatt med pegging, då behöver du inte vara en analentusiast – du kanske bara är nyfiken, nervös inför helgen, eller jobbar på en roman. Det är exakt den typen av tänkande som borde premieras.

Heder till alla som fördöljer, förvanskar och förflyktigar sig själva. Ni är forumets ryggrad. De andra kan fortsätta låtsas att verkligheten är linjär och logisk, så länge de inte märker att deras egna gamla inlägg också går att läsa.
Citera
2025-05-26, 19:56
Medlem
Citat:
Många tänker inte på hur mycket info de ger ut. Och många till synes obetydliga uppgifter kan tillsammans bli väldigt precist.

Säg att du äger en SAAB. Då har vi ca 200k människor att välja på. Lägg till att du är kvinna. Då är vi nere på högst 100k. I verkligheten mycket färre, då det är mycket vanligare att män äger bilar. Om du sedan även gjorde lumpen förra året så är vi nog nere på högst en handfull personer att välja på.
Citera
2025-05-26, 20:00
Medlem
Citat:
ja fan ja räkna fel :P räknar man på att en tredje del av befolkningen surfar på flashback så blir de tre miljoner besökare som man delar man 10 miljoner svenskar vilket blir 3% =) ja står rättad :P

Det här är ju en användare som döljer sin identitet utmärkt. Ingen skriver såhär efterblivet på riktigt så det ska du ha cred för OneTap.
Citera
2025-05-26, 20:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag har varit på Flashback ett tag och tar det här med anonymitet på ett stort allvar inte för att jag vill vara hemlig utan för att jag tar personlig integritet och säkerhet på stort allvar...

Jag surfar på grannen, är persona non grata och runkar alltid i grupp.

Sorry. Det är bara att förutsätta att det inte längre finns nån anonymitet. (1 av ovanstående är sant.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in