• 1
  • 2
2025-05-26, 22:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det diskuteras hur slöjan är en symbol för förtryck, vilket den är. Och då vill du flytta fokus från det med en massa oväsentligt babbel…

Tack professor Fishboy, för att du kliver in med din linjära logik och med kirurgisk precision kapar allt som kräver mer än två tankeled. Det är alltid lika rörande när du försöker angripa komplexitet med ett basebollträ av plattityder.

Nej, jag försöker inte “flytta fokus”. Jag försöker ha fler än ett fokus samtidigt. Jag vet att det låter otroligt, men man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet på en gång – ibland till och med tre, om man stretchar.

Att påpeka att slöjan ibland är frivillig och ibland ett verktyg för förtryck – beroende på sammanhang, kultur, individ och maktstruktur – är inte att relativisera. Det är att vara vuxen.

Men visst, fortsätt gärna rita världen med krita i svart och vitt och kalla all samhällsanalys för “babbel”. Det säger mer om din ambitionsnivå än om min.

PS. Om du någon gång vill diskutera förtryck utan att samtidigt bekräfta alla dess mekanismer med din auktoritära övertygelse – hojta.
Citera
2025-05-26, 23:31
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tack professor Fishboy, för att du kliver in med din linjära logik och med kirurgisk precision kapar allt som kräver mer än två tankeled. Det är alltid lika rörande när du försöker angripa komplexitet med ett basebollträ av plattityder.

Nej, jag försöker inte “flytta fokus”. Jag försöker ha fler än ett fokus samtidigt. Jag vet att det låter otroligt, men man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet på en gång – ibland till och med tre, om man stretchar.

Att påpeka att slöjan ibland är frivillig och ibland ett verktyg för förtryck – beroende på sammanhang, kultur, individ och maktstruktur – är inte att relativisera. Det är att vara vuxen.

Men visst, fortsätt gärna rita världen med krita i svart och vitt och kalla all samhällsanalys för “babbel”. Det säger mer om din ambitionsnivå än om min.

PS. Om du någon gång vill diskutera förtryck utan att samtidigt bekräfta alla dess mekanismer med din auktoritära övertygelse – hojta.

Tack själv din lilla marxist, i en tid där politisk polarisering präglar det offentliga samtalet är det avgörande att värna det intellektuella utrymmet för saklig meningsskiljaktighet. Att ifrågasätta ideologisk fokusskifte är inte ett angrepp på teoribildning, utan ett försvar av rationell diskurs.

Vad är det det brukar kallas, det du vill applicera på verkligheten, dubbeltänk, ett sätt att ha två motstridiga tankar i huvudet samtidigt och acceptera bägge som sanningar. ”Krig är fred”?

Slöjan är främst en symbol för förtryck, har alltid varit och ser inte ut att det kommer försvinna. Något som Ts uppmärksammat precis som många andra, handlar inte om svart/vitt-tänkande, handlar om att uppvisa en hälsosam koppling till verkligheten. Det finns ingen komplexitet att belysa, antingen försvarar man förtrycket, eller så fördömer man det.
Citera
2025-05-26, 23:46
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
I det demokratiska, "jämställda" och "feministiska" landet Sverige har importerade kvinnoförtryckande normer inte bara fått frodas fritt och ostört i över 40 år, de har pushats på med skattefinansierade medel. Det handlar om normer som är på sådan patriarkal nivå att vi knappt kan hitta liknande i svensk historia. Under flera decennier har kritik mot utvecklingen kraftfullt tystats och tillbakavisats med hänvisan till rasism, främlingsfientlighet och hittepåordet "islamofobi".

Dubbla måttstockar har präglat polis, sjukvård, skolor och socialtjänst där etniska svenska kvinnor kunnat förvänta sig hjälp att kräva sina självklara rättigheter medan andra kvinnor (främst utomeuropeiska och/eller muslimska) exkluderats de självklara rättigheter som kvinnor normalt har i Sverige.

Den kvinnoförtryckande samhällsutvecklingen har dessutom stöttats och hejats på av svenska myndigheter och samtliga riksdagspartier (+feministiskt initiativ!) utom Sverigedemokraterna.

Läste precis en artikel https://bulletin.nu/ny-sajt-avslojar...ng-till-sharia som uppmärksammade att en opinionssajt börjat uppvakta de myndigheter och företag som med diverse "slöjbilder" i olika sammanhang bidrar till normalisering av slöja. Nu har sajten, förvånande nog, fått Jämställdhetsmyndigheten att plocka bort en slöjbild:

https://www.facebook.com/permalink.p...61572853778188

https://www.facebook.com/permalink.p...61572853778188

Slöjan är, för de som hållit sig uppdaterade, starkt förknippad med islamism dvs den fundamentalistiska formen av islam som tar avstånd från jämställdhet, kvinnlig frihet, HBT, demokrati osv, till förmån för Sharia. Andelen slöjbärande kvinnor kan beskrivas ha exploderat i Sverige. Som grädde på moset släppte Frankrike nyligen en rapport om hur islamister framgångsrikt infiltrerat Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...igt-allvarligt

Opinionssajten är förvisso bara ett exempel men jag menar att det går att uppfatta att islamkritiken i Sverige växer sig starkare i takt med ökad kunskap om att islam inte är förenlig med demokrati och jämställdhet.

Sett till utecklingen är mina funderingar:
Hur kommer Sveriges tredje vågens "feminister", som i hög grad visat sig vara starka pro-palestinska-antirasistiska-islamistvänliga slöjförsvarare, hantera den utveckling som börjar märkas av? Kommer de lägga sig platta och förneka sina tidigare ställningstaganden eller kommer de kanske konvertera till islam? Annat alternativ?

Kommer det överdrivna enögda samhälleliga och mediala fokuset flyttas från alla stackars "islamofob-offer" och "lyckliga hijabis" som hävdar att slöjan är deras eget val och att de är jättelyckliga med den ordning som gäller - eller kommer de hundratusentals i Sverige som lever med slöjtvång och under hedersförtryck exponeras mer?

Väldigt intressant när man går till ursprungskälla och initiativet. Från KvinnoKraft 4.0; ”Hijaben signalerar att den som bär den lyder under sharialagarna inte svensk lag. Och enligt den lagen är flickor och kvinnor underordnade män, hälften så mycket värda och äger inte rätten till sin egen kropp.

https://kvinnokraft4.se/

Hela sidan är ju inte bara stödjande för Ts resonemang utan en intressant källa för frihetstankar som tidigare varit förbjudna, tankar som varit ett tabu inom det offentliga samhället. Den innehåller kritik och resonemang som i regel rationaliseras bort, inom ramen för svensk politik är den ett paradigmskifte.
Citera
2025-05-27, 00:04
Medlem
Citat:
Jag förstår frustrationen i det du skriver. Men jag tror inte att problemet i grunden handlar om religion – inte islam, inte kristendom, inte någon annan tro heller. Det finns en skillnad mellan människors tro och de maktstrukturer som ibland använder religion som verktyg för kontroll eller förtryck.

Det är lätt att slöjan, symboler, eller enskilda normer blir måltavlor – men då kanske vi missar det större mönstret: att kvinnor (och andra människor) begränsas, inte bara i religiösa sammanhang, utan även i det sekulära, kapitalistiska, byråkratiska samhället vi lever i. Ibland är det staten som tystar, ibland marknaden, ibland kulturell konsensus – och ibland gör vi det mot varandra i god tro.

Jag tycker det är bra att du lyfter frågan. Men jag tror att om vi fokuserar för mycket på vad som representerar förtryck (t.ex. en slöja), så finns risken att vi glömmer att det är själva systemet – oavsett religion – som ofta är roten till problemet. Förtryck är inte alltid främmande eller “importerat” – det kan vara invant, bekvämt och fullt integrerat.

Jösses, vilket svammel. Det blev ju inte så jättebra va?

( det är själva systemet –oavsett religion – som ofta är roten till problemet.)
Går det att utveckla? I min värld är både islam och slöjan importerad.
Citera
2025-05-27, 00:04
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Tack själv din lilla marxist… (följs av fyra decimeter dampakademiska självklarheter)

Ja alltså, om någon här lider av dubbeltänk så är det väl du – som lyckas prata om “rationell diskurs” med samma tonläge som en brölande väckelsepredikant på crack.

Du verkar tro att om något är förtryckande någonstans, så är det förtryckande överallt, alltid – och helst förbjudet på momangen. Det är en imponerande mental akrobatik att ta något så komplext som kultur, identitet, kön, religion och makt – och reducera det till “det är dåligt för att jag säger det”.

Men visst. Du har hittat facit. Grattis. Nu kan du gå vidare till nästa stora fråga och lösa cancer med ett plakat och ett fast handslag.
Citera
2025-05-27, 00:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickeyersel
Går det att utveckla? I min värld är både islam och slöjan importerad.

Jo, men det där är ju också en värld där svensk kultur stannar vid julafton, midsommarstång och att alla får ta en bit sill till.

Gå bara tillbaka två generationer så hittar du svenska kvinnor med huckle, moralregler som var huggna i folkdräkt, och skam som social valuta. Det var inte islam – det var präst, tradition och grannsämja. Vad vi har glömt är inte bara vårt kulturarv, utan också vår egen förmåga att sopa allt obekvämt under mattan och kalla det “fint”.

Och slöjan då? Visst, ibland är den religiös, ibland praktisk, ibland symbolisk. Ibland är det bara det folk råkar ha på huvudet när de går ut. Men vi i väst får nån sorts nervöst utbrott varje gång vi ser tyg som inte är sytt av H&M.

Svenskar är så livrädda för det främmande att vi glömmer att det mesta vi själva gör är efterapningar, minnen eller bara ren vanemässig vidskepelse. Det betyder inte att vi inte ska kritisera förtryck – men det minsta vi kan göra är att känna igen vårt eget.
Citera
2025-05-27, 00:47
Medlem
KlasLunds avatar
Så vi räddar kvinnor från förtryck genom att bestämma vad de inte får ha på sig – genialt.
Citera
2025-05-27, 08:46
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Så vi räddar kvinnor från förtryck genom att bestämma vad de inte får ha på sig – genialt.

Din kulturrelativism får ge vika för mänskliga rättigheter. Är man inte fullständigt marxistisk indoktrinerad vet man att hederskultur är ett numera betydande problem i Sverige, ett importerat sådant. Skulle du lägga ner några minuter med att undersöka källan så skulle du eventuellt förstå deras utgångspunkter; https://kvinnokraft4.se/
Citera
2025-05-27, 11:09
Medlem
Att bära slöja i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår, intelligens.

Att Jämställdhetsmyndigheten sprungit dessa kvinnors ärenden är fullständigt vidrigt och diskvalificerar dess blotta existens.
Citera
2025-05-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det märkliga med allting är att när man kommer in i arbetslivet och hamnar i bolag med många utbildade människor så inser man att alla röstar på KD/SD.

Det är helt linjärt nästan. Ju högre upp du klättrar ju närmare SD kommer du. Nationalister. Människor som ser igenom dimridån.
Har märkt samma sak.

Men det märkliga är att SD endast har ~20% av befolkningen..

Kan det bero på att de lagt sig platt för ex.vis EU och inträdet i Nato?

Samtidigt så är ju situationen allvarlig i vårt land, och det man önskar befolkningen och speciellt media skulle fokusera betydligt mer på.
Citera
2025-05-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har märkt samma sak.

Men det märkliga är att SD endast har ~20% av befolkningen..

Kan det bero på att de lagt sig platt för ex.vis EU och inträdet i Nato?

Samtidigt så är ju situationen allvarlig i vårt land, och det man önskar befolkningen och speciellt media skulle fokusera betydligt mer på.

Tror många puckon röstar som gruppen säger åt dom och inte vad dom själva egentligen vill.
Citera
2025-05-27, 23:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Din kulturrelativism får ge vika för mänskliga rättigheter. Är man inte fullständigt marxistisk indoktrinerad vet man att hederskultur är ett numera betydande problem i Sverige, ett importerat sådant. Skulle du lägga ner några minuter med att undersöka källan så skulle du eventuellt förstå deras utgångspunkter; https://kvinnokraft4.se/

Du hittade hela internet på en och samma sida. Grattis. Synd bara att det blev fel ändå. Att tvinga någon att inte bära något är fortfarande tvång – oavsett om det sker i Allahs eller frihetens namn. Frihet är inte när staten väljer dina kläder – det är när du gör det själv. Men visst, kasta mer bensin på brasan och kalla det brandsäkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in