• 1
  • 2
2025-05-26, 17:54
Medlem
Lavas avatar
I det demokratiska, "jämställda" och "feministiska" landet Sverige har importerade kvinnoförtryckande normer inte bara fått frodas fritt och ostört i över 40 år, de har pushats på med skattefinansierade medel. Det handlar om normer som är på sådan patriarkal nivå att vi knappt kan hitta liknande i svensk historia. Under flera decennier har kritik mot utvecklingen kraftfullt tystats och tillbakavisats med hänvisan till rasism, främlingsfientlighet och hittepåordet "islamofobi".

Dubbla måttstockar har präglat polis, sjukvård, skolor och socialtjänst där etniska svenska kvinnor kunnat förvänta sig hjälp att kräva sina självklara rättigheter medan andra kvinnor (främst utomeuropeiska och/eller muslimska) exkluderats de självklara rättigheter som kvinnor normalt har i Sverige.

Den kvinnoförtryckande samhällsutvecklingen har dessutom stöttats och hejats på av svenska myndigheter och samtliga riksdagspartier (+feministiskt initiativ!) utom Sverigedemokraterna.

Läste precis en artikel https://bulletin.nu/ny-sajt-avslojar...ng-till-sharia som uppmärksammade att en opinionssajt börjat uppvakta de myndigheter och företag som med diverse "slöjbilder" i olika sammanhang bidrar till normalisering av slöja. Nu har sajten, förvånande nog, fått Jämställdhetsmyndigheten att plocka bort en slöjbild:

https://www.facebook.com/permalink.p...61572853778188

Slöjan är, för de som hållit sig uppdaterade, starkt förknippad med islamism dvs den fundamentalistiska formen av islam som tar avstånd från jämställdhet, kvinnlig frihet, HBT, demokrati osv, till förmån för Sharia. Andelen slöjbärande kvinnor kan beskrivas ha exploderat i Sverige. Som grädde på moset släppte Frankrike nyligen en rapport om hur islamister framgångsrikt infiltrerat Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...igt-allvarligt

Opinionssajten är förvisso bara ett exempel men jag menar att det går att uppfatta att islamkritiken i Sverige växer sig starkare i takt med ökad kunskap om att islam inte är förenlig med demokrati och jämställdhet.

Sett till utecklingen är mina funderingar:
Hur kommer Sveriges tredje vågens "feminister", som i hög grad visat sig vara starka pro-palestinska-antirasistiska-islamistvänliga slöjförsvarare, hantera den utveckling som börjar märkas av? Kommer de lägga sig platta och förneka sina tidigare ställningstaganden eller kommer de kanske konvertera till islam? Annat alternativ?

Kommer det överdrivna enögda samhälleliga och mediala fokuset flyttas från alla stackars "islamofob-offer" och "lyckliga hijabis" som hävdar att slöjan är deras eget val och att de är jättelyckliga med den ordning som gäller - eller kommer de hundratusentals i Sverige som lever med slöjtvång och under hedersförtryck exponeras mer?
Citera
2025-05-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
I det demokratiska, "jämställda" och "feministiska" landet Sverige har importerade kvinnoförtryckande normer inte bara fått frodas fritt och ostört i över 40 år, de har pushats på med skattefinansierade medel. Det handlar om normer som är på sådan patriarkal nivå att vi knappt kan hitta liknande i svensk historia. Under flera decennier har kritik mot utvecklingen kraftfullt tystats och tillbakavisats med hänvisan till rasism, främlingsfientlighet och hittepåordet "islamofobi".

Dubbla måttstockar har präglat polis, sjukvård, skolor och socialtjänst där etniska svenska kvinnor kunnat förvänta sig hjälp att kräva sina självklara rättigheter medan andra kvinnor (främst utomeuropeiska och/eller muslimska) exkluderats de självklara rättigheter som kvinnor normalt har i Sverige.

Den kvinnoförtryckande samhällsutvecklingen har dessutom stöttats och hejats på av svenska myndigheter och samtliga riksdagspartier (+feministiskt initiativ!) utom Sverigedemokraterna.

Läste precis en artikel https://bulletin.nu/ny-sajt-avslojar...ng-till-sharia som uppmärksammade att en opinionssajt börjat uppvakta de myndigheter och företag som med diverse "slöjbilder" i olika sammanhang bidrar till normalisering av slöja. Nu har sajten, förvånande nog, fått Jämställdhetsmyndigheten att plocka bort en slöjbild:

Slöjan är, för de som hållit sig uppdaterade, starkt förknippad med islamism dvs den fundamentalistiska formen av islam som tar avstånd från jämställdhet, kvinnlig frihet, HBT, demokrati osv, till förmån för Sharia. Andelen slöjbärande kvinnor kan beskrivas ha exploderat i Sverige. Som grädde på moset släppte Frankrike nyligen en rapport om hur islamister framgångsrikt infiltrerat Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...igt-allvarligt

Opinionssajten är förvisso bara ett exempel men jag menar att det går att uppfatta att islamkritiken i Sverige växer sig starkare i takt med ökad kunskap om att islam inte är förenlig med demokrati och jämställdhet.

Sett till utecklingen är mina funderingar:
Hur kommer Sveriges tredje vågens "feminister", som i hög grad visat sig vara starka pro-palestinska-antirasistiska-islamistvänliga slöjförsvarare, hantera den utveckling som börjar märkas av? Kommer de lägga sig platta och förneka sina tidigare ställningstaganden eller kommer de kanske konvertera till islam? Annat alternativ?

Kommer det överdrivna enögda samhälleliga och mediala fokuset flyttas från alla stackars "islamofob-offer" och "lyckliga hijabis" som hävdar att slöjan är deras eget val och att de är jättelyckliga med den ordning som gäller - eller kommer de hundratusentals i Sverige som lever med slöjtvång och under hedersförtryck exponeras mer?

Det märkliga med allting är att när man kommer in i arbetslivet och hamnar i bolag med många utbildade människor så inser man att alla röstar på KD/SD.

Det är helt linjärt nästan. Ju högre upp du klättrar ju närmare SD kommer du. Nationalister. Människor som ser igenom dimridån.
Citera
2025-05-26, 18:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Under flera decennier har kritik mot utvecklingen kraftfullt tystats och tillbakavisats med hänvisan till rasism, främlingsfientlighet och hittepåordet "islamofobi".

Jag förstår frustrationen i det du skriver. Men jag tror inte att problemet i grunden handlar om religion – inte islam, inte kristendom, inte någon annan tro heller. Det finns en skillnad mellan människors tro och de maktstrukturer som ibland använder religion som verktyg för kontroll eller förtryck.

Det är lätt att slöjan, symboler, eller enskilda normer blir måltavlor – men då kanske vi missar det större mönstret: att kvinnor (och andra människor) begränsas, inte bara i religiösa sammanhang, utan även i det sekulära, kapitalistiska, byråkratiska samhället vi lever i. Ibland är det staten som tystar, ibland marknaden, ibland kulturell konsensus – och ibland gör vi det mot varandra i god tro.

Jag tycker det är bra att du lyfter frågan. Men jag tror att om vi fokuserar för mycket på vad som representerar förtryck (t.ex. en slöja), så finns risken att vi glömmer att det är själva systemet – oavsett religion – som ofta är roten till problemet. Förtryck är inte alltid främmande eller “importerat” – det kan vara invant, bekvämt och fullt integrerat.
Citera
2025-05-26, 19:04
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag förstår frustrationen i det du skriver. Men jag tror inte att problemet i grunden handlar om religion – inte islam, inte kristendom, inte någon annan tro heller. Det finns en skillnad mellan människors tro och de maktstrukturer som ibland använder religion som verktyg för kontroll eller förtryck.

Det är lätt att slöjan, symboler, eller enskilda normer blir måltavlor – men då kanske vi missar det större mönstret: att kvinnor (och andra människor) begränsas, inte bara i religiösa sammanhang, utan även i det sekulära, kapitalistiska, byråkratiska samhället vi lever i. Ibland är det staten som tystar, ibland marknaden, ibland kulturell konsensus – och ibland gör vi det mot varandra i god tro.

Jag tycker det är bra att du lyfter frågan. Men jag tror att om vi fokuserar för mycket på vad som representerar förtryck (t.ex. en slöja), så finns risken att vi glömmer att det är själva systemet – oavsett religion – som ofta är roten till problemet. Förtryck är inte alltid främmande eller “importerat” – det kan vara invant, bekvämt och fullt integrerat.
Detta låter som typiskt vänsterflum. Vi ska alltså blunda för en öppet kvinnofientlig och extremt patriarkal ideologi, eftersom det finns ”maktstrukturer” bakom ideologin som ”suprise” också är kvinnofientliga och patriarkala? Vidare ska vi ignorera när kvinnofientlighet rättfärdigas baserat på trosuppfattning, eftersom det minsann finns misogyni som inte rättfärdigas baserat på religion också?
Citera
2025-05-26, 19:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Detta låter som typiskt vänsterflum. Vi ska alltså blunda för en öppet kvinnofientlig och extremt patriarkal ideologi...

Det är klart att vi inte ska blunda. Ondskan måste kallas vid sitt namn – särskilt när den klär sig i heliga ord och utnyttjar tron för att fjättra snarare än att befria.

Men jag tror inte att problemet börjar med religionen i sig. Ondskan letar sig in i alla strukturer – sekulära som religiösa – där makt får stå oemotsagd. Det är därför vi inte bara ska peka finger bortåt, utan också titta inåt. Vi har byggt samhällen som gärna talar om frihet men ofta lever på lydnad. Som säger sig skydda de svaga men samtidigt kväver människans samvete med regler, kvoter och manualer.

Vi ska vara vaksamma mot alla system som vill styra samvetet – vare sig de kommer med slöja, skattesedel eller styrelsemöte. Frihet är inte något vi kan delegera uppåt. Den börjar med modet att stå rak, också när det blåser från båda håll.
Citera
2025-05-26, 19:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Vad är själva systemet?
Citera
2025-05-26, 19:32
Medlem
bearss avatar
Citat:
Det är klart att vi inte ska blunda. Ondskan måste kallas vid sitt namn – särskilt när den klär sig i heliga ord och utnyttjar tron för att fjättra snarare än att befria.

Men jag tror inte att problemet börjar med religionen i sig. Ondskan letar sig in i alla strukturer – sekulära som religiösa – där makt får stå oemotsagd. Det är därför vi inte bara ska peka finger bortåt, utan också titta inåt. Vi har byggt samhällen som gärna talar om frihet men ofta lever på lydnad. Som säger sig skydda de svaga men samtidigt kväver människans samvete med regler, kvoter och manualer.

Vi ska vara vaksamma mot alla system som vill styra samvetet – vare sig de kommer med slöja, skattesedel eller styrelsemöte. Frihet är inte något vi kan delegera uppåt. Den börjar med modet att stå rak, också när det blåser från båda håll.
Problemet grundas ursprungligen i människans natur (vilket religioner, ideologier och maktsystem är ett uttryck för), och absolut bör mänsklighetens destruktiva tendenser synas och motverkas objektivt och konsekvent. Detta inkluderar ju även kritik mot de ideologier som rättfärdigar destruktiva beteenden, dvs som leder till att människor och djur far illa och lider.

Det som TS lyfter fram är ju hur den ”feministiska stormakten” är inkonsekvent i sin ”jämställdhet”, då den blundar för ”rätt” form av kvinnohat, även när det tar sig extrema och strukturella uttryck. Om vi skrapar lite på ytan här så finner vi att feminismens egentliga syfte och verkan inte är att värna om kvinnors intressen, utan att skapa motsättningar mellan könen och försvaga samhället. Detta förklarar också varför feministerna ”allierat” sig med islamister, de ser båda den västerländska civilisationen som en gemensam fiende.

Feminismen är alltså bara ett, bland många, av den kulturmarxistiska hydrans huvuden.
Citera
2025-05-26, 19:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad är själva systemet?

“Systemet” är väl det där amorfa monstret man brukar hota med när man är 17 och har läst Bakunin halvsnett. Men det är också det man muttrar om när man är 47, har förlorat vårdnaden, fått restskatt och precis fått höra att man måste boka vård via app.

Det kan vara allt från försäkringskassan till patriarkatet, slöjan eller konsumentvägledningen i Kumla. Beror på vem du frågar. Poängen var inte att sätta ett exakt namn på det – utan att peka på att förtryck sällan kommer i en enda färg, form eller flagga.

Citat:
Ursprungligen postat av bears
Problemet grundas ursprungligen i människans natur (vilket religioner, ideologier och maktsystem är ett uttryck för)...

Där börjar det bränna till. Och kanske är det där vi måste börja – inte i slöjan, svärdet eller skylten på Jämställdhetsmyndighetens startsida. Utan i att vi människor är jävligt skickliga på att bygga system som skyddar våra rädslor och fördomar, och sen kalla det “tro”, “tradition” eller “samhällsnytta”.

Man behöver inte vara feminist (Gud förbjude) för att se hyckleriet i hur vissa rättigheter vägs på guldvåg och andra glöms i förbiseende. Och man behöver inte vara troende för att förstå att övertygelse kan vara lika mycket skyddsmur som offerkofta. Det gäller oavsett om det handlar om slöja, omskärelse eller ideologiska gränsdragningar i stil med “du är antingen med oss eller mot oss”.

Det var poängen.
Citera
2025-05-26, 19:58
Bra att de tar bort kvinnoförtryckande symboler
Citera
2025-05-26, 20:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
“Systemet” är väl det där amorfa monstret man brukar hota med när man är 17 och har läst Bakunin halvsnett. Men det är också det man muttrar om när man är 47, har förlorat vårdnaden, fått restskatt och precis fått höra att man måste boka vård via app.

Det kan vara allt från försäkringskassan till patriarkatet, slöjan eller konsumentvägledningen i Kumla. Beror på vem du frågar. Poängen var inte att sätta ett exakt namn på det – utan att peka på att förtryck sällan kommer i en enda färg, form eller flagga.
Några synonymer till ordet förtryck:
Citat:
tyranni, undertryckande, despotism, despoti, envälde, diktatur, våld, terror, tvång, mobbning,
https://www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6rtryck

Att kalla ett beslut från försäkringskassan, konsumentvägledning eller restskatt för förtryck visar på att problemet inte är benämnda saker utan en generation som bär en stor offerkofta på sig.

Väx upp för helvete.
Citera
2025-05-26, 21:12
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Väx upp för helvete.

Tack för tipset, pappa. 🤭
Citera
2025-05-26, 22:35
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:

Ja precis, som här. Det diskuteras hur slöjan är en symbol för förtryck, vilket den är. Och då vill du flytta fokus från det med en massa oväsentligt babbel, så det finns absolut andra problem som skapat slöjproblemet, du visar det väldigt bra. En politisk möjliggörande för att förtrycket ska få fortgå.
Islam är förtryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in