• 1
  • 2
2025-05-26, 09:36
Medlem
Hej! Jag har en stuga med mobilt bredband som fungerar ypperligt. Men ibland någon gång i veckan eller månaden så hänger sig routern vilket förmodligen de flesta varit med om. Man stänger av strömmen en minut och startar om så är allt bra igen. Det är inget man kan göra när man är 8 mil bort i sitt hem.
Men jag kom på att sätta en timer till kontakten där routern får ström så att det bryts automatiskt en
kvart vid tre fyra tiden på morgonen. Det fungerar utmärkt.
Citera
2025-05-26, 09:54
Medlem
Ofta så har routers inbyggda funktioner för automatisk omstart som du kan sätta upp via administratörssidan. De är inte byggda för att ha strömmen bruten externt.
Citera
2025-05-26, 10:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Har kört med exakt samma lösning på exakt samma problem i snart tre år nu - det funkar bra.

Faran med att "rycka strömmen" är ju om den är mitt i en skrivning av viktiga data så kan det bli korrupt. Men en router/ap skriver ju inget sånt vid normal drift, kanske lite loggar eller så, men jag ser ingen fara med att göra en hård reset.
Citera
2025-05-26, 10:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Ofta så har routers inbyggda funktioner för automatisk omstart som du kan sätta upp via administratörssidan. De är inte byggda för att ha strömmen bruten externt.
På min Asus-router (med Merlin installerat) så går detta, men kräver lite insikt, eftersom man får logga in på routern genom SSH och sätta upp ett cron-job. Det bör räcka med att köra en soft reset en gång per vecka.
Citera
2025-05-26, 11:21
Medlem
Ja orsaken till att jag gör det en gång varje natt är att jag vill inte vara utan kontakt med kamerorna och värmepumpen. Det är en Deco X-3000 5g och den är väldigt bra. Jag tror jag fortsätter med "Hard reset".
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Har kört med exakt samma lösning på exakt samma problem i snart tre år nu - det funkar bra.

Faran med att "rycka strömmen" är ju om den är mitt i en skrivning av viktiga data så kan det bli korrupt. Men en router/ap skriver ju inget sånt vid normal drift, kanske lite loggar eller så, men jag ser ingen fara med att göra en hård reset.
Citera
2025-05-26, 11:28
Medlem
Jag tänkte på om det finns i inställningar för routern, skulle man kunna få den att själv starta om när den tappar kontakt med internet?
Citera
2025-05-26, 11:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, den lösningen fick man köra med förr när man hade D-link eller nåt annat skräp.

I min TP-link Archer kan jag sätta när och hur ofta den ska boota om, och har den inte säckat ihop helt kan jag logga in remote via appen och starta om. Inget av det har jag behövt använda hittills.

Deco är väl också från TP-link?
Citera
2025-05-26, 11:48
Medlem
Ja tror det. Men vilken adress ska man ha tillroutern om man ska logga in från hemmet 8 mil från stugan?
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, den lösningen fick man köra med förr när man hade D-link eller nåt annat skräp.

I min TP-link Archer kan jag sätta när och hur ofta den ska boota om, och har den inte säckat ihop helt kan jag logga in remote via appen och starta om. Inget av det har jag behövt använda hittills.

Citera
2025-05-26, 12:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Tack fär tipset. Hade ingen aaaning att jag hade den funktionen.

Citat:
Reboot Schedule
Set when and how often the router reboots automatically.
Reboot Schedule:
Enable
Citera
2025-05-26, 12:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Ja tror det. Men vilken adress ska man ha tillroutern om man ska logga in från hemmet 8 mil från stugan?

adressen är din publika adsress som routern fått från din ISP.
Dock måste du ställa in Remote Management på routern.
Inget jag rekommenderar dock.

Citat:
Remote Management
Access and manage the router over the internet.
Note:Remote Management is not supported when you are connected to the internet only via IPv6. If you want to use Remote Management, please make sure you have set up an IPv4 connection first.
Remote Management:
Enable
Citera
2025-05-26, 13:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är klart olämpligt att tillåta extern access. Ställ helst in routern så att du enbart kan komma åt SSH och admin-sidan genom LAN (kabel).
Citera
2025-05-26, 15:57
Medlem
Citat:

Att det är en dålig idé har du redan fått veta, så jag upprepar det.

Rent praktiskt. För att göra det säkert: Så behöver du lämpligen rigga upp en Wireguard eller OpenVPN-server, antingen i routern (vilket säkert till 100% inte går i din router, för då hade du säkert dels inte behövt starta om den, dels så hade den säkert haft en funktion för automatisk omstart), eller på en enhet innanför routern som är igång 24/7/365 och kan svara på anrop. En dator, en NAS, en XX.
(Tailscale kanske går att använda? Pass på den, jag kör Wireguard).

Sen behöver du säkra att du har samma IP-adress hela tiden. Vilket du kanske inte kan, alltså behöver du köra en DynDNS-tjänst också. Lämpligen på samma router/dator/NAS du kör Wireguard på.

Med detta kan du tämligen säkert ha din router online för att koppla upp sig via SSH. Du ansluter alltså inte till routern direkt via SSH, utan du ansluter till Wireguard, och SEN till routern, detta ger lite av säkerheten, you see.

Men nåt geni kommer säkert rätta mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in