2025-05-26, 17:38
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Okej men jag är nyfiken på om de upplever ett bättre rus än vad jag gjorde.
Med tanke på att dom utvecklar tolerans och behöver mer och mer alkohol för samma effekt så är det rimligt att anta att deras upplevda rus är mindre än för en icke-alkoholiserad individ som dricker. Alkoholister dricker inte främst för ruset utan viktigaste drivkraften är att dom utvecklat ett fysiskt beroende som ger dom hemska abstinenssymtom vid frånvaro av alkoholintag.
Citera
2025-05-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.

Dom måste för att benen ska bära.
Citera
2025-05-26, 17:49
Moderator
tobess avatar
Alkoholister dricker inte för att bli glada, de dricker för att bli normala. Hur ofta ser du en alkis på stan som skrattar och skojar med folk? Aldrig. Det går från skalan att melankoliskt stirra på omvärlden, till att få för sig att sluddrande börja prata med folk runtomkring till att bli aggressiva och skrika och föra liv.

Detta är inte egentligen något speciellt för just alkoholmissbrukare utan gäller i stort set alla form av missbruk. Förråden på dopamin och serotonin är för länge sedan tömda. Samma gäller även t.ex. tobak. I början får man "nikotinkickar" och det kanske snurrar till lite, efter att ha använt nikotinprodukter tillräckligt länge så är det bara för att stilla ett sug och inte ha abstinensbesvär.

De dricker för att "fungera". Otroligt vanligt med någon form av mentala problem i bakgrunden också, som med alla andra missbruk och drickandet är en form av självmedicinering. Det är väl ingen som frågar varför en med depression tar antidepressiva varje dag. För dessa personer är drickandet ungefär samma sak.
Citera
2025-05-26, 18:35
Medlem
pn222jws avatar
Det dracks ju kopiösa mängder i Europa från 1200talet fram till 1900talet, vilket innebär att en tolerans har nedärvts - dom som inte tålde alkohol blev helt enkelt sällan föräldrar och förde inte sina gener vidare.
Senast redigerad av pn222jw 2025-05-26 kl. 19:00.
Citera
2025-05-26, 18:39
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Det är ju en stegvis upptrappning över lång tid; det tar flera år att bli professionell alkoholist.

Först dricker man för att ha roligt.
Efter det dricker man för att må normalt.
Sedan dricker man för att fungera psykiskt och fysiskt bland folk.
Till sist dricker man för att inte få delirium och psykoser.
Citera
2025-05-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Var det inte inbillning då? Aldrig hört att en sån liten mängd skulle göra nån bakis. Men du kanske väger väldigt lite och hade ätit dåligt?
Sist jag träffade min väldigt smala kompis drack vi varsin flaska skumpa (750 ml) Hon blev stupfull och jag bara märkbart berusad.

Nej då, det var efter maten och jag är tyngdlyftare på 95 kilo... Tål bara inte alkohol. Men när jag var yngre kunde jag dricka fyra stora starköl utan att kräkas.
Citera
2025-05-26, 19:54
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om alkohol inte funnits så kanske vi hade bott i grottor fortfarande
Det är tack vare alkohol och rusprodukter som människan byggt upp den moderna civilisationen och alla uppfinningar som betyder något

Öl kom före bröd i jordbrukarkulturen tex,

https://www.spiegel.de/international...-a-668642.html

Klen tröst för nån som supit bort jobb och familj och har barn som inte längre vill ha kontakt.

Hur många sitter inte och super idag i sin ensamhet och lever i det förflutna?

Sorgligt
Citera
2025-05-26, 20:55
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Ja men det är ju lite så, man mår mer skit om man inte dricker än om man dricker. Pröva dricka 70cl om dagen i 10 dagar och kolla sedan om du mår sämre eller bättre av en återställare.
Citera
2025-05-26, 21:57
Medlem
slemhogs avatar
Det är en gradvis process under många år, där man börjar dricka 4-5 stark varje dag för bli halvpackad större delen av tiden sen ökar kroppens tolerans och man måste dricka alkohol för känna sig normal. En liknelse är första gången man provar en snus och lägger en spya typ, efter 1 mån behöver man bara ta 5 prillor per dag, efter 5 år måste man ha en dosa per dag.
Citera
2025-05-26, 22:17
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Vissa har gener för alkoholmissbruk som gör att de måste dricka.
Öh, va? Detta kan vara det dummaste jag läst hela året.
Citera
2025-05-26, 22:21
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja det är imponerande hur dom kan dricka den mängden. Men antar att det är/blir som med vilken substans som helst. Tolerans nivån ökar å kroppen "måste" ha för att funka.
Och dessutom är alkohol GABAergt. Det är också bl. a. det som ger berusning. Detta gör att missbruk av alkohol är skadligare än droger som heroin eller kokain t. ex.
Citera
2025-05-26, 22:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Och dessutom är alkohol GABAergt. Det är också bl. a. det som ger berusning. Detta gör att missbruk av alkohol är skadligare än droger som heroin eller kokain t. ex.
Ja. Sjukt att det fortfarande är lagligt samt säljs statlig i närmare eftertanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in