Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag skrev precis i inlägget innan att det beror på att polarvirveln har brutits, Normalt så är polarvirveln systemet som isolerar polarluften från den tempererade zonen. Nu är den bruten så polarvindarna kan komma ner till Sverige.
Det du skriver är inte till fullo begripligt. Polarvirveln (circumpolar vortex) är alltid bruten. Eller snarare den bryts alltid på våren eftersom polarvirveln är ett vinterfenomen. På våren bryter den samman vilket är anledningen att aprilväder är ett fenomen. Det finns de som hävdar att global uppvärmning har lett till en svagare polarvirvel (vilket antagligen stämmer) vilket i sin tur gör att polarvirveln temporärt bryter samman även vintertid, vilket leder till fler köldknäppar under den kalla årstiden (mer spekulativt om du frågar mig). Men det är ingenting som berör vårvädret vilket, som jag just poängterade, alltid är instabilt.
Och ingenting av detta är relevant i det här fallet eftersom vi specifikt pratade om Spaniens klimat. Spanien ligger för nära ekvatorn för att påverkas av någondera polarvirvel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Softpotatis
Det har aldrig varit så tjock is på sydpolen som det är nu!
Att det ska vara så svårt för folk att fatta att glaciäris alltid är cirka 3 km tjock. Det beror inte på klimat utan på enkel fysik. Så, nej, isen på Sydpolen är inte tjockare nu än tidigare, den är precis lika tjock som den alltid varit.