2025-05-26, 08:38
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Och folk tror helhjärtat att klimatet är i frittfall & att planeten brinner hahaha, ja jävlar så blåsta folk är.

Somrarna är nog över vid polcirkeln eller kommer bli väldigt korta, om golfströmmen har saktat ner sista åren. Kanske befinner vi oss i en period med nedkylning på nordligaste delen av halvklotet, liksom södra.

Området vid Höga kusten var det område där vi hade den tjockaste inlandsisen i Sverige med ca 3000m snö och is, det kan ju vara så att just vid Höga kusten så kommer det bli ett väldigt kaotiskt vädersystem återigen.
Citera
2025-05-26, 08:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att ha vitsippor blommande nästan hela maj har jag nog aldrig varit med om men det har helt enkelt varit för kallt att få dem att blomma över.

Har fått brunt gräs i maj på grund av lite regn men nu har det regnat snart en vecka men ingen skillnad på gräset då det inte ens har växt pga för kallt väder. Gräs växer över ca 8 grader.

Tidigare denna vecka så behövdes mössa och vantar om man tog längre promenader. Det ska man inte behöva i maj runt mälardalen.

Allt snack om varmare väder är bullshit som vanligt men givetvis har det varit varmare än normalt någonstans så då är det just detta som kommer dras upp.
Å andra sidan började blommningen mycket tidigare i år, för mars och april vara varma. Vildkörsbär (fågelbär) började blomma redan i mitten av april, något jag aldrig sett förut. Även blå och vitsippor mfl vårblommor började blomma tidigt.
Citera
2025-05-26, 08:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jo helvete va maj har varit lökigt. Känns som höst. April var en ruggig upplevelse också vill jag minnas. Om detta inte vänder snart så är jag av åsikten att vi bör lägga ner SMHI.
Nu måste jag lägga in ett veto.

Vi har haft en lång vår, knappt någon vinter, oerhört mild med rejäl snö bara i november och januari. Alla blomster/fruktträd slog ut en månad för tidigt. Syrenerna slår normalt ut vis skolavslutning men har blommat sen början av maj. Vi hade lite regn i april, men främst molnigt. Vi har VERKLIGEN inte haft en ruggig april utan en lång, torr vår och mild vinter. Att kylan kommer nu kanske inte är så konstigt egentligen. Det slår förhoppningsvis om till normalt väder snart. Så länge solen är framme så tycker åtminstone jag att man får massa energi.
Citera
2025-05-26, 08:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Å andra sidan började blommningen mycket tidigare i år, för mars och april vara varma. Vildkörsbär (fågelbär) började blomma redan i mitten av april, något jag aldrig sett förut. Även blå och vitsippor mfl vårblommor började blomma tidigt.
Exakt. Och all äppelblom är redan helt utblommad. Ja, blåsippor var ju 1,5 månad för tidig, vitsippor likaså. De brukar synas strax före skolavslutning.
Citera
2025-05-26, 09:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nu måste jag lägga in ett veto.

Vi har haft en lång vår, knappt någon vinter, oerhört mild med rejäl snö bara i november och januari. Alla blomster/fruktträd slog ut en månad för tidigt. Syrenerna slår normalt ut vis skolavslutning men har blommat sen början av maj. Vi hade lite regn i april, men främst molnigt. Vi har VERKLIGEN inte haft en ruggig april utan en lång, torr vår och mild vinter. Att kylan kommer nu kanske inte är så konstigt egentligen. Det slår förhoppningsvis om till normalt väder snart. Så länge solen är framme så tycker åtminstone jag att man får massa energi.
Håller med dig. Även hägg blommade ju otroligt tidigt, redan i slutet av april. Brukar inte den blomma i slutet av maj, början av juni förr? Eller minns jag helt fel? Jag pratar om Stockholm/Mälardalen nu.
Citera
2025-05-26, 09:01
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev precis i inlägget innan att det beror på att polarvirveln har brutits, Normalt så är polarvirveln systemet som isolerar polarluften från den tempererade zonen. Nu är den bruten så polarvindarna kan komma ner till Sverige.

Det du skriver är inte till fullo begripligt. Polarvirveln (circumpolar vortex) är alltid bruten. Eller snarare den bryts alltid på våren eftersom polarvirveln är ett vinterfenomen. På våren bryter den samman vilket är anledningen att aprilväder är ett fenomen. Det finns de som hävdar att global uppvärmning har lett till en svagare polarvirvel (vilket antagligen stämmer) vilket i sin tur gör att polarvirveln temporärt bryter samman även vintertid, vilket leder till fler köldknäppar under den kalla årstiden (mer spekulativt om du frågar mig). Men det är ingenting som berör vårvädret vilket, som jag just poängterade, alltid är instabilt.

Och ingenting av detta är relevant i det här fallet eftersom vi specifikt pratade om Spaniens klimat. Spanien ligger för nära ekvatorn för att påverkas av någondera polarvirvel.

Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Det har aldrig varit så tjock is på sydpolen som det är nu!

Att det ska vara så svårt för folk att fatta att glaciäris alltid är cirka 3 km tjock. Det beror inte på klimat utan på enkel fysik. Så, nej, isen på Sydpolen är inte tjockare nu än tidigare, den är precis lika tjock som den alltid varit.
Citera
2025-05-26, 09:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://nyadagbladet.se/vader/kallas...r-i-stockholm/

Maj 2025 går till historien som den kallaste på två decennier i Stockholm, med rekordkyla och frost som än en gång utmanar bilden av en global uppvärmning. SMHI rapporterar om rekordkyla men hoppas på en varmare juni.
Hur utmanar det synen på global uppvärmning? Hört talas om väder?
Citera
2025-05-26, 09:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Håller med dig. Även hägg blommade ju otroligt tidigt, redan i slutet av april. Brukar inte den blomma i slutet av maj, början av juni förr? Eller minns jag helt fel? Jag pratar om Stockholm/Mälardalen nu.
Nja lite tidigare typ mitten av maj. Stockholm. Syren däremot. Men den är redan helt utblommad.
Citera
2025-05-26, 09:04
Medlem
Blomning och sådant kan triggas börja eller sluta senare beroende på hur vintern varit, i år var den väldigt mild.

Väder och klimat är två olika saker. Båda lika svåra att förutse. Forskarna kan fortfarande inte komma överens om norden kommer att gå mot ett varmt klimat eller om det blir kilometertjock istäcke.

Allt beror kanske på tidsperspektivet?

Sträcker man ut det tillräckligt långt i tiden så kommer båda antagandena att bli korrekta.

En annan förutsägelse om väder och klimat är att det skulle bli varmare, men också betydligt mer regnväder. Okej, en grad varmare i vetenskapliga termer är knappt märkbart i dagliga livet, men fan om det regnar mer, det märker vi direkt!
Citera
2025-05-26, 09:09
Medlem
Så fort det blir en månad som är kallare än vanligt vaknar klimatförnekarna, sätter på sig foliehattarna och menar att klimatförändringarna är nån slags global konspiration. Vad sägs om att studera ämnet närmare, använda en längre period än en månad och en större geografi än Sverige för observationerna?
Citera
2025-05-26, 09:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt. Och all äppelblom är redan helt utblommad. Ja, blåsippor var ju 1,5 månad för tidig, vitsippor likaså. De brukar synas strax före skolavslutning.
Nja, vad gäller blå och vitsippor är du nog lite sen? Som jag minns det brukar blåsippor dyka upp i mitten av april och vitsippor ett par veckor senare. Snarare gullvivor som brukar blomma slutet av maj, början av juni.
Citera
2025-05-26, 09:23
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Så fort det blir en månad som är kallare än vanligt vaknar klimatförnekarna, sätter på sig foliehattarna och menar att klimatförändringarna är nån slags global konspiration. Vad sägs om att studera ämnet närmare, använda en längre period än en månad och en större geografi än Sverige för observationerna?

Ja, precis detta. Ser man medeltemperaturen per år över ett hundraårsspann är ökningen väldigt tydlig.

”Bästa” argumentet jag sett från klimatförändringsförnekarna var att det är bara de kalla månaderna som blivit varmare men de varma har inte blivit särskilt mycket varmare i absoluta tal så därför ”är det inte fråga om någon global uppvärmning, bara att det inte längre är så kallt”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in