2025-05-25, 20:24
Medlem
Någon som har koll på vad som gäller för detta.

Det började läcka vatten i golvbrunnen i duschen, utan att jag "gjort" något. Detta har sedan läckt vidare ner i fastigheten. Bostadsrättsföreningen får stå för "byggnadsdelen" men trots att föreningen har tilläggsförsäkring får jag stå för ytskikten. Detta beror enligt försäkringsbolaget på att föreningen inte har koll på våtrumsintygen från när husen byggdes. Igen renovering är gjord i badrummet sedan det byggdes.

Jag har även en egen bostadsrättsförsäkring, kan jag få ut något på den? Varken skadan i sig eller föreningens avsaknad av besiktningsdokument.
Citera
2025-05-25, 20:45
Medlem
Molekyl3ns avatar
Åberopa dolda fel?
Antar att du inte rev yt-och tätskiktet innan köpet (visst, undersökningsplikt men hallå).

Var lgh besiktad?
Hur länge har du haft den?

Att det fanns dolda fel (ej fackmannamässigt utförande eller helt enkelt en avsaknad av godkänt tätskikt) borde således ej belasta dig, detta borde hamna på föreningen för det är ju dom i grund som en gång anlitade vederbörande firma för utförandet vare sig det var anbud, balkanfirma eller personlig kännande - och de borde enligt mig kräva/uppvisa att det utförs korrekt och enligt GVK.
Citera
2025-05-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCannavaro

Det började läcka vatten i golvbrunnen i duschen, utan att jag "gjort" något. Detta har sedan läckt vidare ner i fastigheten. Bostadsrättsföreningen får stå för "byggnadsdelen" men trots att föreningen har tilläggsförsäkring får jag stå för ytskikten. Detta beror enligt försäkringsbolaget på att föreningen inte har koll på våtrumsintygen från när husen byggdes. Igen renovering är gjord i badrummet sedan det byggdes.

Jag har även en egen bostadsrättsförsäkring, kan jag få ut något på den? Varken skadan i sig eller föreningens avsaknad av besiktningsdokument.

Att fråga ditt försäkringsbolag är ju bara dumt… Varför skulle de kunna svara på en sådan fråga…
Citera
2025-05-25, 20:59
Medlem
Sayokas avatar
Citat:

Om badrummet är mer än 30 år gammalt brukar tyvärr inte någon försäkring täcka det
Citera
2025-05-25, 21:16
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

När byggdes huset?
Citera
2025-05-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att fråga ditt försäkringsbolag är ju bara dumt… Varför skulle de kunna svara på en sådan fråga…
Tänkte väl mer sondera lite innan jag frågar.
Citera
2025-05-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Åberopa dolda fel?
Antar att du inte rev yt-och tätskiktet innan köpet (visst, undersökningsplikt men hallå).

Var lgh besiktad?
Hur länge har du haft den?

Att det fanns dolda fel (ej fackmannamässigt utförande eller helt enkelt en avsaknad av godkänt tätskikt) borde således ej belasta dig, detta borde hamna på föreningen för det är ju dom i grund som en gång anlitade vederbörande firma för utförandet vare sig det var anbud, balkanfirma eller personlig kännande - och de borde enligt mig kräva/uppvisa att det utförs korrekt och enligt GVK.
Jag var andra innehavare, köpte 2009. Jag har inte gjort något i badrummet, inte tidigare ägaren heller. Det var JM som byggde husen, sen kanske de hade någon inplockad för jobbet.
Citera
2025-05-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
När byggdes huset?
2004.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto