• 1
  • 2
2025-05-25, 20:05
Medlem
Hej!

Jag pbrjade min medicinering mot ADHD i brjan av maj, fick d concerta 18 mg som jag t i en vecka utan nn mrkbar effekt, trappade upp till 36mg som vart fr mycket negativt. Absolut jag blev lugn men fr lugn, knslokall, och hamnade p soffan i flera timmar med vrldens ngest och olust knsla.

Min lkare tyckte d att vi skulle testa Elvanse 30mg, och wow dom frsta 4 dagarna var ver frvntan. Huvudet blev tyst, hade riktigt bra fokus p jobbet, knde mig inte personlighetsfrndrad (vilket jag varit extremt rdd fr) men samtidigt den hr knslan som mnga beskriver som klar, vaken och fokuserad i huvudet. Knde inte heller av ngon krasch utan energinivn och effekten var jmn hela dagen.

Men dag 5 Knde jag inte lngre av dessa positiva effekter utan var nstan som vanligt igen.
Dremot knde jag kraschen komma vid 11 fick ngest och knde mig vldigt trtt. Hade tagit medicinen 06:30. Jag har ftt fria hnder med eventuell pfyllnadsdos p 20 mg s valde att ta en denna dag. Denna hjlpte mig att komma ur kraschen och em vart vldigt lyckad med saker gjorda. Vanligtvis r jag helt drnerad efter jobbet.

Nu till saken, eftersom majoriteten av er som lser detta mest troligt sjlv har ADHD s ska jag frska hlla mig kort haha.

Frsta 5 dagarna var effekten verkligen positiv och mrkte en stor skillnad. Fr att sedan iprincip frsvinna helt, knns nstan som jag tit sockerpiller resten av dagarna. Skulle egentligen trappa upp efter dag 7 men valde att ge 30mg ngra dagar till dr jag ftt ordentligt med smn och mat fr att se om effekten kommer tillbaka. Men tyvrr inte Totalt 9 dagar p 30 mg.

Trappade idag upp till 40 mg, fick en slng av samma effekt som frsta dagarna p 30mg, dremot hll den bara i sig ca 1-2h fr att sedan frvandlas till ngest,huvudvrk och trtthet. Nu ligger jag kraschad p soffan och insnad i telefon sen flera timmar tillbaka.

Vet inte om jag trappat upp fr fort till 40mg, kanske jag skulle ge 30mg lngre tid dr jag hade mer positiva upplevelser?

Ni som har upplevt samma p eran upptrappning av Elvanse dela med er om era erfarenheter och om ni till slut lyckades hitta rtt dos
Senast redigerad av Hexhex234 2025-05-25 kl. 20:43.
Citera
2025-05-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexhex234
Hej!

Jag pbrjade min medicinering mot ADHD i brjan av maj, fick d concerta 18 mg som jag t i en vecka utan nn mrkbar effekt, trappade upp till 36mg som vart fr mycket negativt. Absolut jag blev lugn men fr lugn, knslokall, och hamnade p soffan i flera timmar med vrldens ngest och olust knsla.

Min lkare tyckte d att vi skulle testa Elvanse 30mg, och wow dom frsta 4 dagarna var ver frvntan. Huvudet blev tyst, hade riktigt bra fokus p jobbet, knde mig inte personlighetsfrndrad (vilket jag varit extremt rdd fr) men samtidigt den hr knslan som mnga beskriver som klar, vaken och fokuserad i huvudet. Knde inte heller av ngon krasch utan energinivn och effekten var jmn hela dagen.

Men dag 5 Knde jag inte lngre av dessa positiva effekter utan var nstan som vanligt igen.
Dremot knde jag kraschen komma vid 11 fick ngest och knde mig vldigt trtt. Hade tagit medicinen 06:30. Jag har ftt fria hnder med eventuell pfyllnadsdos p 20 mg s valde att ta en denna dag. Denna hjlpte mig att komma ur kraschen och em vart vldigt lyckad med saker gjorda. Vanligtvis r jag helt drnerad efter jobbet.

Nu till saken, eftersom majoriteten av er som lser detta mest troligt sjlv har ADHD s ska jag frska hlla mig kort haha.

Frsta 5 dagarna var effekten verkligen positiv och mrkte en stor skillnad. Fr att sedan iprincip frsvinna helt, knns nstan som jag tit sockerpiller resten av dagarna. Skulle egentligen trappa upp efter dag 7 men valde att ge 30mg ngra dagar till dr jag ftt ordentligt med smn och mat fr att se om effekten kommer tillbaka. Men tyvrr inte Totalt 9 dagar p 30 mg.

Trappade idag upp till 40 mg, fick en slng av samma effekt som frsta dagarna p 30mg, dremot hll den bara i sig ca 1-2h fr att sedan frvandlas till ngest,huvudvrk och trtthet. Nu ligger jag kraschad p soffan och insnad i telefon sen flera timmar tillbaka.

Vet inte om jag trappat upp fr fort till 40mg, kanske jag skulle gett 30mg lngre tid? Eller frska se om 40mg kan klaffa rtt, som sagt det r bara frsta dagen och jag vet att biverkningar ssom ngest m.m kan frsvinna.

Ni som har upplevt samma p eran upptrappning av Elvanse dela med er om era erfarenheter och om ni till slut lyckades hitta rtt dos

r mycket trail and error.. jag personligen lyckades aldrig s sket i det totalt, det positiva vervger enligt mig inte det negativa.
Citera
2025-05-25, 20:31
Medlem
Synd, det r s olika fr alla.
Vilka sorter provade du?
Citera
2025-05-25, 20:49
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Hej!

Vet inte om jag trappat upp fr fort till 40mg, kanske jag skulle ge 30mg lngre tid dr jag hade mer positiva upplevelser?

Varfr trappar du inte upp?
Minsta dos r 20 mg drfr du har ftt de som tillgg.
S varfr gr du inte upp till 50 mg?
Funkar inte 50 kan du ju ta tv 30 mg.
Sen s kan du be om 70 mg som sista mjlighet d maxdosen r 70 mg.

Hitta rtt dos r ju individuellt. Du fr helt enkelt prva dig fram.
Citera
2025-05-25, 20:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-05-25, 21:39
Medlem
Jag brjade lgt 20mg gjorde lite effekt i brjan, sedan trappade jag upp suggestivt har nu 60mg till frukost och 30mg till lunch, det fungerar bra men kan fortfarande bli trtt i huvudet p kvllen om dagen varit fr intensiv, men utan skulle jag inte kunna jobba, sover mycket bttre p natten ocks, frut kunde jag knappt somna bara surra i huvudet, synd det tog sin tid innan dom kom p vad det var fr fel, fick antidepressiva frst men d blev jag som du blev av Concerta, liggandes p soffan, problemet fr mig nr jag blir s trtt i huvudet som jag vart utan medicin s blev jag deprimerad, men nu fungerar det bra tills medecin gr ur p kvllen men d vet jag att det r bara g till sngs typ 23 tiden sova 5-6 timmar.
Citera
2025-05-25, 23:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Varfr trappar du inte upp?
Minsta dos r 20 mg drfr du har ftt de som tillgg.
S varfr gr du inte upp till 50 mg?
Funkar inte 50 kan du ju ta tv 30 mg.
Sen s kan du be om 70 mg som sista mjlighet d maxdosen r 70 mg.

Hitta rtt dos r ju individuellt. Du fr helt enkelt prva dig fram.
70 r ingen maxdos jag har 70 plus 30
Citera
2025-05-25, 23:44
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
70 r ingen maxdos jag har 70 plus 30

70 mg r den rekommenderade maxdosen d det inte finns studier och belgg att mer behvs.

Om din psykdoktor inte vljer att flja FASS s r det upp till HEN.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20111213000115
Citera
2025-05-26, 00:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
70 mg r den rekommenderade maxdosen d det inte finns studier och belgg att mer behvs.

Om din psykdoktor inte vljer att flja FASS s r det upp till HEN.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20111213000115
vet ingen som fljer ngon rekomendation i fass, har en vn som har 70 plus 70 med, det r nog du som inte har koll p lget, och sledes har helt fel.
Citera
2025-05-26, 01:09
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
vet ingen som fljer ngon rekomendation i fass, har en vn som har 70 plus 70 med, det r nog du som inte har koll p lget, och sledes har helt fel.
Fass r bra. Blir man felbehandlad kan man hnvisa ditt, miffo!
Citera
2025-05-26, 02:08
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Fass r bra. Blir man felbehandlad kan man hnvisa ditt, miffo!
ok du kan inte stmma ngon pgr av en rekomendation i ett medicin lexikon, du har inte s stor erfarenhet av juridik va? och terigen att maxdosen r 70mg r sledes fortfarande felaktigt pstende ifrn dig.
Senast redigerad av Inspirit81 2025-05-26 kl. 02:11.
Citera
2025-05-26, 02:15
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Hej!

Frstod problemet direkt nr du skrev inte positivt lngre efter ngon dag. Du fr inte lngre eurofori fr du bygger tolerans. Tagit Elvanse i mnga r nu och skiftat i dos men ligger p 60 om dagen fr ADD.

r man ny p dexamfetamin s r det roliga du syftar p eurofori. Att det r roligt. Detta r inte syftet med medicinen, syftet r att ge fokus, impulskontroll, lugnande om du har hyper tendenser - INTE att vara hg/eurofori. Det gr mycket ven fast man inte knner eurofori, tror du mig inte s sluta ta ngon gng efter du knner det inte gr ngot s mrker du.

Det jag vill frtydliga hr r att om du jagar eurofori s sker/anvnder du medicinen i rusnings syfte och inte fr att klara det vardagliga. Det r vldigt viktigt att man har uppmrksamheten hr s man inte jagar ruset fr d mste du ta mer och mer med tiden och du bygger toleransen hgre. Det leder givetvis till att du missbrukar din medicin, tar mer n du fr utskrivet och sen str dr utan medicin X dagar innan du fr nytt i stark AT vilket r skit jobbigt i en vecka. Det gr ver dock.

Jaga inte eurofori i vardagen, utan ta fr att fungera, inte fr att bli hg. Om du dremot vill ta lite extra ngon helg fr att knulls som kanin med partner eller plugga osv s go for it. Det gr jag, men jag r medveten vad jag gr och att jag kommer f betala fr det d jag gr utanfr dos per dag.

Du kan alltid gra ditt val men det r viktigt att man har knnedom vad man gr och hur medicinen ska fungera. Tagit amfetamin totalt 10 r och baserar enbart p personliga lrdomar ver lng tid med trail and error. Du mste sklart dock prva dig fram och observera dag till dag hur du knner/experimentera med tidpunkter fr dosering. Hoppas info hjlper

Edit: fr att motverka krasch utan andra droger tar jag - bild - https://ibb.co/ccb6QMkk

Magnesium och D3 skulle jag sga r msten om man vill gra skillnad i mende lagligt och hlsosamt i lngden.
Senast redigerad av Niggward 2025-05-26 kl. 02:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in