Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-25, 19:52
Medlem
Ilimitados avatar
Jag har alltid känt att långdistanslöpning känns onaturligt. Det finns inget djur som är byggt för att springa länge. Inte heller människan. Vi är byggda som sprinters. Det ska gå fort på kort tid. Till exempel för att undkomma fara, eller för att jaga. Vandring är en annan sak. Vi är definitivt byggda för att vandra långa sträckor.
Citera
2025-05-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Jag har alltid känt att långdistanslöpning känns onaturligt. Det finns inget djur som är byggt för att springa länge. Inte heller människan. Vi är byggda som sprinters. Det ska gå fort på kort tid. Till exempel för att undkomma fara, eller för att jaga. Vandring är en annan sak. Vi är definitivt byggda för att vandra långa sträckor.

En människa springer inte ikapp många bytesdjur däremot kan vi i varma förhållanden springa tills de flesta bytesdjur kollapsar av värmeslag...
Citera
2025-05-25, 20:20
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
23 000 är laddade inför Stockholm Marathon nästa vecka.
Men det borde de inte vara, menar professorn och överläkaren.
– Fem kilometer räcker för att få markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring, säger Fredrik Nyström.

https://www.tv4.se/artikel/oXGvmmHzqgaLz1xo0XTq9/oeverlaekaren-varnar-foer-loepning-nagra-fa-kilometer-kan-ge-hjaertskador

Har han rätt?

Om man läser artikeln säger han dock att det gäller när "Du tar i allt vad du kan" och om han menar det ordagrant så gör man sällan det i så många kilometer, endast om du gör någon slags slutspurt.
Citera
2025-05-25, 20:47
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Såg nåt inlägg i en facebookgrupp härom veckan. En småmullig kille som stolt proklamerade att han klarat göteborgsvarvet med medaljen på bröstet.

I inlägget berättade han att han blev medbjuden av arbetsgivaren och hade tränat noll tills fyra veckor innan loppet. Ännu stoltare skrev han att han nåt år innan genomgått en gastric bypass-operation.

Jag undrade i mitt stilla sinne hur hälsosam denna prestation var och att det med resonemang som detta kanske inte är så konstigt att folk får hjärtstopp på dylika evenemang. Men han såg glad ut på bild iallafall.
Citera
2025-05-25, 20:48
Medlem
Stämmer säkert, elitidrottare blir sällan särskilt gamla.
Citera
2025-05-25, 20:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Att det går att mäta ämnen i blodet som förekommer vid hjärtskada är inte samma sak som att hjärtat tar skada när man löptränar.
Man blir också andfådd när man löptränar vilket också är vanligt vid hjärtinfarkt. Men andfåddheten vid löpning betyder inte att man har hjärtinfarkt.
Citera
2025-05-25, 20:55
Medlem
blobben!!!s avatar
Jaha, det här var ju värt nobelpriset om det är sant. Även måttlig träning är dödsfarligt och allt som är mer ansträngande än att promenera bör undvikas!

Skvallerblaskan har väl förvanskat alla ord, som vanligt. Annars kan man tycka att läkaren borde bli av med licensen för sådana ogenomtänkta uttalanden.
Citera
2025-05-25, 20:58
Medlem
mendokses avatar
Detta kommer vara de nya hälsoråden tror jag, att träning på många sätt inte är hälsosamt.

Finns visdom i gammal kinesisk medicin.
Där pratar man om livskraften Yin som man föds med och som finns i begränsad mängd inom sig. Stress i alla dess slag gör att denna kraft förbrukas snabbare. När den är helt förbrukad dör man.
Stress kan orsakas av sjukdom eller emotionell stress men också stress av fysisk ansträngning.

Tittar man på löpare och elitidrottare som är 35+ så ser de ofta väldigt slitna ut. Rynkiga, flintisar o.s.v.
De åldras mycket fortare än någon tjock östermalmsgubbe som aldrig tränar.
Och de dör ofta relativt unga, ofta av hjärtproblem.

Man bör absolut röra på sig, men att pressa och stressa kroppen är inte hälsosamt.
Senast redigerad av mendokse 2025-05-25 kl. 21:00.
Citera
2025-05-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Såg nåt inlägg i en facebookgrupp härom veckan. En småmullig kille som stolt proklamerade att han klarat göteborgsvarvet med medaljen på bröstet.

I inlägget berättade han att han blev medbjuden av arbetsgivaren och hade tränat noll tills fyra veckor innan loppet. Ännu stoltare skrev han att han nåt år innan genomgått en gastric bypass-operation.

Jag undrade i mitt stilla sinne hur hälsosam denna prestation var och att det med resonemang som detta kanske inte är så konstigt att folk får hjärtstopp på dylika evenemang. Men han såg glad ut på bild iallafall.

Du vet om att det var under 20°, att det är 21km och startar du sist har du ändå nästan 2h 40min på dig att ta dig runt? Du kan ju förfan väga 150kg och klara det.

Du ska nog vara mer orolig för den som inte gör något åt sin vikt och aldrig anstränger sig.
Citera
2025-05-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Människan är ju byggd för att vara långdistanslöpare eftersom det är så vi kunnat jaga byten uppåt flera timmar ur ett historiskt perspektiv.
Vill bara belysa att människan av naturen är lat.
Vi ska spara energi. Äta mycket och röra oss så lite som möjligt. Det är därför folk blir feta när mat finns av överflöd och man har stillasittande jobb.

Jag har svårt att tro att det var särskilt vanligt att vi sprang och jagade byten i flera timmar.
Vi var överlägsna och kunde hitta smartare sätt tror jag.

Jag är inte emot träning men tror att lagom är bäst. Gillar man att vandra och gå, är det antagligen minst lika bra som folk som löper maran.
Citera
2025-05-25, 21:29
Medlem
sfrges avatar
Om man får hjärtskador av att springa en halvmil så borde ju varenda långdistanslöpare i världen varit döda för länge sen.
Citera
2025-05-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
23 000 är laddade inför Stockholm Marathon nästa vecka.
Men det borde de inte vara, menar professorn och överläkaren.
– Fem kilometer räcker för att få markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring, säger Fredrik Nyström.

https://www.tv4.se/artikel/oXGvmmHzqgaLz1xo0XTq9/oeverlaekaren-varnar-foer-loepning-nagra-fa-kilometer-kan-ge-hjaertskador

Har han rätt?

Ta hans läkarleg omgående. Killen är total idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in