Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
Varför just Italien? Enbart närheten, eller missar jag något?
Att de inte har anmälts saknade, vad det verkar, tycker inte jag är konstigt. Som du säger kan gänget (jag utgår från att de hör ihop) ha varit ute på en längre tur och ingen förväntat sig att ha kontakt med dem.
Är det säkert att alla har hittats?
Citat:
Ursprungligen postat av
Busgris
Jag tänker att om de hade hållit sig i Schweiz så hade lokalsamhället haft bättre koll på dem. Men om de hade tagit sig in från Italien så är det väl där man undrar vart de tog vägen. Men allt är möjligt, kan ju vara folk på långresa som bara hör av sig till sina familjer då och då. Bilden lär klarna rätt snart.
Hade de bott i Saas-Almagell kan jag tycka att de borde ha saknats. Det bor nog inte jättemånga turister där så här års, i brytning mellan skidåkning och klättring.
Från Italien kan de ha kommit. Det är bara några kilometer till gränsen, men det är nog svåra terrängförhållanden, och på Italienska sidan är det ont om ställen att utgå ifrån, och bo på.
Troligast är kanske att de kommit med bil, utifrån, till Saas-Fee och gått på skidor eller tagit kabinen upp. Kabinen når 3.500 meter. Eller kanske kommit med bil till Saas-Almagell.