• 1
  • 2
2025-05-25, 16:06
Medlem
Fem skidåkare har hittats döda i närheten av skidorten Zermatt i Alperna i Schweiz, rapporterar AFP.

Under lördagen upptäckte klättrare flera övergivna skidor nära toppen till berget Rimpfischhorn.

En räddningsinsats inleddes och senare på lördagen hittades de fem döda personerna.

De döda tros vara turister och har ännu inte identifierats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1382297

Någon som vet mer?
Citera
2025-05-25, 16:11
Moderator
Jultrollets avatar
Rubriken något förtydligad.
Tidigare rubrik: 5 skidåkare döda i Sxhweiz 20250524

/Moderator
Citera
2025-05-25, 16:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om jag förstår nedanstående artikel rätt, så hittades tre av de omkomma i eller vid en lavin. De återstående två hittades 200 höjdmeter högre upp - kanske ovanför lavinen.

Man vet inte hur länge de fem har legat där, och ingen verkar ha rapporterat dem saknade. Märkligt, kan jag tycka.

https://www.tagesanzeiger.ch/wallis-...n-477957477607
Citera
2025-05-25, 16:20
Medlem
Busgriss avatar
Inte är de identifierade heller. Kanske från Italien?
Citera
2025-05-25, 16:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Toppen som de fem verkar ha varit på väg till, Rimpfischhorn, är inget som vanliga skidåkare eller turister ger sig på. Den ligger långt från liftar, är 4.199 meter hög och bitvis svår.

Att man hittade skidorna en bit ner kanske tyder på att de fem använt skidor först, men sedan lämnat dem när de övergått till klättring.

Rimpfischhorn ligger nästan mitt emellan Zermatt och Saas-tal. Jag får intrycket av att de fem kom från Saas Almagel, den översta byn i Saas-tal, eftersom de verkar ha gått förbi en bergsstuga som heter Britannia-Hütte, som ligger mellan Saas-Almagel och Rimpfischhorn. Men Zermatt är ju mer känt, så då skriver tidningarna det istället.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-05-25 kl. 16:26.
Citera
2025-05-25, 16:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Inte är de identifierade heller. Kanske från Italien?
Först tänkte jag att det var osannolikt med Italien, men att ingen saknat dem skulle ju möjligen kunna tyda på att de var ute på en längre tur, någon vecka eller så, och skulle övernatta i olika hyttor längs vägen. En slags haute-route med toppbestigningar längs vägen.

Är väl ändå rätt ovanligt att andra klättrare hittar övergivna skidor och att den helikopter som sedan skickas ut för att leta, hittar de omkomna.
Citera
2025-05-25, 16:40
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Först tänkte jag att det var osannolikt med Italien, men att ingen saknat dem skulle ju möjligen kunna tyda på att de var ute på en längre tur, någon vecka eller så, och skulle övernatta i olika hyttor längs vägen. En slags haute-route med toppbestigningar längs vägen.

Är väl ändå rätt ovanligt att andra klättrare hittar övergivna skidor och att den helikopter som sedan skickas ut för att leta, hittar de omkomna.

Varför just Italien? Enbart närheten, eller missar jag något?

Att de inte har anmälts saknade, vad det verkar, tycker inte jag är konstigt. Som du säger kan gänget (jag utgår från att de hör ihop) ha varit ute på en längre tur och ingen förväntat sig att ha kontakt med dem.

Är det säkert att alla har hittats?
Senast redigerad av Angeliqa 2025-05-25 kl. 16:45.
Citera
2025-05-25, 18:22
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Att de inte har anmälts saknade, vad det verkar, tycker inte jag är konstigt. Som du säger kan gänget (jag utgår från att de hör ihop) ha varit ute på en längre tur och ingen förväntat sig att ha kontakt med dem.

Jag tänker att om de hade hållit sig i Schweiz så hade lokalsamhället haft bättre koll på dem. Men om de hade tagit sig in från Italien så är det väl där man undrar vart de tog vägen. Men allt är möjligt, kan ju vara folk på långresa som bara hör av sig till sina familjer då och då. Bilden lär klarna rätt snart.
Citera
2025-05-25, 18:32
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Jag tänker att om de hade hållit sig i Schweiz så hade lokalsamhället haft bättre koll på dem. Men om de hade tagit sig in från Italien så är det väl där man undrar vart de tog vägen. Men allt är möjligt, kan ju vara folk på långresa som bara hör av sig till sina familjer då och då. Bilden lär klarna rätt snart.

Aha. Jag tänker att det kan vara britter, amerikaner eller andra långväga.
Senast redigerad av Angeliqa 2025-05-25 kl. 18:34.
Citera
2025-05-25, 18:36
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Aha. Jag tänker att det kan vara britter, amerikaner eller andra långväga.
Visst, så kan det vara. Fast de måste ju ha utgått någonstans ifrån.
Citera
2025-05-25, 19:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Citat:
Hade de bott i Saas-Almagell kan jag tycka att de borde ha saknats. Det bor nog inte jättemånga turister där så här års, i brytning mellan skidåkning och klättring.

Från Italien kan de ha kommit. Det är bara några kilometer till gränsen, men det är nog svåra terrängförhållanden, och på Italienska sidan är det ont om ställen att utgå ifrån, och bo på.

Troligast är kanske att de kommit med bil, utifrån, till Saas-Fee och gått på skidor eller tagit kabinen upp. Kabinen når 3.500 meter. Eller kanske kommit med bil till Saas-Almagell.
Citera
2025-05-26, 13:50
Medlem
Angeliqas avatar
Det enda jag hittar i media idag är detta. Mycket verkar fortfarande oklart. Bra kartbild!

https://www.blick.ch/schweiz/westsch...d20907256.html

Citat:
Ursprungligen postat av google translate
Frågor väcks också att endast fyra par skidor hittades i skiddepån. Enligt Air Zermatt var det femte paret i terrängen – varför vet ingen. Toppområdet av Rimpfischhorn, som ofta nås via en exponerad ås, är särskilt knepigt. Därför brukar skidorna läggas ner de sista metrarna.
Senast redigerad av Angeliqa 2025-05-26 kl. 14:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in