2025-05-25, 15:10
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag undrar om ngon hr har personlig erfarenhet av att medicinera fluoxetin till barn. Det gller en 12-rig flicka som lider av ltt/medelmttig depression. Hon har ven tendenser till Aspergers, men inte tillrckligt fr att f diagnosen.

Hur medicinen verkar och de direkta biverkningarna finns spaltmeter att lsa om, men det jag undrar om r lngtidsverkningarna. r det risk fr att det kommer att kommer att mynna ut i ett livslngt beroende av det, eller r det normalt att barn anvnder dessa temporrt under en kort tid fr att sedan fortstta livet utan antidepressiva?
Citera
2025-05-25, 15:23
Medlem
Pyronostalgis avatar
Stll dig in p att det r en lngre behandling fr nrmaste ren med tonr och pubertet kan bli stkiga, inte minst om man har utmaningar redan som tolv. Varit i exakt din sits och ngrar inte beslutet att kra. Fredrar ev frgor i PM. Lycka till
Citera
2025-05-25, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag undrar om ngon hr har personlig erfarenhet av att medicinera fluoxetin till barn. Det gller en 12-rig flicka som lider av ltt/medelmttig depression. Hon har ven tendenser till Aspergers, men inte tillrckligt fr att f diagnosen.

Hur medicinen verkar och de direkta biverkningarna finns spaltmeter att lsa om, men det jag undrar om r lngtidsverkningarna. r det risk fr att det kommer att kommer att mynna ut i ett livslngt beroende av det, eller r det normalt att barn anvnder dessa temporrt under en kort tid fr att sedan fortstta livet utan antidepressiva?
Pharmakeia betyder bostavligt talat "gift lgn", d.v.s. ditt barn kommer skadas vldigt allvarligt av allt pharma gift per definition!

Vill du att ditt barn blir s hlsosamt som mjligt mste du skydda det frn gifter och skadliga saker. Bibeln varnar fr mycket, till och med s varnar Bibeln bokstavligt talat fr "pharmakeia" och frsker ge rd att inte frgifta sig.

Pastriserade mjlkprodukter r giftiga utan enzymer, Bibeln sger att inte koka mjlk, ko produkter och allt med horn ska inte tas, enbart vltillagat lammktt r icke-giftigt ktt, gris ktt r giftigt och nstan all fisk likas p grund av vad de ter. Allt frn frn r giftigt, d.v.s. kaffe och kakao r giftigt, brd r skadligt av samma anledning, och alla oljor p frn r giftiga. Alla vxter/rtter/grnsaker/svampar/jst/mgel mste vara giftiga fr att verleva.

Det som inte r giftigt r som sagt vl tillagat lammktt, opastriserad frost, r honung utblandat i vatten som kokats och svalnat, och kanske apelsiner som frusits eller obehandlat kokosvatten.

Salt, som inte naturligt finns i exempelvis opastriserad frost, r istllet giftigt och farligt, och peppar r definitivt giftigt, det r ju ett fr, anvnds fr att gra det ddliga fentanyl. Alla kryddor och rter r drfr giftiga!

Te r giftigt, gjord p plantblad som mste bara giftiga som.hur nikotin och kokain gr av giftiga delar av blad. Alkohol r alltid giftigt som rtters frsvarsmekanism nr en fallen frukt ska brja vxa, metanol kan ven orsaka blindhet.

gg r giftiga av avidin exempelvis eftersom de inte vill tas, dr opastriserade mjlkprodukter vill tas, likas r honung utblandat med icke giftig vtska. Lammktt har vldigt lite toxiner som samlas med ldern, s det r hlsosamt att ta vl tillagat! Frukter vill inte tas, s man kan frysa dem fr att frbehandla de flesta, men alla frn r fortfarande giftiga, skalet likas.

Det krvs att man fastar regelbundet, en vuxen person ska nog ta klokt och giftfritt i en vecka fljt av tv veckors fsta. Fsta ngra dagar med ditt barn nr ni ftt i er giftfri mat ett tag, ls det nya testamentet tilsammans, s kommer din dotter bli mycket gladare och friskare p ngra dagar helt utan allvarliga hlsoskador som all pharmakeia innebr!

Nr man duschar fr man oftast en hel del vatten absorberar via huden, s man ska kunna fasta i minst 7 dagar. Undvik allt pharma, det r livsfarligt!
Senast redigerad av contraf 2025-05-25 kl. 15:58.
Citera
2025-05-25, 16:34
Medlem
stilichos avatar
Efter att ha lst boken lskade hatade antidepp av Andr Marx skulle jag inte rekommendera antidepressiva till ngon, allra minst en tolvring.
Citera
2025-05-25, 18:10
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Stll dig in p att det r en lngre behandling fr nrmaste ren med tonr och pubertet kan bli stkiga, inte minst om man har utmaningar redan som tolv. Varit i exakt din sits och ngrar inte beslutet att kra. Fredrar ev frgor i PM. Lycka till

Tack, just lngre behandlingar r det jag inte gillar, och jag misstnker att nr man vl brjat s kan det bli stkigt och jobbig nr man kanske vill sluta.

Flickan i sig har inga som helst aggressionsproblem, hon skolkar aldrig och r vrldens snllaste. Skolan gr hyfsat bra. Intelligenstestet visade att hon har en hg intelligens (vre 5%), men hon knner sig "deppig" inombords och har svrt att f nya kompisar (efter att hennes tv bsta kompisar flyttade utomlands). Vid besk hos psykologen uttryckte att hon inte riktigt "ser meningen med livet" vilket gjorde att det tog skruv hos psykologen som kom med frslaget att medicinera barnet.
Citera
2025-05-25, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Tack, just lngre behandlingar r det jag inte gillar, och jag misstnker att nr man vl brjat s kan det bli stkigt och jobbig nr man kanske vill sluta.

Flickan i sig har inga som helst aggressionsproblem, hon skolkar aldrig och r vrldens snllaste. Skolan gr hyfsat bra. Intelligenstestet visade att hon har en hg intelligens (vre 5%), men hon knner sig "deppig" inombords och har svrt att f nya kompisar (efter att hennes tv bsta kompisar flyttade utomlands). Vid besk hos psykologen uttryckte att hon inte riktigt "ser meningen med livet" vilket gjorde att det tog skruv hos psykologen som kom med frslaget att medicinera barnet.
Har hon lst brjan p det nya testamentet? S hittar man meningen med livet!

Allt frn pharmakeia r livsfarligt eftersom.pharmakeia betyder bokstavligen "giftig lgn"!
Senast redigerad av contraf 2025-05-25 kl. 18:32.
Citera
2025-05-25, 18:26
Medlem
Vansterpartiets avatar
Dagens samhlle och livet i allmnhet suger.

Nej det r omjligt!! Du mste vara psyksjuk, hr ta lite piller!
Citera
2025-05-25, 20:01
Medlem
Nej, nej, och ter nej..
Citera
2025-05-25, 20:08
Medlem
Motion varje dag har vl visat sig lika effektivt som ssri vid lttare besvr - konstigt att detta ej provas frst, om ni nu inte redan har daglig motion.
Citera
2025-05-26, 00:48
Medlem
TornedalskSysters avatar
Om det gller ltt/medelsvr depression s rekommenderas egenvrdsstrategier i frsta hand, exempelvis fysisk aktivitet som det nmnts tidigare i trden. Hr jag bor har man ven ett projekt som innefattar "kultur p recept" och "natur p recept". Dvs. utva kulturaktiviteter (dans, musicerande, mlning, museibesk osv), men ocks att vistas ute i naturen, som att ta en promenad i skogen, lngs en strandpromenad osv.
Effekten av fysisk aktivitet har det forskats massvis om och resultaten r oerhrt goda vid lindriga besvr.
I vrigt gller ju det gamla vanliga, regelbundenhet i vardagen, god smn, bra mat, minska skrmtid osv.

Om dessa inte ger effekt s kanske man kan vervga medicinering, men man br vara mer frsiktig nr det gller barn. Ibland gr det ju frsts inte att undvika (vid utebliven effekt av egenvrd och tillfllen dr de depressiva besvren r av svr karaktr) och jag tar d hellre risken med att ge lkemedel till ett barn i puberteten n att riskera suicid innan barnet ntt 18 rs lder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in