2025-05-25, 11:27
Medlem
bluka94s avatar
Hej!

Är ute efter en till bil. Just nu har jag en Skoda Superb kombi 2012 årsmodell. Köpte den med 1600 mil på mätaren och nu är den uppe i 32.000 mil. Det är mestadels pendlande hem-jobb som driver upp milen.
Iallafall, tänkte jag mig skaffa en till bil som man kan ha till "finresor", långresor utomlands och så. Vågar inte längre med Superben. Den behåller jag för att fortsätta pendla, köra byggnadsmateriel och så. Så den får rulla så länge det tekniskt är möjligt. Den går billigt för en bil i dess storleksklass.

Har fått upp ögonen för en Audi A6 Avant typ 2023 årsmodell. Övre prisgräns är satt till 400.000kr. Har suttit och kollat runt i en månad nu och upptäckt att det är ett hav av svarta A6 Avant där ute med likadana fälgar och utrustning (proline och alpinpaket). Det som skiljer dem åt är miltal, pris och allmänt skick. Är ute efter diesel med 204hk (det räcker, Skodan är på 170hk), fyrhjulsdrift, automat och dragkrok (bättre att ha än önska). Tillverkas sedaner fortfarande? Har inte sett en enda av 2023 årsmodell.

Har varit borta från bilmarknaden och teknikutveckling sedan 2013 då jag köpte Skodan och behöver lite hjälp med tips och råd. Jag brukar skicka mail till försäljare angående bilar jag finner intressanta och undra lite om bilen och så, men det är sällan de svarar och om de gör det så är det inte så utförligt som jag önskar mig. Grejen är den att jag inte vill åka typ 40 mil för att kolla på en bil och upptäcka något, som säljaren hade kunnat tala om för mig, bli besviken och åka hem tomhänt. Kan inte åka för att titta på bilen bara på säljarens "bilen är i toppskick". Det säger de väl om alla sina bilar. De fel som säljaren påpekar kanske stör mig, men inte en annan kund.

Finns det några vanligt förekommande fel på dessa modeller av 2023 årsmodell? Vad är det man ska passa sig för? Man tycker ju att alla barnsjukdomar borde vara åtgärdade sedan de började med denna modell.

Och slutligen, vet ni om det finns försäljarställen man till varje pris ska undvika? Har läst omdömen på olika firmor och det är uppenbart att folk skriver negativa omdömen även om de väntat 15 min längre på hjälp eller nåt. De nöjda skriver sällan positiva omdömen eftersom de är upptagna med att njuta av sin nya bil.

Mvh,
//bluka94
Citera
2025-05-25, 11:33
Medlem
Snusfris avatar
Är det hemresor till Balkan det handlar om. Då är det BMW 530 som gäller. Mercedes E-klass om du ska hälsa på i Albanien.
Citera
2025-05-25, 11:39
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Är det hemresor till Balkan det handlar om. Då är det BMW 530 som gäller. Mercedes E-klass om du ska hälsa på i Albanien.
Vettefan. Tillhör inte den folkgruppen som satsar på Mercedes eller BMW, har aldrig dragits till dessa märken.
Vet du något om sagda A6? Har åkt med Superben till Österrike och vidare till kusten i Kroatien två ggr på dessa 12 år jag haft den, men då var Superben yngre, fräschare och med mycket lägre milantal på mätaren. Var inga problem med varken resan eller komforten. Nu vågar jag inte längre.
Citera
2025-05-25, 11:48
Medlem
Snusfris avatar
Hem till zigena Balkan och träffa släkten duger vilken tysk bil som helst. A6 är en bra bil. Du kommer göra succé och dom kommer respektera dig.
Citera
2025-05-25, 12:03
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Hem till zigena Balkan och träffa släkten duger vilken tysk bil som helst. A6 är en bra bil. Du kommer göra succé och dom kommer respektera dig.
Kan du utveckla lite mer kring sagda Audi modellen? Om det finns vanligt förekommande fel, grejer man ska passa sig för och så? Bilformor man ska undvika?
Citera
2025-05-25, 12:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att köpa en finbil för finresor är nog det mest idiotiska man kan göra om man tänker något alls på ekonomi. Dessutom har du gjort dessa extra finresor två gånger på över tio år.
Vad ska hända med din superb bara för att du kör den utomlands. Se till att ha bra försäkring och sen är det bara att rulla på.

Är du för orolig så hyr en bil för just den utlandsresan du ska göra. Ett par veckor med fria mil kan du få för 15-20tkr + något extra för att få köras utomlands kanske och då åker du helt ok ändå i en ny bil med alla garantier du behöver.

Alla hemmamil fortsätter du köra med din superb. Det absolut bästa och billigaste valet för din del.
Citera
2025-05-25, 12:35
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att köpa en finbil för finresor är nog det mest idiotiska man kan göra om man tänker något alls på ekonomi. Dessutom har du gjort dessa extra finresor två gånger på över tio år.
Vad ska hända med din superb bara för att du kör den utomlands. Se till att ha bra försäkring och sen är det bara att rulla på.

Är du för orolig så hyr en bil för just den utlandsresan du ska göra. Ett par veckor med fria mil kan du få för 15-20tkr + något extra för att få köras utomlands kanske och då åker du helt ok ändå i en ny bil med alla garantier du behöver.

Alla hemmamil fortsätter du köra med din superb. Det absolut bästa och billigaste valet för din del.
Vågar inte åka några längre sträckor med Skodan. Hade det hänt något med bilen när man ska köra utomlands, på semestern man planerat att bila runt i Europa, hade den semestern gått åt helvete.
Superben kommer att börja gå sönder med tiden och om det visar sig att reparera kostar mer än det smakar, så skrotas den och då har jag den andra att omvandla till allround bruksbil. Dessutom, ibland uppstår behov efter en andra bil i familjen.
Och med det sagt....Har du något att säga om faktiska frågeställningen? Har du några kunskaper om 2023 årsmodell A6 Avant? Eller om vilka bilfirmor man ska undvika? Jag är främst ute efter det med mitt ursprungliga inlägg. Låt mig bry mig om den ekonomiska biten, hade det inte funnits utrymme för en till bil så hade jag inte ställt frågan på Flashback. Det är lugnt.
Citera
2025-05-25, 13:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Vågar inte åka några längre sträckor med Skodan. Hade det hänt något med bilen när man ska köra utomlands, på semestern man planerat att bila runt i Europa, hade den semestern gått åt helvete.
Superben kommer att börja gå sönder med tiden och om det visar sig att reparera kostar mer än det smakar, så skrotas den och då har jag den andra att omvandla till allround bruksbil. Dessutom, ibland uppstår behov efter en andra bil i familjen.
Och med det sagt....Har du något att säga om faktiska frågeställningen? Har du några kunskaper om 2023 årsmodell A6 Avant? Eller om vilka bilfirmor man ska undvika? Jag är främst ute efter det med mitt ursprungliga inlägg. Låt mig bry mig om den ekonomiska biten, hade det inte funnits utrymme för en till bil så hade jag inte ställt frågan på Flashback. Det är lugnt.

Jag kör själv en A4 TDI quattro automat med exakt samma motor men modell -24 så ett år nyare än du söker.
Det enda jag har att klaga på är i så fall att växellådan kan vara lite seg när man står stilla eller rullar sakta och behöver komma iväg snabbt från en korsning, hade gärna haft snabbare reaktion i dessa lägen.

Då jag har en årsmodell nyare så har de även börjat med prenumerationer på GPS och apple carplay vilket jag ser som idioti med tanke på att man köpt en bil för över 500 000kr.
Jag har min bil som förmånsbil och är nöjd, kört snart 3000mil sen i september. Hade jag köpt en egen bil så hade jag köpt något mycket billigare och äldre då jag aldrig kan försvara priset för att ha en nyare bil privat.
Citera
2025-05-25, 14:38
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kör själv en A4 TDI quattro automat med exakt samma motor men modell -24 så ett år nyare än du söker.
Det enda jag har att klaga på är i så fall att växellådan kan vara lite seg när man står stilla eller rullar sakta och behöver komma iväg snabbt från en korsning, hade gärna haft snabbare reaktion i dessa lägen.

Då jag har en årsmodell nyare så har de även börjat med prenumerationer på GPS och apple carplay vilket jag ser som idioti med tanke på att man köpt en bil för över 500 000kr.
Jag har min bil som förmånsbil och är nöjd, kört snart 3000mil sen i september. Hade jag köpt en egen bil så hade jag köpt något mycket billigare och äldre då jag aldrig kan försvara priset för att ha en nyare bil privat.
Tack för ditt svar. Anledningen till just 23-årsmodell är att man åker på den dyra skatten (malus) bara ett år. Men, som det verkar, hinner jag kanske satsa på en 24-årsmodell med tanke på hur trögt det går att hitta något som är i någorlunda bra skick (inredningen kan man ju alltid rekonda, men tänker mer på lackskador, bucklor, repor och sånt, och det vill inte bilfirmor lägga mycket energi på att åtgärda). Det du upplever med växellådan, går det att få bort genom optimering? Har provkört hela två stycken, men hade inga anmärkningar på just det.
Sen har vi den där grejen med abonnemang på funktioner, det var total överraskning för mig. I en av de jag provkörde fanns knapp för Parkeringsassistent (touch knapp). Funkade inte och försäljaren informerade mig artigt att man måste abonnera på dessa funktioner. Nämnde den och Matrix strålkastarna som exempel. Hårdvaran finns inbyggd, men måste låsas upp genom abonnemang. "Matrix kan du abonnera på bara under vinter halvåret, om du vill. Det är då det behövs som mest."
Parkeringsassistent har jag i Skodan och jag är av den uppfattningen att om en knapp finns i bilen då ska det fan fungera. Men, icke här.
Är din A4 också svart med proline och alpinpaket? Det är ett hav av såna A6-or där ute.

Har du några tips på vilka bilfirmor man ska undvika?
Senast redigerad av bluka94 2025-05-25 kl. 14:41.
Citera
2025-05-25, 16:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Tack för ditt svar. Anledningen till just 23-årsmodell är att man åker på den dyra skatten (malus) bara ett år. Men, som det verkar, hinner jag kanske satsa på en 24-årsmodell med tanke på hur trögt det går att hitta något som är i någorlunda bra skick (inredningen kan man ju alltid rekonda, men tänker mer på lackskador, bucklor, repor och sånt, och det vill inte bilfirmor lägga mycket energi på att åtgärda). Det du upplever med växellådan, går det att få bort genom optimering? Har provkört hela två stycken, men hade inga anmärkningar på just det.
Sen har vi den där grejen med abonnemang på funktioner, det var total överraskning för mig. I en av de jag provkörde fanns knapp för Parkeringsassistent (touch knapp). Funkade inte och försäljaren informerade mig artigt att man måste abonnera på dessa funktioner. Nämnde den och Matrix strålkastarna som exempel. Hårdvaran finns inbyggd, men måste låsas upp genom abonnemang. "Matrix kan du abonnera på bara under vinter halvåret, om du vill. Det är då det behövs som mest."
Parkeringsassistent har jag i Skodan och jag är av den uppfattningen att om en knapp finns i bilen då ska det fan fungera. Men, icke här.
Är din A4 också svart med proline och alpinpaket? Det är ett hav av såna A6-or där ute.

Har du några tips på vilka bilfirmor man ska undvika?

Japp, min är svart och exakt dessa paket. Jag hade lite bråttom att hitta en bil och då A4rna är en modell som -24 var den sista så tog jag en som stod i hallen. Hade allt jag ville ha utom tonade rutor men det fixade firman jag köpte på.
Handlade via Möller bil och det enda negativa var att de inte informerade om detta med prenumeration så för att få apple airplay så måste man betala en summa varje år eller tre år. Då det är förmånsbil så la jag till tre år direkt.
GPS:en fick man med gratis första året och sen kostar den också. Då försvinner också dieselvärmare som går att slå på via app, får sen använda fjärrkontroll.
GPS:en skiter jag i då jag ändå använder waze från telefonen och appen med dieselvärmaren är inte den bästa ändå så får väl leva med fjärrkontroll då.

Växellådan vid start kanske beror på att jag inte kör med perfermence läget så kanske räcker med en sån sak. Inget som stör direkt.

En irriterande sak är också plingen så fort man kör för fort men det är tydligen lag via EU så gäller alla bilar från -24, inte bara Audi.

En jävligt bra funktion är annars att hastigheten ställs in efter skyltarna så står det en 70-skylt så bromsar bilen in och kommet det en 110-skylt efter så gasar den. Tar bort behovet av att köra för fort lite grann och jag är sällan stressad när jag kör. Vet inte om den funktionen försvinner när GPS:en försvinner efter gratisåret, de på firman visste inte det heller.

Jag har köpt bilen via Möller bil och allt har funkat bra.
Citera
2025-05-26, 21:10
Medlem
bluka94s avatar
Det var ett utförligt svar. Mucho gracias.
Ställde frågan angående permanent upplåsning av dessa funktioner som kräver abonnemang till ett "optimerings" företag. De svarade att de i dagsläge inte kan erbjuda det, men att de kommer kunna göra det framöver. På tal om abonnemang-funktioner så fick jag prisuppgift av en Audi försäljare på löpande abonnemang (jag kallar det för "livstids upplåsning") på Parkeringsassistent och det skulle gå på 5999:-, per månad kostar det 109:- Detta bara för att få en uppfattning om prisläget. Ville inte tortera säljaren med "vad kostar det där och det där...?"
Beträffande GPSen, visst klarar man sig med Google maps i mobilen, men extrema tvångstankar du vet Finns det inbyggd så....
Matrix vettefan om jag behöver. Visst vore det kul att se hur det funkar i praktiken av ren nyfikenhet, men på Superben har jag Xenon och är skitnöjd. På Audi sitter LED strålkastare med helljusautomatik. Så det kan knappast vara sämre. Så inga trängande behov på den fronten. Iallafall inte om man ska abonnera på det. Går det att permanent låsa upp på en firma som sysslar med optimering (till en rimlig peng), visst, fine.
Det är väldigt tyst i kupén och man åker bekvämt, allting känns påkostad (speciellt om man jämför med Superb från 2012) och gediget.
Och du nämner det där med att bilen anpassar hastigheten till hastighetsskyltar, det har jag upplevt också från 100 till 70. Riktigt bra grej. Sen har vi filhållningsassistent....första spontana tanke "Är det glapp i styrningen?"

Möller bil har jag hört pratas gott om. Riddermark håller jag mig borta från, snacket går att de fifflar med mätarställning, greppar efter halmstrån för att undvika garantiåtagande osv...
Citera
2025-05-27, 00:02
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:

Dom klarar sig bra i södra i Europa dom bilarna.

I Sverige går bilarna sönder o rostar för att vi har salt på vägarna och fuktigt kallt klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in