2025-05-26, 21:09
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det knns som du missfrstod frgan. Jag frgade inte om cancelkulturen existerar. Det gr den ju sklart. Johnny Depp blev cancelled efter pstdd kvinnomisshandel. Virtanen rk fr att han blev anklagad fr sexuella trakasserier. Martin Timell ocks.

Jag bad snarare om exempel p folk som blivit cancelled fr att har kritiserar woke. Hela din tes bygger ju p att Benny Hill i praktiken blivit cancelled fr ngot han gjorde fr trettio r sedan. Medan John Cleese inte blivit det. Anledningen ska enligt dig vara att John Cleese r jttemycket mer knd och inflytelserik n Benny Hill. Och sdana blir inte cancelled pstr du. Det mest surrealistiska r att du bl a tar Johnny Depp som exempel p cancel. Som under sin topp var den frmodligen strsta och mest eftertraktade personen i Hollywood.

Mja, det r svrt att bli cancelled frn finrummen och industrin om du aldrig ens satt din fot dr till att brja med. Det hr killen r inte cancelled i ordets bemrkelse. Sen r det sjukt tragiskt att hans vnner inte vill ha att gra med honom lngre. Sjlvklart. Han har frvrigt inte kritiserat woke. Han har kommit med den synnerligen kontroversiella sikten att rasism inte existerar i ngon strre utstrckning. Det r inte ens en siktsfrga, rasism existerar.

Mer exakt hur rasism yttrar sig och om det snarare handlar om lttkrnkthet r en annan frga. Men att pst att rasism inte existerar r ju lite som att pst att frintelsen inte riktigt gt rum. Det r vl ganska sjlvklart att folk reagerar. Kanske inte s mycket fr att man har starka sikter om rasism, men det r ju liksom bara obildat och antagligen rtt krnkande fr folk som blivit utsatta fr det. Eller mer specifikt i hans fall, personer vars familj blivit ddade av poliser.

Att dremot diskuterar woke och ifrgastta vad rrelsen gr med samhllet r en annan sak. Vem r det egentligen som blir krnkt av att man ifrgastter varfr en vit litterr figur som James Bond ska spelas av en svart lesbisk kvinna? Det r ju snarare woke-folket som har frklaringsbrda hr. Och jag efterfrgar fortfarande ngon som blivit cancelled fr att kritisera woke. Eftersom folk inklusive kndisar gr det hela tiden utan ngon cancel.

Om du gr den analysen baserad p en show av artisten s r instrumentet tvrtom inte srskilt utmrkt alls. Om du gr in i en kyrka en sndagsmorgon ser du ocks blandad kompott av ldrar. Det sger inte ett dugg om hur religisa folk i allmnhet r utanfr kyrkan.

Jag skulle vga pst att om det finns ett kommersiellt vinstintresse s vljer man inte bort ngot som kan ge en vinst. Benny Hills humor var visserligen smtt gubbsjuk och mjligen sunkig med moderna mtt mtt. Men du fr ha kontexten i tanke. Hans sketcher gick aldrig ut p objektifiering eller spred en en ohlsosam syn p kvinnor. Hans sketcher gick ju snarare ut p pinsamma missfrstnd som att ngon kvinna rkar stta sig i en mannens kn. Eller att hennes klder blser av. Det var rtt harmlst och inte direkt som att det skulle kunna ha varit skrivet av Andrew Tate.

Benny Hills humor var inte sexistisk p det viset. Mjligtvis sexistiskt mot mn eftersom de alltid framstlldes som nervsa och tafatta runt sexiga kvinnor de rkade hamna i situationer med. Helt okontroversiellt att driva med.

Och som jag redan nmnt, snt r pinsamt med britternas sociala arv och syn p sexualitet. Och drfr tycker de att det r roligt. Fr en internationell publik r det mest bara just pinsamt. Och faktiskt inte roligt.

Lt g att unga killar i puberteten tyckte det var fnissigt att se. ven i Sverige. Det gr det liksom inte till material som de vuxna som betalar fr Netflix vill se p det. De kan dremot betala fr att f se brittiska Office. De brittiska serier du hittar p plattformarna r ju allt som oftast internationella framgngar. Britterna r duktiga p just den typen av humor. Benny Hill var dremot aldrig srskilt internationellt gngbar.
Bra analys och uppfrschning av mitt minne. Du gav det lite vlfrtjnt upprttelse den gode Benny. Fridens.
Citera
2025-05-26, 21:22
Medlem
Traveller7s avatar
Han pminner och liknar Marlon Brando hr.
Gillar hur han levererar skmten. Han har charm och den dr glimten/blicken. Det r nn "intelligens" han frmedlar. No no no n
Citera
2025-05-27, 05:46
Medlem
Tycker han driver lika mycket med mn som har r sexistisk.
Men finns vl mnga idag som sysslar med skmt om kvinnor?
Citera
2025-05-27, 10:03
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Det knns som du missfrstod frgan. Jag frgade inte om cancelkulturen existerar. Det gr den ju sklart. Johnny Depp blev cancelled efter pstdd kvinnomisshandel. Virtanen rk fr att han blev anklagad fr sexuella trakasserier. Martin Timell ocks.

Jag bad snarare om exempel p folk som blivit cancelled fr att har kritiserar woke. Hela din tes bygger ju p att Benny Hill i praktiken blivit cancelled fr ngot han gjorde fr trettio r sedan. Medan John Cleese inte blivit det. Anledningen ska enligt dig vara att John Cleese r jttemycket mer knd och inflytelserik n Benny Hill. Och sdana blir inte cancelled pstr du. Det mest surrealistiska r att du bl a tar Johnny Depp som exempel p cancel. Som under sin topp var den frmodligen strsta och mest eftertraktade personen i Hollywood.

Nog finns det vl gott om exempel p personer som rkat illa ut fr att de kritiserat sjlva woke-fenomenet? Hr r en lista som jag hittade efter en snabb googling:

https://www.watchmojo.com/articles/1...ssive-backlash

Sen kan man naturligtvis alltid diskutera i hur stor utstrckning olika personer har drabbats.

Nr det gller Johnny Depp tycker jag inte att har ngon strre tyngd trots sin attraktionskraft som skdespelare. I stort sett ingen bryr sig om vad han sger. Detta d i kontrast till John Cleese. Nr Cleese uttalar sig sprids hans ord som en lpeld ver vstvrlden och kanske ven bortom denna.

Citat:
Mja, det r svrt att bli cancelled frn finrummen och industrin om du aldrig ens satt din fot dr till att brja med. Det hr killen r inte cancelled i ordets bemrkelse. Sen r det sjukt tragiskt att hans vnner inte vill ha att gra med honom lngre. Sjlvklart. Han har frvrigt inte kritiserat woke. Han har kommit med den synnerligen kontroversiella sikten att rasism inte existerar i ngon strre utstrckning. Det r inte ens en siktsfrga, rasism existerar.

Mer exakt hur rasism yttrar sig och om det snarare handlar om lttkrnkthet r en annan frga. Men att pst att rasism inte existerar r ju lite som att pst att frintelsen inte riktigt gt rum. Det r vl ganska sjlvklart att folk reagerar. Kanske inte s mycket fr att man har starka sikter om rasism, men det r ju liksom bara obildat och antagligen rtt krnkande fr folk som blivit utsatta fr det. Eller mer specifikt i hans fall, personer vars familj blivit ddade av poliser.

Jag kan nog tycka att du r litet hrd mot den hr som killen nr du bde frnekar honom cancel-statusen samt pstr att han ifrgastter rasism i stora drag. Om du lser artikeln som frsatte honom i trubbel (finns lnkad i den frsta artikeln) ser du att han brjar med att bertta om hur han sjlv utsattes fr rasism under sin barndom. Och vem bestmmer vad som r cancel-culture?
Citera
2025-05-27, 10:07
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Benny Hill kan inte jmfras med mycket annat. Det r en egen kategori nstan.
Fr mig var det ganska vrdelst vet inte vad det hade fr effekt p mig. Brydde mig inte smycket om tuttar och damer s d. Det var vl lite kckt p sin hjd, fr frscha upp minnet knner jag.
Visst var det lite gubbsjukt?

Det uppfattades iaf av mnga som gubbsjukt. Sen kan man frga sig om Benny Hill sjlv var sdan. Ngon i trden pstod att de kvinnor som jobbade med honom trivdes i hg grad. Ngot som pekar p motsatsen.

Det man kan undra r i hur stor grad kvinnosynen i hans sketcher r pverkade av hans egen relation till kvinnor? Han var aldrig gift och tycks ha ftt nobben tminstone tre gnger nr han friade. Det sistnmnda r vldigt intressant. En kndis med mycket pengar brukar kunna f vem de vill ven om de sjlva vger 300 kilo och r fula som stryk. Det var ngonting som gjorde att han inte var funktionell med kvinnor. Det r iaf min gissning.
Citera
2025-05-27, 10:30
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det uppfattades iaf av mnga som gubbsjukt. Sen kan man frga sig om Benny Hill sjlv var sdan. Ngon i trden pstod att de kvinnor som jobbade med honom trivdes i hg grad. Ngot som pekar p motsatsen.

Det man kan undra r i hur stor grad kvinnosynen i hans sketcher r pverkade av hans egen relation till kvinnor? Han var aldrig gift och tycks ha ftt nobben tminstone tre gnger nr han friade. Det sistnmnda r vldigt intressant. En kndis med mycket pengar brukar kunna f vem de vill ven om de sjlva vger 300 kilo och r fula som stryk. Det var ngonting som gjorde att han inte var funktionell med kvinnor. Det r iaf min gissning.
Ok. Jag vgar inte gissa p nt. Han var sympatisk. kanske var han fr naiv. Vrlden var inte redo fr honom och inte han fr den vrlden dr och d.

Vrlden kan vara otck och svr. Han kunde gmma sig bakom en mask/kostym i sina sketcher. men i verkligheten mrkte han det var nt som fattades. Jag tror det r Jesus. Jag har sett vad han gr. Och vad det gr att inte ha tagit emot Jesus. Alla kan inte fejka i all evighet.i vrlden fr ni lida men jag har vervunnit vrlden/Jesus.

Stackars mnniskor. Jvla satans lgner. Jvla synder.

Maranatha. Du vr Herre, kom!
Som det var igr!
Citera
2025-05-27, 14:21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Nog finns det vl gott om exempel p personer som rkat illa ut fr att de kritiserat sjlva woke-fenomenet? Hr r en lista som jag hittade efter en snabb googling:
Fast, vad r det fr exempel du visar liksom? Kom igen. Jag bad om exempel p folk som kritiserat woke. Och du hittar exempel p folk som faktiskt uttryckt sig som rena rama idioter i press och media. Hulk Hogan stod och svamlade om att body slamma Kamala Harris.

Det hr r ju som med Ken Ring, som under ett framtrdande uppmanade publiken att g upp till slottet och vldta prinsessan Madeleine. Det r inte att "ifrgastta monarkin" eller "kritisera hovet". Vilket faktiskt r helt oproblematiskt att gra i Sverige. Ken Ring blev genast cancelled innan cancel ens var uppfunnit som term.

Likt frra listan inklusive Johnny Depp fr jag en knsla av att du inte riktigt lser igenom vad du hittat. Utan snarare resonerar "h titta hr, en lista! Bra!". Kritik r en sak. Att i intervjuer exempelvis dremot sga "Jag skulle aldrig f fr mig att jobba med en jvla neger" r inte kritik lngre.

I den mn John Cleese kritiserat woke har han gjort det sakligt och med eftertnksamhet. Han r nd en typisk brittisk ldre gentleman och akademiker. Han skulle aldrig sitta och gaffla i intervjuer om att producenterna p BBC borde hngas och bli verkrda av ett tg. Det r anledningen till att John Cleese inte blivit cancelled. Inte att han tnjuter ngon slags immunitet som nationalklenod.

Jimmy Saville r nrmast ett bevis p detta. Som avgudades av britterna som nrmast en kunglighet och nationalklenod. Han blev s jvla cancelled att de t om tog bort hans jvla gravsten. r osker p om de ens satte ett anonymt kors p platsen.

Nu r det sjlvklart ingen som jmfr John Cleese med Jimmy Saville. Min pong r att den hr grejen med att om man r bermd och inflytelserik s sitter man skert i bten oavsett vad man gr och sger helt enkelt inte stmmer.
Citat:
Sen kan man naturligtvis alltid diskutera i hur stor utstrckning olika personer har drabbats.
Nja, jag tycker snarare man kan diskutera din definition av "kritik mot woke" i s fall. Att kritisera miljpolitik r en sak och helt oproblematiskt. Att rusa in och stta sig p spret i Vasaloppet med en skylt "terstll vtmarkerna!" r liksom inte kritik. Det r ngon slags aktivism fr att fr en notis i tidningen. Och ngot man med rtta blir utsparkad frn eventet fr. Inte vlkommen tillbaka.
Citat:
Nr det gller Johnny Depp tycker jag inte att har ngon strre tyngd trots sin attraktionskraft som skdespelare. I stort sett ingen bryr sig om vad han sger.
Oh the irony, som britterna sger. Som du sjlv s fiffigt visat blev ju Johnny Depp ordentligt cancelled. I det begreppet ligger just din beskrivning av Johnny Depps nuvarande situation.

Nej, det r helt jvla riktigt. Frn att ha varit med rge den strste och mest efterfrgade stjrnan i Hollywood, mest efterfrgade gst i tv-soffor, s vill ingen ha med honom att gra lngre. Han r nmligen just cancelled. S det kanske inte var s trffsker reflektion dr.
Citat:
Detta d i kontrast till John Cleese. Nr Cleese uttalar sig sprids hans ord som en lpeld ver vstvrlden och kanske ven bortom denna.
Som en lpeld sger du. Ja, det fr ju st fr dig. John Cleese r nrmast osynlig i media numera. Detta eftersom han enligt egen utsago r mer eller mindre pensionerad. Han stller ibland upp i intervjuer och gr sparsamma framtrdanden, det gr han. Men det hr r ju en man som ganska bevisligen r njd med de insatser och framgngar han lyckats med i sitt liv. Han r en humorlegend och tillfreds med att numera vara tillbakadragen pensionr.

Och ja det hnder att han uttalar sig kritiskt om woke i intervjuer. Han gr det p ett akademiskt och sakligt vis. Han raljerar inte om det eller gr en stor grej av det heller. Och sjlvklart finns det massor av folk inklusive jag sjlv som tycker att det han sger r intressant. Men att hans uttalanden skulle sprida sig som en lpeld ver vstvrlden likt Donald Trumps uttalanden kan man inte med bsta vilja i vrlden pst faktiskt.
Citat:
Jag kan nog tycka att du r litet hrd mot den hr som killen nr du bde frnekar honom cancel-statusen samt pstr att han ifrgastter rasism i stora drag. Om du lser artikeln som frsatte honom i trubbel (finns lnkad i den frsta artikeln) ser du att han brjar med att bertta om hur han sjlv utsattes fr rasism under sin barndom. Och vem bestmmer vad som r cancel-culture?
Ja det r synd om honom som blev utsatt fr rasism. Men det r ju bara ett grepp jmfrbart med "Jag r kompis med en svart snubbe, s allts r jag bevisligen inte rasist trots att jag uttrycker mig rasistiskt". Det r vl klart som fan folk lackar ur p honom nr han sger att det inte bottnar i rasism nr svarta blir oskyldigt skjutna av polisen, utan de har frmodligen gjort ngot kriminellt i vilket fall. Det frstr du ju egentligen.

Och vem bestmmer vad som r cancel culture? Ja du, om du vill utvidga begreppet till att kunna betyda lite vad som helst s faller ju hela ditt resonemang. Man skulle ju t ex kunna pst att Anders Breivik blev cancelled fr att han "kritiserade" sossarna i Norge. Det blir ju lite meningsls diskussion i s fall.
Citera
2025-05-28, 16:32
Medlem
fitz-humes avatar
Br tillggas att Benny Hill inte bara hade talang och knsla fr tajming. Han var ocks en arbetsnarkoman, oerhrt noggrann, envis och tjurskallig. En sdan kombination skapar ofta tidlsa msterverk men problem p det privata planet.

Jag ser nog fr vrigt inte hans humor som riktad till speciell lder eller speciellt kn. Antingen fattar man humorn och skrattar gott t det, eller s fattar man inte.. Jag tror nog att han i dagens pk-samhlle ltt blir missfrstdd av vissa.

Att hans program inte fr den uppmrksamhet som dem frtjnar behver i sig inte bero p pk-mentalitet utan ocks p tekniken, lgupplst i 4:3-format. Nu mste ju allt vara i 4K och 16:9.
Citera
2025-05-29, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Tycker han driver lika mycket med mn som har r sexistisk.
Men finns vl mnga idag som sysslar med skmt om kvinnor?

Japp, Benny Hills skmt var ju snarare en drift med mns sexism och och sexualitet snarare n ngot negativt om kvinnor. Det fattade dock aldrig kritikerna som skrek om gubbsjuka och negativ kvinnosyn nr Hill parodierade ver mn som dreglar efter lttkldda kvinnor.
Citera
2025-06-03, 02:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det var jag.

Men jag har bara googlat, efter att trden blossade upp igen, ven om jag har hrt ngot.

Enligt en trl var hemlivet inte s superbra, och han skall ha knaprat amfetamin, eller vad fan man gr, men nd skall han ha kunnat umgs med kvinnor, men enligt vad som sades var det bara som kompisar.

Det r inte alls dlig humor, ven om den r enkel, och som en annan skrev, drivs det nog mest med gubbarna. B.H. kunde ocks gra djupare saker som den hr. Hade M.P. gjort den hade det varit en vldigt rolig sketch.

https://www.youtube.com/watch?v=cj852YBkwqc

Men som jag minns min barndom var han "underskattad" d ocks. Typiskt pratade vi om, Pang i Bygget, Svarte Ormen, 'Emliga armn, Young Ones, o.s.v.
Citera
2025-06-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var jag.

Men jag har bara googlat, efter att trden blossade upp igen, ven om jag har hrt ngot.

Enligt en trl var hemlivet inte s superbra, och han skall ha knaprat amfetamin, eller vad fan man gr, men nd skall han ha kunnat umgs med kvinnor, men enligt vad som sades var det bara som kompisar.

Det r inte alls dlig humor, ven om den r enkel, och som en annan skrev, drivs det nog mest med gubbarna. B.H. kunde ocks gra djupare saker som den hr. Hade M.P. gjort den hade det varit en vldigt rolig sketch.

https://www.youtube.com/watch?v=cj852YBkwqc

Men som jag minns min barndom var han "underskattad" d ocks. Typiskt pratade vi om, Pang i Bygget, Svarte Ormen, 'Emliga armn, Young Ones, o.s.v.
Underskattad??? Han var ju kung d programmen gick p 80-talet vad jag minns! Pang i bygget var ju ca 10r tidigare och det andra inte alls lika populra.
Citera
2025-06-03, 23:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Underskattad??? Han var ju kung d programmen gick p 80-talet vad jag minns! Pang i bygget var ju ca 10r tidigare och det andra inte alls lika populra.

D minns vi olika. Vi har alla vr egen minnesbild av hur det var, min behver inte alls vara korrekt fr riket i sin helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in