• 1
  • 2
2025-05-24, 13:43
Medlem
Eromars avatar
Hej! jag undrar lite hur kattägare resonerar.
Många verkar inte ens registrera sin katt, och jag förstår det ifall de känns hopplöst.
Men om det istället fanns ett fast upplägg typ 350 kr i månaden där allt ingår som besök, kirurgi, tandvård, inga självrisker, ingen försäkring.
Ett årligt besök skulle vara obligatoriskt, annars är det bara att boka när det behövs.
Skulle ni som redan betalar tycka detta är bättre?
Och ni som inte betalar hade ni fortsatt strunta i försäkring och veterinär?

Följdfråga tycker ni det är rimligt att behöva betala självrisk när man redan har försäkring?
Senast redigerad av Eromar 2025-05-24 kl. 13:56.
Citera
2025-05-24, 13:56
Medlem
350 x 12 = 4200 kronor per år för en katt
Vad kostar en försäkring i genomsnitt?
Citera
2025-05-24, 14:07
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
350 x 12 = 4200 kronor per år för en katt
Vad kostar en försäkring i genomsnitt?

182 kr i månaden är snitt på försäkringar men det inkluderar inte årliga veterinärbesök eller självrisk.
Det inkluderar inte vaccin , Id-märkning , kastrering, sjukdomar osv.
Rekommenderad summa sägs vara minst 5000kr om året.

Därför kan man inte jämföra på de sättet.
Citera
2025-05-24, 14:07
Medlem
Min analys:
Många skaffar katt för att det är enkelt o billigt.
Man kan i princip få en katt gratis och man öppnar bara ytterdörren så får grannen ta hand om kattens avföring.

Finns därmed väldigt få som skulle vilja betala ens en krona extra i månaden för att katten skulle få någon slags omvårdnad/försäkring.

Jag tror däremot att om staten betalade 350 kr för varje fångad och eventuellt avlivad katt skulle kunna få BNP att skjuta i höjden.
Katten är ett invasivt djur som skall bekämpas.
Citera
2025-05-24, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
182 kr i månaden är snitt på försäkringar men det inkluderar inte årliga veterinärbesök eller självrisk.
Det inkluderar inte vaccin , Id-märkning , kastrering, sjukdomar osv.
Rekommenderad summa sägs vara minst 5000kr om året.

Därför kan man inte jämföra på de sättet.

Din fråga är ju hypotetisk. Finns inget försäkringsbolag som skulle gå med på 350 per månad.
Citera
2025-05-24, 14:18
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din fråga är ju hypotetisk. Finns inget försäkringsbolag som skulle gå med på 350 per månad.

Exakt! Detta upplägg existerar inte i nuläget på marknaden och skulle förändra allt.
Men om intresset finns så är det fullt möjligt.
Citera
2025-05-24, 14:21
Medlem
Tror att de som har råd skulle tycka att det var värt det kanske men vanliga knegare har nog inte råd utan gör som 45Lokar skriver och hoppas på att katten klarar sig utan större problem. Många har flera katter så... det blir svårt. Nuförtiden ser man knappt några katter längre så jag tror att de flesta håller sina katter inomhus. Det är knappt man ens ser hundar längre. Inte alls lika ofta som förr i alla fall.

Undrar hur vanligt det är att ta med sig djur till andra länder med bättre priser. Typ Polen, Baltikum...

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Människan är ett invasivt djur som skall bekämpas.

En gång i tiden dödades katter och straffet blev att miljoner och åter miljoner människor dog.
Citera
2025-05-24, 14:30
Medlem
Severlohs avatar
Nej.
Citera
2025-05-24, 14:36
Avstängd
Lifestealers avatar
varför skulle jag betala 350kr per månad när det är gratis att skita i det?

vilken dum ts
Citera
2025-05-24, 14:52
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Tror att de som har råd skulle tycka att det var värt det kanske men vanliga knegare har nog inte råd utan gör som 45Lokar skriver och hoppas på att katten klarar sig utan större problem. Många har flera katter så... det blir svårt. Nuförtiden ser man knappt några katter längre så jag tror att de flesta håller sina katter inomhus. Det är knappt man ens ser hundar längre. Inte alls lika ofta som förr i alla fall.

Undrar hur vanligt det är att ta med sig djur till andra länder med bättre priser. Typ Polen, Baltikum...

Människan är ett invasivt djur som skall bekämpas.

En gång i tiden dödades katter och straffet blev att miljoner och åter miljoner människor dog.

Det är svårt att hitta exakta siffror på hur många katter som finns i Sverige.
350 kr är bara ett exempel på start men om majoriteten av alla katter inkluderas kan priset sänkas rejält.
Citera
2025-05-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Min analys:
Många skaffar katt för att det är enkelt o billigt.
Man kan i princip få en katt gratis och man öppnar bara ytterdörren så får grannen ta hand om kattens avföring.

Finns därmed väldigt få som skulle vilja betala ens en krona extra i månaden för att katten skulle få någon slags omvårdnad/försäkring.

Jag tror däremot att om staten betalade 350 kr för varje fångad och eventuellt avlivad katt skulle kunna få BNP att skjuta i höjden.

Kan inte fånga katter och avliva. Min katt går ute som han vill och honom är det ingen som vill röra. Jag lovar
Citera
2025-05-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Det är svårt att hitta exakta siffror på hur många katter som finns i Sverige.
350 kr är bara ett exempel på start men om majoriteten av alla katter inkluderas kan priset sänkas rejält.
Ja, då skulle nog många hänga på tror jag. Det skulle behövas en rejäl konkurrens vad gäller djurvård i Sverige för som det är i dag så är det förbannat dyrt. Många har tvingats avliva sina djur för att de inte har haft råd med operation.

Tror att en del folk drar sig för att gå till veterinärer för att de kan vara riktigt jävliga och vilja avliva djur när det egentligen inte behövs och så ägnar de sig åt angiveri dvs anmäler djurägare. Jämför med läkare som anger sina patienter som dricker alkohol och så ryker körkort och jobb. Det gör inte direkt att folk litar på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in