• 4
  • 5
2025-05-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leoszz
Jag driver en Instagramkanal inom djur med lite under 400 000 följare. Har byggt upp ett väldigt engagerat community med mycket spridning, kommentarer och följare som faktiskt bryr sig.

Häromdagen fick jag ett DM från en kille som är biodlare. Han skrev att han har startat en kanal, men det är svårt att nå ut. Han hade några videoklipp som han ville att jag skulle skapa ett reel av och ladda upp på min sida och tagga honom också.

Bad om 350 dollar. Klippet är nu viralt , nästan 2 miljoner visningar, över 1400 kommentarer, och den fortsätter spridas. Han har fått tusentals nya följare från det, och feedbacken är helt otrolig..

Nu funderar jag lite: Vad är egentligen rimligt att ta betalt för såna här samarbeten? När jag jar en såpass stor kanal? (Har ca 50 miljoner visningar per månad)

Så vad tycker ni? Vad hade ni tagit i ett sånt här läge? Hur ska jag tänka kring prissättning?

Hur många visningar brukar klippen du delar få? Dvs, inte dom du skapar själv.
Citera
2025-05-24, 15:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
För ett företag så är tusentals nya följare och miljoner potentiella kunder nog värt mer än 300.
Men sånt vet man inte i förväg. 300 dollar skrev jag btw. Tog du bort dollartecknet? Varför?
Citera
2025-05-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
aha, så det är typ text i videorna?

"This cat was left alone...." och så en katt som går själv?

"But then somebody found him.." och en bonde kommer fram och lyfter upp katten?

Hehe ja ungefär =)
Citera
2025-05-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men sånt vet man inte i förväg. 300 dollar skrev jag btw. Tog du bort dollartecknet? Varför?

Skriver från mobil också kom åt nått. Nä kunde lika gärna vart en bråkdel
Citera
2025-05-24, 20:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Bad om 350 dollar. Klippet är nu viralt , nästan 2 miljoner visningar, över 1400 kommentarer, och den fortsätter spridas. Han har fått tusentals nya följare från det, och feedbacken är helt otrolig..

Jag vet ej vad 2 miljoner visningar inom djur ger i reklamintäkter för han den andra personen, Youtube hade kanske gett han 20 000 kr kanske mer, kanske mindre, med tanke på kommande visningar också.

Jag tycker väl egentligen att 350 dollar var okej, för han kunde inte veta att klippet skulle bli viralt. Troligen om han återkommer och ni gör en deal igen, kan hans klipp inte bli lika viralt alls, det brukar vara så på Youtube iaf. Det är troligen samma på Instagram. Biodling låter som något som kan gå både uppåt och nedåt, troligen har han haft visningstryck från andra källor också, med en genomtänkt strategi för många visningar.
Citera
2025-05-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet ej vad 2 miljoner visningar inom djur ger i reklamintäkter för han den andra personen, Youtube hade kanske gett han 20 000 kr kanske mer, kanske mindre, med tanke på kommande visningar också.

Jag tycker väl egentligen att 350 dollar var okej, för han kunde inte veta att klippet skulle bli viralt. Troligen om han återkommer och ni gör en deal igen, kan hans klipp inte bli lika viralt alls, det brukar vara så på Youtube iaf. Det är troligen samma på Instagram. Biodling låter som något som kan gå både uppåt och nedåt, troligen har han haft visningstryck från andra källor också, med en genomtänkt strategi för många visningar.

Han har inte haft visningstryck från nått håll. Min kanal kan brukar ge 100k visningar till 3 m per video. Så inget ovanligt. Men trodde inte en reklam (iofs förklädd som en vanlig video) skulle ge så mycket visningar
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in