2025-05-27, 15:12
Medlem
stämmer detta verkligen eller är det bara humbug?
Citera
2025-05-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therealdeal66
stämmer detta verkligen eller är det bara humbug?
Att man ska kunna se programmet på play från och med den dagen stämmer. Sedan vet väl ingen här mer.
Citera
2025-05-30, 09:53
Medlem
Nu har programmet för 6 juni kommit. Eids-programmet 18-18.30, Nationaldag på Skansen 20.00. Vi hinner se båda.
Citera
2025-05-30, 12:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
https://www.svtplay.se/muslimsk-hogtid

Hur många flashbackare kommer välja att följa denna isf hylla vårt fosterland?

Kan detta vara något annat än provokativt av SVT?

Babbarna tittar ju inte på SVT.
Dom tittar på Al Jazeera och paraboler från Turkiet, Irak, Egypetn m.m
Citera
2025-06-01, 19:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Att SVT väljer att sända ett religiöst högtidsfirande = Eid al-Adha - under självaste Sveriges nationaldag, den 6 juni, är djupt respektlöst mot det svenska folket. Nationaldagen är en dag då vi ska hylla Sverige vår historia, våra grundlagar, våra friheter, vår sekularism och vår unika kultur. Den är till för alla svenskar, oavsett tro, men den ska inte kuvas eller blandas ihop med religiösa yttringar som inte har något med Sveriges nationella arv att göra.

Det är en dag för flaggan, inte för minoriteter. Det är en dag för att samlas under det blågula - inte splittras under religiösa symboler. SVT:s uppdrag är att stärka sammanhållningen i landet, inte spä på motsättningar genom att förvandla nationaldagen till en plattform för religiösa manifestationer.
Citera
2025-06-01, 19:59
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Att SVT väljer att sända ett religiöst högtidsfirande = Eid al-Adha - under självaste Sveriges nationaldag, den 6 juni, är djupt respektlöst mot det svenska folket. Nationaldagen är en dag då vi ska hylla Sverige vår historia, våra grundlagar, våra friheter, vår sekularism och vår unika kultur.
Vet du vad, i väldigt många år innebar den unika svenska kulturen att man sket i det där med statlig anmodad nationaldag, det var något som utlänningar hade för sig. Precis som det inte finns någon statligt anmodad nationalsång - eller jo, det finns, men det är ju en som nästan ingen ens känner igen.
Citera
2025-06-02, 09:10
Medlem
Citat:
Att SVT väljer att sända ett religiöst högtidsfirande = Eid al-Adha - under självaste Sveriges nationaldag, den 6 juni, är djupt respektlöst mot det svenska folket. Nationaldagen är en dag då vi ska hylla Sverige vår historia, våra grundlagar, våra friheter, vår sekularism och vår unika kultur. Den är till för alla svenskar, oavsett tro, men den ska inte kuvas eller blandas ihop med religiösa yttringar som inte har något med Sveriges nationella arv att göra.

Det är en dag för flaggan, inte för minoriteter. Det är en dag för att samlas under det blågula - inte splittras under religiösa symboler. SVT:s uppdrag är att stärka sammanhållningen i landet, inte spä på motsättningar genom att förvandla nationaldagen till en plattform för religiösa manifestationer.
Hindras någon att hylla allt det där genom en halvtimmes TV-program? Skulle inte sett det om jag inte uppmärksammats här. Nu kommer jag att göra det. Eventuellt en annan dag.
Senast redigerad av IngridBe 2025-06-02 kl. 09:12.
Citera
2025-06-02, 09:51
Medlem
Jag tror detta är det nya i media, att efter svenskar flyr invandrarna och flyttar från när invandrare flyttar in, så försöker man nu lyfta fram det som är positivt och få oss att mer omfamna och tycka om islam.
Här en artikel i dagens Sydsvenska om en svensk som konverterat till islam och gift sig med en muslim.
https://www.sydsvenskan.se/2025-06-0...lart-med-mahr/

Nåväl, Jag är inte själv så jättetroende, men att konvertera kommer aldrig att hända. Det är bara att se sig runt om i världen och på vilket sätt islam har spridit sig och det är verkligen inte på något trevligt sätt hur de liksom får folk att bli troende eller hur kuva sitt egna folk i hur de ska leva.
Citera
2025-06-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Nu har programmet för 6 juni kommit. Eids-programmet 18-18.30, Nationaldag på Skansen 20.00. Vi hinner se båda.
Det låter utmärkt. Jag tänkte dra en rejäl Long Island Tea till dessa 30 min.
Själva högtiden är den andra förutom ramadan som alla sekter inom islam är överens om att vara heligt viktig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Id_al-adha

Offerhögtid ......
så är det enligt SVT riktlinjer att dela ut kött till fattiga eller borde uteliggarna få tofu/bönor eller insektspulver ?
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-06-03 kl. 01:02.
Citera
2025-06-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Det låter utmärkt. Jag tänkte dra en rejäl Long Island Tea till dessa 30 min.
Själva högtiden är den andra förutom ramadan som alla sekter inom islam är överens om att vara heligt viktig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Id_al-adha

Offerhögtid ......
så är det enligt SVT riktlinjer att dela ut kött till fattiga eller borde uteliggarna få tofu/bönor eller insektspulver ?
Tog tid innan jag förstod att du menar insekter som mat. Trodde hjälp med avlusning. Kanske SVT kan berätta om köttet utan riktlinjer. Inte de själva som ska dela ut.
Citera
2025-06-05, 10:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Sverige är ett starkt land och svenska folket likaså. Vi bör klarar detta alldeles utmärkt utan att ta illa upp. En stolt svensk blir inte kränkt av ett tv-program.
Citera
2025-06-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Att man ska kunna se programmet på play från och med den dagen stämmer. Sedan vet väl ingen här mer.

Går på vanliga SVT2
https://www.tv.nu/p/1UnA0N-Q-fgew
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in