Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du även lägger till grundavdrag och jobbskatteavdrag så blir ju inkomstskatten ännu lägre. Är årsinkomsten bara 76092 så blir inkomstskatten 5914 kr (tog Uppsala som kommun).
Bagatellbelopp visserligen men man avrundar till hundralappen under så det skulle bli 76000 i ditt exempel. Varje krona till staten räknas och används i statliga byråkratin.
Citera
2025-05-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Bagatellbelopp visserligen men man avrundar till hundralappen under så det skulle bli 76000 i ditt exempel. Varje krona till staten räknas och används i statliga byråkratin.
Jag använde Skatteverkets skatteuträkningsprogram så avrundningen torde vara gjord:-).
Citera
2025-05-24, 11:44
Medlem
megamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Som vanligt saknas både kunskap och förståelse bland de gnällande b-svennarna.

Här en jämförelse mellan löneuttag och uttag av utdelning med total kostnad om 100k för ett företag.

Löneuttag:
Sociala avgifter (31.42%): -23 908kr

Bruttolön: 76 092kr

Skatt (32.41%): -24 661kr

Nettolön till löntagaren: 51 431kr
Ålderspension (del av arb.avg): 9 264kr

Summa som tillfaller löntagaren: 60 695kr
Utdelning:
Bolagsskatt (20.6%): -20 600kr

Utdelning: 79 400kr

Kapitalinkomstskatt (20%): -15 880kr

Summa som tillfaller företagaren: 63 520kr
Skillnad: 2 825kr

Wow... verkligen oerhört mycket att gnälla över. 😂

Tack för ett utmärkt inlägg. Det visar att man inte kan lura skattemyndigheten. De vet hur man räknar så att det blir ungefär samma hur man än gör när man plockar ut pengarna.

Det sätt som. Det som är lämpligast att använda har nog med andra faktorer att göra, hur ens övriga situation ser ut.

Jag gissar att ens syn på sjukförsäkring och akassa också påverkar vad som är lämpligast.
Citera
2025-05-24, 12:08
Medlem
En annan aspekt är att om frisören har lön så kan företaget sätta av till tjänstepension, eller om han inte får pensionsrätt så kan han spara privat i pensionsförsäkring med avdragsrätt.
Så även om den allmänna pensionen inte påverkas (dvs om han ändå bara kommer upp i garantipensionsnivå) så blir det ett bra tillägg med tjänstepensionen (som inte minskar garantipensionen).
Citera
2025-05-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Tack för bra inlägg, vet du hur det fungerar för bolag som saknar lönekostnader (men har en upparbetad vinst) vad gäller avsättning till pension? Går det att göra förmånligt utan att ta utdelning först och sedan pensionsspara privat?

Tackar! Har inte satt mig in i det scenariot, kanske kan direktpension vara något att kika på? Alla dessa optimeringsvarianter ska man naturligtvis sätta sig in i ordentligt med sina egna parametrar och preferenser, annars riskerar man tänka/räkna/handla fel. Även bra att bolla dem med en eller ett par ekonomiska rådgivare och/eller redovisningskonsulter, kostnaden för det är försumbar jämfört med vad man kan spara i form av inkomst och riskminimering mot SKV.
Citera
2025-05-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Man kan även öppna brevlådeföretag i annat EU land och betala nära 0 skatt och ha pengarna på företags konto men bruka i Sverige.

Det där fungerar dåligt nuförtiden. Springer man runt med ett utländskt företagskort så kommer skatteverket nosa upp dig rätt snabbt.
Citera
2025-05-24, 17:15
Medlem
Jag vill lyfta fram att ens egna situation gör också stor skillnad. Har man redan inkomster från annat håll och därigenom betalar skatt inkl sociala avgifter etc så har man ofta en såpass hög lön att det blir poänglöst att ta ut en lön från sitt egna företag och betala sociala avgifter. Det ger för lite tillbaka helt enkelt. Rätta mig om jag har fel.

Däremot om företagandet är ens enda inkomst under en längre tid, då är det viktigt att ta ut en lön och betala sociala avgifter eftersom en rätt så hög andel av de skatterna går till pensionsparandet. Det man kan göra isåfall också är att betala in pengar till tjänstepension eftersom det blir ett extra pensionssparande utöver sociala avgifterna och det är mer knutet till att det är just dina egna pengar.

Som företagare måste man räkna och kalkylera vad som är bäst i det långa loppet och då även inkludera att man en dag blir pensionär. En annan aspekt är också att reglerna kan se lite olika ut beroende på ålder, man betalar alltså inte lika mycket skatt oavsett ålder utan det skiljer sig åt och det är också något som politikerna flera gånger ser över och uttrycker åsikter om att förändra till det bättre eller sämre, det vet man inte så ha alltid koll på vad som gäller nu och nästa kommande 2-3 år.
Citera
2025-05-24, 19:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De flesta som driver bolag tar ut minimal lön och tar istället ut utdelning. Eftersom regelverket ser ut så så är det högst normalt.

Vad är problemet?

Skulle inte säga att de flesta tar ut minimal lön. De som har råd tar ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt, därefter utdelning. I år är brytpunkten 641 100 kr, motsvarande 53*591 kr/mån.
Citera
2025-05-24, 20:01
Medlem
Det är för lite information, frisörens farsa kanske var vd på Scania innan han dog då har han 3 miljoner per år inkomst av tjänst om han ärvt tjänstepensionen, då känns det ju orimligt att ta ut mer lön från företaget. Då kör man på 204.000 i utdelning.
Citera
2025-05-24, 23:22
Medlem
Lägg dig i tid inför måndag nu
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
30? Man jämkar. Varför lånar du pengar till staten till 0% ränta och får tillbaka det på skatteåterbäring? Din nolla
Citera
2025-05-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Skulle inte säga att de flesta tar ut minimal lön. De som har råd tar ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt, därefter utdelning. I år är brytpunkten 641 100 kr, motsvarande 53*591 kr/mån.

Det är inte min upplevelse.
De flesta jag känner tar ut så de klarar sig gällande mat och räkningar, för att istället låta firman betala det som är möjligt att betala där.
Citera
2025-05-25, 00:30
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är inte min upplevelse.
De flesta jag känner tar ut så de klarar sig gällande mat och räkningar, för att istället låta firman betala det som är möjligt att betala där.

Fast jag svarade på frågan om lön vs. utdelning. Dvs. det är inte lönsamt att ta aktieutdelning om man ligger under brytpunkten för statlig inkomstskatt. Så om dina bekanta tar ut minimal lön och resten utdelning är de korkade.
Senast redigerad av Skattmasen08 2025-05-25 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in