2025-05-23, 20:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multione
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.

Undrar hur många som beter sig på detta sätt?

Blir ju väldigt kul när han blir pensionär. Normalt tar man ut lön som är pensionsgrundande, resten tar man som utdelning.
Citera
2025-05-23, 20:58
Medlem
Alla som har möjlighet, både svenskar och invandrare.
Citera
2025-05-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Dumt att lägga alla ägg i en korg.

De man ska göra är att tjäna mer pengar istället för att försöka tjäna pengar via börsen. Bli bättre frisör ist

Poängen är väl att man gör som man vill.
Citera
2025-05-23, 21:31
Medlem
bithaxs avatar
Antar att du inte fick kvitto på din swish.
Det är så han tar ut resten av utdelningen, skattefritt.
Citera
2025-05-23, 22:34
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Han pratar om de så kallade 3:12 reglerna och troligen ljuger han. Eller så lever han på 163.000:- om året (204.000:-x0,8 för den som orkar räkna). Det är nämligen det maximala man får ta ut till 20% skatt i år.

Vill man ta ut mer får man använda den så kallade huvudregeln. Den säger:

https://www.skatteverket.se/foretag/...erf%C3%B6retag.

Alltså måste han, eller någon närstående, tagit ut 713.000 i lön två år tidigare (man räknar alltid två år bakåt, varje år). Och då tar han ju ut lön, då lever han inte på utdelning.

Eller så lever han på 163.000:-/år + barnbidrag (du nämner att han har många barn). Eller så har han socialbidrag (vilket man inte kan ha om man äger ett bolag). Eller så skattefuskar han. Eller, mest troligt, så ljuger han. Det är ingen skam för en arab, bara han inte blir ertappad med en lögn.
Många frisörer gör stora pengar svart så det är inte omöjligt att han tar ut så lite.
Citera
2025-05-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De flesta som driver bolag tar ut minimal lön och tar istället ut utdelning. Eftersom regelverket ser ut så så är det högst normalt.

Vad är problemet?

Problemet är att han tar typ var 3:e/4:e kund svart. DESSA SVARTA pengar lever han av + ca 160.000:- på altieutdelningen när 20% skatt är dragen.
Citera
2025-05-23, 22:59
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multione
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.

Undrar hur många som beter sig på detta sätt?
Utdelning är billigare än att plocka kapitalet som inkomst när det kommer till skatt.
Citera
2025-05-23, 23:25
Medlem
Man kan beskylla invandrare för väldigt mycket as det som är fel i samhället och mycket är deras fel med.

Detta hade dock lika gärna kunnat vara vilken företagare som helst.
Att ta ut aktieutdelning istället för lön är så man gör som företagare oavsett härkomst och bransch.
Citera
2025-05-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu är jag en simpel lekman som inte kan lagar och regler.
Men finns det inga lönekrav för att kunna utnyttja 3:12 maximalt?

Sedan ett antal år tillbaka finns det ett litet fribelopp som kan utnyttjas för lågbeskattad utdelning utan lönekrav. Om man håller sig inom detta kan man på sätt och vis säga att man utnyttjar 3:12-reglerna maximalt, eftersom 100% av inkomsten blir lågbeskattad. Över fribeloppet blir det genast mer komplicerat, där löneuttag kan löna sig eller inte beroende på en massa andra variabler, t.ex. hur mycket pengar som verksamheten drar in och hur mycket man betalar i lön till eventuella anställda. Om det finns mycket att ta av kan det mycket väl löna sig att ta ut en rätt hög lön för att kunna ta ut en större lågbeskattad utdelning.
Citera
2025-05-24, 00:26
Medlem
Jag tog en aktieutdelning på 100 mille och betalade ca 30 mille skatt enligt 3:12 reglerna. Är jag oxå en skattesmitare? Hur stor är risken att jag åker fast?
Citera
2025-05-24, 00:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag känner till "legit" företag som gjort så, men bara under kristider, inte hela tiden.

T ex 2 utbetalningar per år till 3 ägare med ca en halv årslön i utdelning per gång/st

Sen sslår de sig för bröstet och säger "Vi har inte ens tagit ut någon lön i år!"
Citera
2025-05-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De flesta som driver bolag tar ut minimal lön och tar istället ut utdelning. Eftersom regelverket ser ut så så är det högst normalt.

Vad är problemet?

Om du planerar att leva ditt liv i Sverige är det bättre att ta ut lön upp till gränsvärdena (ca 600k om året) då ca hälften av de sociala avgifterna går till din pension.

Säg att du tar ut 45k i lön i månaden (540k i bruttoårslön) så landar du på ca 710k i kostnad för företaget.
Då får du ut ca 35k i lön i månaden (420k i nettoårslön).

Om du istället ska ta de 710k och ta ut de i utdelning så får du ut 443k. En vinst på 23k om året.

MEN, av de skatterna/arbetsgivaravgifterna så betalar du in 7,745kr till den allmänna pensionen. Det är alltså pengar du kommer få tillbaka (nåja, en del iaf) när du går i pension. Det är alltså ca 93k om året som betalas in till din pension. Så istället för att göra en vinst på 23k om året, så gör du en förlust på 70k om året genom att ta ut utdelning.

När du väl tjänar så mycket så att du inte längre betalar in till den allmänna pensionen ska du dock ta ut varje krona i utdelning, så länge du har tillräckligt stort utdelningsutrymme (brukar aldrig vara ett problem för en egenföretagare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in