Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Det är svårt undvika intervjuerna, men visst borde man kunna skära ner på antalet. Säg att man istället för att ha tre olika intervjuer så har man en och fattar sedan beslut.
Jag tror att man måste fokusera och ha även första intervjun med flera personer närvarande.
En rekrytares uppgift blir då att fokusera arbetet på cv och personliga brev, gallra ut ordentligt och sedan direkt presentera för de personer som ska vara med och ta beslutet att anställa.
Då blir det en intervju. Allihopa på en och samma dag.
Men problemet är idag att rekryterarna måste ha en hög intervjuer för att ens våga presentera någon till de personer som sen tar avgörande beslutet. Det glider lätt iväg till både 3-4 intervjuer om rekryterna använder olika verktyg för att gallra bort kandidaterna. Det gör att anställningsprocesserna blir väldigt långt utdragna i tiden när rekryterarna ska jobba häcken av sig och ha intervjuder med mer än 20 personer som sedan i slutändan blir en anställd.
Kan hålla med om att inte bland blir det för omständigt.
Var med om en sån process med Volvo Cars för några år sen.
Var nån rekryteringsfirma som körde 2 intervjuer via nätet, en personlig intervju samt ett par tester.
Innan man fick träffa anställande chef, då var de 5 chefer som försökte sälja in sin avdelning då de vaskat fram 3 kandidater till 5 tjänster.
Sen blev HR tjejen uppenbart irriterad på att jag tackade nej till de 2 tjänster de erbjöd mig.
Så man skall nog o te göra det för krångligt men en intervju med med anställande chef och ev. medarbetare skall inte underskattas.