2025-05-23, 13:33
Medlem
Snapcounts avatar
Ja, allra först är detta är ingen "bashing" utav den svenska kvalitén på malet kött. Utan jag tar upp det i.o.m att det visar sig att i Norge så har man andra regler än vad jag trodde. Det som ser ut som färskt malet kött, kan innehålla upp till 30 % utav fryst.

Köttfärs från tillverkare som Gilde och Nordfjord kan innehålla upp till 30 % fryst kött, men First Price-färs i Norgesgruppens butiker kan vara 100 % dubbelfryst.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kj...s/5-95-2445769

Personligen anser jag detta vara ett bedrägligt beteende, för detta säljs som färskt. Så jag lite lurar över när jag återkommande kör över gränsen till Sverige för att handla : Vad gäller i Sverige ?

Är den kylda malda köttfärsen färsk.., eller blandas det i med fryst vara där också ?
Senast redigerad av Snapcount 2025-05-23 kl. 13:37.
Citera
2025-05-23, 14:08
Medlem
FitGirlies avatar
Det är väldigt olika skulle jag säga. Butiker i sverige måste märka förpackningen med att den har varit fryst, om så är fallet. Jag litar inte på det där alls, utan ser mer färskt kött som tinat kött.
Citera
2025-05-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, allra först är detta är ingen "bashing" utav den svenska kvalitén på malet kött. Utan jag tar upp det i.o.m att det visar sig att i Norge så har man andra regler än vad jag trodde. Det som ser ut som färskt malet kött, kan innehålla upp till 30 % utav fryst.

Köttfärs från tillverkare som Gilde och Nordfjord kan innehålla upp till 30 % fryst kött, men First Price-färs i Norgesgruppens butiker kan vara 100 % dubbelfryst.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kj...s/5-95-2445769

Personligen anser jag detta vara ett bedrägligt beteende, för detta säljs som färskt. Så jag lite lurar över när jag återkommande kör över gränsen till Sverige för att handla : Vad gäller i Sverige ?

Är den kylda malda köttfärsen färsk.., eller blandas det i med fryst vara där också ?

Handlar man direkt ifrån slaktaren så är det ganska säkert färskt!
Handlar man i dom stora kedjorna eller hos habibi mustafa hallal så är det tveksamt att det är färskt!
Citera
2025-05-23, 15:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Det är väldigt olika skulle jag säga. Butiker i sverige måste märka förpackningen med att den har varit fryst, om så är fallet. Jag litar inte på det där alls, utan ser mer färskt kött som tinat kött.

Ptjoh.., och ännu svårare blir det när det finns ju europeiskt malet kött i butiken också. Bedrägligt beteende syns jag iallafall. Malet kött är ju hörnstenen i de flesta hushåll.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Handlar man direkt ifrån slaktaren så är det ganska säkert färskt!
Handlar man i dom stora kedjorna eller hos habibi mustafa hallal så är det tveksamt att det är färskt!

Det är ju väl mera få som har tillgång till en slaktare. Meeeen...det måste ju finnas bestämmelser på detta ?

I det dagliga livet så är det ju lagar på precis allt.
Citera
2025-05-23, 16:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Tror aldrig jag sett en skylt i köttdisken eller en etikett på förpackningen där det står "färskt kött" eller "färskt".
Det är inte en beteckning mot konsument.
Färskt kött kan ha behandlats genom kylning, frysning eller djupfrysning eller vara vakuumförpackat eller förpackat i skyddande atmosfär.
Citera
2025-05-23, 16:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tror aldrig jag sett en skylt i köttdisken eller en etikett på förpackningen där det står "färskt kött" eller "färskt".
Det är inte en beteckning mot konsument.
Färskt kött kan ha behandlats genom kylning, frysning eller djupfrysning eller vara vakuumförpackat eller förpackat i skyddande atmosfär.

Nå, ett litet klargörande i frågan. Om jag går i butiken och köper malet kött..(på rea tex), som plockas upp ifrån kyldisken så har jag trott att den inte har varit fryst tidigare. Så att jag kan frysa den hemma.

För åter-frysning rekommenderas ju inte.
Citera
2025-05-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ptjoh.., och ännu svårare blir det när det finns ju europeiskt malet kött i butiken också. Bedrägligt beteende syns jag iallafall. Malet kött är ju hörnstenen i de flesta hushåll.

Det är ju väl mera få som har tillgång till en slaktare. Meeeen...det måste ju finnas bestämmelser på detta ?

I det dagliga livet så är det ju lagar på precis allt.

Sen är det en definitionsfråga om vad som är färskt,
Så länge djuret inte är fin styckat så kanske det annses som färskt.

Dom som maler kött i butiken maler vage dag,
Men hur ofta får dom leverans till butiken?
Citera
2025-05-23, 21:14
Medlem
Vem0ths avatar
Då jag haft ett studiebesök på ett ställe som både slaktar och styckar kor till Scan, det verkar korrekt för vårt sammanhang. Påsarna med färsrester och annat puts vakuumpackas till Scan för att mala ned och leverera vidare till butikerna. När dessa mals från slakt är ypperst oklar från vad jag vet.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Nå, ett litet klargörande i frågan. Om jag går i butiken och köper malet kött..(på rea tex), som plockas upp ifrån kyldisken så har jag trott att den inte har varit fryst tidigare. Så att jag kan frysa den hemma.
För åter-frysning rekommenderas ju inte.
Jag har inga problem med att köpa korv eller kött i butiken på rea som varit fryst.
Det är en mycket bra strategi att köpa det och frysa in det igen.
Så länge jag kollar bäst före eller sista förbrukningsdatum och begriper hur många dagar livsmedlet kan vara ofryst totalt.
Och hanterar livsmedlet okey när det inte är i frysen, varm bil etc.
-------
Återfrysning i sig är inget problem ur bakteriesynvinkel så länge som livsmedlet hanteras hygieniskt, kort tid och i rätt temperatur när det är ute ur frysen.
Det är väl där folk kan slarva och kanske därför det varnas för att frysa/tina igen.
Citera
Igår, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Kan tom va så att sk färskt kött med en kylkedja hela vägen kan ha varit mer än kylt bara utan halvfryst ochså. Men dubbelfrysning ifrån tinat, fryst och tinat igen sen fryst är inte okej

Sen att blanda fryst % iellt med bara kylt kött ger en felaktig hållbarhetsfråga

Sen att det skiljer sig i smak, näringssammansättning, bakterietillväxt, textur, iskristallisering och annat gör det ochså emellan fryst och färskt kött. Det får nån annan redovisa i detalj isf, alltså skillnaden emellan men jag föredrar färskt framför fryst ifrån butiken

Om man vill dölja nedkylnings etapperna gör man det av en orsak eller att man påstår att det är färskt fast det varit fryst i olika former av gradtal av minusgrader, som gör livsmedlet egentligen sämre men högre tolerans mot nedbrytning bfd
Senast redigerad av Sladdaren Igår kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in