2025-05-23, 07:53
Medlem
Har tänkt på en sak länge. När jag var liten och bodde hemma hade vi en granne som hade downs syndrom och vi var ofta hemma hos dom. Och när jag använda deras toalett tyckte jag alltid det lukta väldigt speciellt, inte illa utan bara speciellt. Kan inte beskriva doften mer än så.

Till detta hör också att jag har en kusin med downs syndrom, och när han va på besök eller vi var hemma hos honom så kände jag alltid samma lukt på toaletten. Reflekterade väl aldrig riktigt på detta då men under senare år har jag börjat tänka.

Kan man lukta sig till downs syndrom på deras avföring? Självklart förstår jag att detta inte "behövs" då men enkelt ser detta

Finns här någon som känt samma eller bara inbillar jag mig?
Citera
2025-05-23, 08:14
Medlem
Normal tanke så här på morgonen en fredag.

Nej, jag tvivlar på det.
Citera
2025-05-23, 08:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
Att du beskriver lukten av avföring som en doft talar om för mig att det snarare är en personlig grej för dig, än något generellt. Kan det vara så att downisar känner igen varandra via någon form av markör som vi övriga inte märker av?
Citera
2025-05-23, 08:27
Medlem
Pinoputchins avatar
Tror jag inte ett ögonblick på. Varför skulle det ständigt lukta bajs på toaletten förressten, har dina bekanta utedass? Luktar bullshit..
Citera
2025-05-23, 08:30
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse90
Har tänkt på en sak länge. När jag var liten och bodde hemma hade vi en granne som hade downs syndrom och vi var ofta hemma hos dom. Och när jag använda deras toalett tyckte jag alltid det lukta väldigt speciellt, inte illa utan bara speciellt. Kan inte beskriva doften mer än så.

Till detta hör också att jag har en kusin med downs syndrom, och när han va på besök eller vi var hemma hos honom så kände jag alltid samma lukt på toaletten. Reflekterade väl aldrig riktigt på detta då men under senare år har jag börjat tänka.

Kan man lukta sig till downs syndrom på deras avföring? Självklart förstår jag att detta inte "behövs" då men enkelt ser detta

Hirschsprungs sjukdom:
En medfödd tarmsjukdom där en del av tarmen saknar nervceller, vilket gör att tarmen inte kan tömmas ordentligt. Barn med Downs syndrom har ökad risk för Hirschsprungs sjukdom, och den kan leda till svåra förstoppningsproblem.

Ovanstående sjukdom kan leda till enterokolit, en inflammation i tarmen som kan orsaka diarré, buksmärta och feber.

Förändringar i tarmens bakteriella flora kan förekomma och därmed kan avföringen "troligen" lukta kraftigt och/eller "annorlunda "

Det finns alltså en möjlighet att din observation stämmer, men lukten kan alltså förekomma hos alla som lider av enterkolit.
Citera
2025-05-23, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Hirschsprungs sjukdom:
En medfödd tarmsjukdom där en del av tarmen saknar nervceller, vilket gör att tarmen inte kan tömmas ordentligt. Barn med Downs syndrom har ökad risk för Hirschsprungs sjukdom, och den kan leda till svåra förstoppningsproblem.

Ovanstående sjukdom kan leda till enterokolit, en inflammation i tarmen som kan orsaka diarré, buksmärta och feber.

Förändringar i tarmens bakteriella flora kan förekomma och därmed kan avföringen "troligen" lukta kraftigt och/eller "annorlunda "

Det finns alltså en möjlighet att din observation stämmer, men lukten kan alltså förekomma hos alla som lider av enterkolit.

Så svaret är alltså: Jo, det kan förhålla sig så att avföring från folk med Downs luktar "annorlunda" än normalt. Inte för att de har Downs, men av statisktiskt belagda följder. Intressant. Man lär sig något varje dag. Nu skall jag bara komma på hur jag har nytta av denna kunskap.
Citera
2025-05-23, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse90
Tänker mig att doften/lukten kan komma sig av något läkemedel som båda dessa tar på grund av medicinska problem som kan vara vanliga vid Downs syndrom.
Citera
2025-05-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker mig att doften/lukten kan komma sig av något läkemedel som båda dessa tar på grund av medicinska problem som kan vara vanliga vid Downs syndrom.

Ja något sånt har också slagit mig att det skulle kunna vara
Citera
2025-05-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinLever
Så svaret är alltså: Jo, det kan förhålla sig så att avföring från folk med Downs luktar "annorlunda" än normalt. Inte för att de har Downs, men av statisktiskt belagda följder. Intressant. Man lär sig något varje dag. Nu skall jag bara komma på hur jag har nytta av denna kunskap.

Haha, ja, det var faktiskt roande att TS hade lagt märke till detta, och att AsaWad så snabbt kom med svaret.

Du kanske kan gå in på toaletter efter personer med Downs, identifiera lukten, sen göra det till en match att varje gång du känner lukten lyckas hitta den skyldige så fort som möjligt.
Citera
2025-05-23, 10:03
Medlem
kalkryggars avatar
Hudar kan ju lukta sig till såna saker så på något sätt borde det gå. Så vem vet. Inte jag i alla fall, men det skulle vara intressant om någon som kunde svarade.
Citera
2025-05-23, 11:42
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag har viss insikt i gruppbostadsväsendet och kan nog hålla med. Jag tror inte det är en fysisk fråga utan en metodsfråga i hur man gå på toaletten. HUR man bajsar i princip.
Citera
2025-05-23, 12:59
Medlem
VetusSpirituss avatar
Känns om du är besatt av bajs.Men för att svara på din fråga å är det självklart nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in