Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse90
Har tänkt på en sak länge. När jag var liten och bodde hemma hade vi en granne som hade downs syndrom och vi var ofta hemma hos dom. Och när jag använda deras toalett tyckte jag alltid det lukta väldigt speciellt, inte illa utan bara speciellt. Kan inte beskriva doften mer än så.
Till detta hör också att jag har en kusin med downs syndrom, och när han va på besök eller vi var hemma hos honom så kände jag alltid samma lukt på toaletten. Reflekterade väl aldrig riktigt på detta då men under senare år har jag börjat tänka.
Kan man lukta sig till downs syndrom på deras avföring? Självklart förstår jag att detta inte "behövs" då men enkelt ser detta
Finns här någon som känt samma eller bara inbillar jag mig?

Hirschsprungs sjukdom:
En medfödd tarmsjukdom där en del av tarmen saknar nervceller, vilket gör att tarmen inte kan tömmas ordentligt. Barn med Downs syndrom har ökad risk för Hirschsprungs sjukdom, och den kan leda till svåra förstoppningsproblem.
Ovanstående sjukdom kan leda till enterokolit, en inflammation i tarmen som kan orsaka diarré, buksmärta och feber.
Förändringar i tarmens bakteriella flora kan förekomma och därmed kan avföringen "troligen" lukta kraftigt och/eller "annorlunda "
Det finns alltså en möjlighet att din observation stämmer, men lukten kan alltså förekomma hos
alla som lider av enterkolit.