• 1
  • 2
2025-05-23, 07:05
Medlem
wwrs avatar
Enhanced Games: OS för dopade kommer att ha premiär i Las Vegas 2026.

En tidigare OS-simmare har redan kapat 0.7 sekunder på 50 m genom drogmissbruk.
Citat:
At a glitzy launch in Las Vegas on Wednesday, the Enhanced Games announced the city as the host of its inaugural event from 21-24 May 2026.

Organisers said Greece's Kristian Gkolomeev swam 20.89 seconds in a 50m freestyle time trial in the US in February, 0.02 seconds quicker than the world record set by Brazil's Cesar Cielo in 2009.

Gkolomeev, who finished fifth at the 2024 Olympics in 21.59, began taking banned substances after signing up for the Enhanced Games in January.
https://www.bbc.com/sport/swimming/a...s/c629996lnkro
Citera
2025-05-23, 07:07
Medlem
Svavelbryggas avatar
Samtiden blir allt mer cyberpunk.
Citera
2025-05-23, 07:54
Medlem
Elitidrott har alltid varit lite underlig, där rekord och vinst är det väsentliga, oavsett om vinnaren skulle dö av idrotts relaterade orsaker dagen efter.

Idrott saknar numera långsiktiga och ädla ideal, tex att uppvisa sann god hälsa eller att inspirera publiken att bli mer hälsosamt aktiva.

Så att tillåta och rentav uppmuntra dopning och dålig långsiktig hälsa för kortsiktig vinst pga artificiell prestation, är helt i linje med idrottsrörelsens värderingar sedan länge.
Citera
2025-05-23, 08:24
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Hade kunnat bli mer intressant att titta på än det riktiga OS. Dopning lär vara så vanligt förekommande bland OS-atleterna att de lika gärna kan sluta låtsas och släppa dopningen fri.
Citera
2025-05-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Enhanced Games: OS för dopade kommer att ha premiär i Las Vegas 2026.

En tidigare OS-simmare har redan kapat 0.7 sekunder på 50 m genom drogmissbruk.

https://www.bbc.com/sport/swimming/a...s/c629996lnkro

Spännande! Om det blir rejält med pengar i det lär ju snart folk dopa sig till nivån att flera lär avlida.. Undrar om även mekaniska förbättringar kommer tillåtas? Sprinters med fjäderstål i benen, tyngdlyftare med titanstänger för att skelettet inte ska brytas av? Det här kan ju bli hur galet som helst!
Citera
2025-05-23, 09:08
Medlem
wwrs avatar
USA:s tidigare trupp-chef vid OS i Tokyo och Beijing har viktig befattning vid dopingtävlingarna.
Citat:
Rick Adams, Senior Vice President, Games Delivery
With a distinguished career in the United States Olympic & Paralympic Committee (USOPC), including serving as Chef de Mission of Team USA at the Beijing and Tokyo Olympic Games
https://www.enhanced.com/newsroom/fo...-of-2025-debut
Citera
2025-05-23, 10:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Elitidrott har alltid varit lite underlig, där rekord och vinst är det väsentliga, oavsett om vinnaren skulle dö av idrotts relaterade orsaker dagen efter.

Idrott saknar numera långsiktiga och ädla ideal, tex att uppvisa sann god hälsa eller att inspirera publiken att bli mer hälsosamt aktiva.

Så att tillåta och rentav uppmuntra dopning och dålig långsiktig hälsa för kortsiktig vinst pga artificiell prestation, är helt i linje med idrottsrörelsens värderingar sedan länge.
Nja, det är väl tvärtom, det är inte alls världens snabbaste man som vinner OS, hade han dopat sig hade han sprungit ännu fortare. Är inte syftet med friidrott att se vem som är snabbast? Om han dopas sig på "rätt" sätt t.ex med kost eller höghöjdsträning så är det OK?

Rent logiskt borde doping vara helt fritt. Att då idrottare skulle dö som flugor är väl argumentet mot detta.
https://www.expressen.se/sport/bodyb...rliga-metoden/
Citera
2025-05-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Spännande! Om det blir rejält med pengar i det lär ju snart folk dopa sig till nivån att flera lär avlida.. Undrar om även mekaniska förbättringar kommer tillåtas? Sprinters med fjäderstål i benen, tyngdlyftare med titanstänger för att skelettet inte ska brytas av? Det här kan ju bli hur galet som helst!

Borde vara så för annars blir de ju tvungna att ha regler mot olika typer av förbättringar. Kan vara intressant och bli något framöver att se vad sportmänniskor som är beredda att genomgå de här manipuleringarna av kroppen kan prestera.

Men sedan hoppas jag att det förblir så att sport räknas på allvar bara om man ej har fuskat.

För med genetiska förbättringar, operationer, dopingmedel och mekaniska förbättringar kan jag mycket väl tänka mig att en stavhoppare gör 12 meter utan problem. Det finns liksom ganska mycket förbättringspotential om man kommer förbi människans vanliga begränsningar. Att jag nämner just stav beror på att även staven kan förbättras radikalt.
Citera
2025-05-23, 12:12
Avstängd
Tomtekukars avatar
Släpp doping, droger och prostitution fri. Trams att gömma sig bakom ädla ideal som ändå inte hålls.
Citera
2025-05-23, 12:33
Medlem
Majsmannen2s avatar
Helt rätt i tiden. Gäller att inte spara på nya ideer.

Vad blir nästa, frivilligt om du i boxning väljer att beväpna dig.

Och är det topprestationer folket vill se oavsett vad, kommer då våra trötta och rena atleter att så småningom blekna bort?
Citera
2025-05-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Borde vara så för annars blir de ju tvungna att ha regler mot olika typer av förbättringar. Kan vara intressant och bli något framöver att se vad sportmänniskor som är beredda att genomgå de här manipuleringarna av kroppen kan prestera.

Men sedan hoppas jag att det förblir så att sport räknas på allvar bara om man ej har fuskat.

För med genetiska förbättringar, operationer, dopingmedel och mekaniska förbättringar kan jag mycket väl tänka mig att en stavhoppare gör 12 meter utan problem. Det finns liksom ganska mycket förbättringspotential om man kommer förbi människans vanliga begränsningar. Att jag nämner just stav beror på att även staven kan förbättras radikalt.
12 meter i hopp fixar jag utan medicinskt dopning, räcker med en bomlift.
Citera
2025-05-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Släpp doping, droger och prostitution fri. Trams att gömma sig bakom ädla ideal som ändå inte hålls.

Det kan även ge upphov till helt nya sporter.

Ditt inlägg fick mig att tänka på ett slags boxning mellan två storvuxna monster till människor, dopade, knarkfyllda kämpar, och den som förlorar fighten blir sedan knullad i ringen efteråt inför en hurrande publik.

Kanske Donald Trump kan göra denna dröm till verklighet därborta?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in