2025-05-22, 22:40
Medlem
Hall alla surfande i detta omrde!
Har gtt p subutex,/ subuxone / burpenorfin till och frn i mitt liv och skulle kunna sammanfatta mitt missbrukande enligt fljande: Haft diverse missbruk frn att jag var tonring och experimenterade med polarna, fortsatt kra
p det ena och det andra under 20-rs ldern och nu nda upp i mitten av 30-rs ldern.
Under vissa perioder har jag t.ex. varit torsk p tramadol under ngra mnader, andra perioder var jag
torsk p sub och benso - Jvlar vad blbren (xanor) har stllt till det i mitt liv, varit nra p att frlora lgenheten,
totalt tappat kontroll ver ekonomin, frlorat jobb med besk av polis blivit tagen av kontrollant fr stld i butik,
utfrt diverse ljusskygga uppdrag... Ja jklar vad mycket skit det inneburit, blir ju mrkrdd nr jag radar upp allt.
S klart har det hnt utspritt under flera r men nd, jvlar

Som ni ser har jag varit med om det ena och det andra men nu kommer vi till den aktuella delen,
r fr tillfllet torsk p sub och har gtt p det under nstan ett r nu. Som tur r r ingenting annat
inblandat s jag kan fokusera p detta. Vet mycket vl vad en avtndning innebr, veckor och inte
en mnad eller tv av lidande och terhmtning.

Testade nyligen att sluta med hjlp av Lyrica och shit vad det hjlpte, tog bort 90% av avtndingen och
gjorde mig till och med motiverad till att trna, laga mat osv vilket annar ALDRIG hade hnt.
Utan hjlpmedel ligger man ju i princip smnls, utan aptit med sjlvmordstankar i sin sng i veckor.

Nu har jag precis infrskaffat tv kartor lyrica som kommer rcka i 2-3 veckor vilket r den absolut vrsta
perioden i en sn hr avtndning. Kommer kanske ta hjlp av Dimor under tiden men vill helst spara
det tills nr lyrican tar slut.
Imorgon blir frsta dagen utan sub vilket inte brukar vara s farlig, och speciellt inte nu med lyrican.
Knner mig faktiskt inte ens s oroad i nulget, kanske fr att jag tog de frsta lyrican redan idag
och knner mig motiverad vilket ni skert mrker p hur jag skriver!

Vad har ni fr erfarenheter nr det gller lyrica och opiatavtndingar? Har ni ngra andra tips?
Finns det fler som vill vara med p resan och ta tillbaka era liv?
r supermotiverad till att sluta och hller er uppdaterade hr, finns det fler saker som kan hjlpa?
Funderar p att kanske anvnda lite lgre doser amfetamin under dagarna typ tv veckor efter lyrican,
vad tror ni andra?

Styrkekramar till er andra som kmpar med liknande situation
Citera
2025-05-23, 07:38
Avstngd
D fr vi nska dig lycka till, och hoppas att du inte behver uppleva avtndning p Lyrica, fr den r sju resor vrre n den p Sub....
Citera
2025-05-23, 07:56
Medlem
Ja lyrica r riktigt effektivt fr att lindra opiat/opioid avtndningar. r rligt talat konstigt att det ej anvnds off label inom sjukvrden fr detta ndaml. Sub har dock s lngsam halveringstid s jag rekommenderar att man trappar ner subben rejlt innan man kliver av s kommer man knappt mrka ngot av det srskilt inte om man har lite lyrica nra till hands. Jag har mrkt att det behvs ej jttestora lyrica doser fr att uppn nskvrd effekt fr min del i samband med att jag sjlv anvnt detta fr att lindra avtndning. Jag kanske tmmde ut 20-30% av innehllet ur en 300 mg kapsel och de gjorde tricket fr mig(utan att ha nn tolerans mot lyrican)
Senast redigerad av NZT1337 2025-05-23 kl. 08:04.
Citera
2025-05-23, 08:36
Medlem
Bara om du r helt hjrndd..Jag har tv sjlvmordsfrsk efter att ha lagt ner Lyrican..Den r livsfarlig och den vrsta drog att bli av med frn systemet som finns..Bara en STOR jvla varning..
Citera
2025-05-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ja lyrica r riktigt effektivt fr att lindra opiat/opioid avtndningar. r rligt talat konstigt att det ej anvnds off label inom sjukvrden fr detta ndaml. Sub har dock s lngsam halveringstid s jag rekommenderar att man trappar ner subben rejlt innan man kliver av s kommer man knappt mrka ngot av det srskilt inte om man har lite lyrica nra till hands. Jag har mrkt att det behvs ej jttestora lyrica doser fr att uppn nskvrd effekt fr min del i samband med att jag sjlv anvnt detta fr att lindra avtndning. Jag kanske tmmde ut 20-30% av innehllet ur en 300 mg kapsel och de gjorde tricket fr mig(utan att ha nn tolerans mot lyrican)
Eller hur!? GIck faktiskt en nedtrappning genom vrden fr ett par r sedan mot just subutex och xanor - D fick jag frst trappa ner benson med stesolid vilket jag tycker var helt rtt, sedan krdes subuxone frst 4 mg ett par veckor, sedan 2 mg och sist plster. Njd med nedtrappningen men kan faktiskt rligt sga att jag hade kunnat hoppa ver plstren och istllet satt in lyrica ett par veckor. Lyrica gr mig faktiskt till och med produktiv under dagen s man orkar med att skta vardagsbestyren. Frstr att man inte kan g ver helt til lyrica, har hrt att ATn ska vara i niv med benso s max ett par veckor antar jag? Kommer kra p 600 mg per dag under frsta max andra veckan, sedan trappa ner under tredje veckan med 300mg och nert. Bra id, kanske kr halva innehllet ur en 300kapsel sista veckan!

Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Bara om du r helt hjrndd..Jag har tv sjlvmordsfrsk efter att ha lagt ner Lyrican..Den r livsfarlig och den vrsta drog att bli av med frn systemet som finns..Bara en STOR jvla varning..
Jo jag har hrt att ATn ska vara illa, men kan du rligt sga att man fr en s kraftig AT efter bara tv till tre veckors anvndande? Hur lnge hade du krt? Var det som en benso AT?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
D fr vi nska dig lycka till, och hoppas att du inte behver uppleva avtndning p Lyrica, fr den r sju resor vrre n den p Sub....
Har hrt att den r jobbig s kommer inte kra mer n tre veckor, hur var den ATn mot benso?

Nu r vi inne p frsta dagen utan sub, frsta dagen klarar man sig bra s frvntar mig inget jobbigt idag.
Tog 600 mg lyrica fr tv timmar sen och r faktiskt taggad Har kkat bra frukost, diskat, bddat och r redo fr dagens ventyr, tackar verkligen lyrican fr det, hade nog legat i sngen och tyckt synd om mig sjlv annars men nu fan ska dagens renden knckas
Citera
2025-05-23, 13:28
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyareTag
Eller hur!? GIck faktiskt en nedtrappning genom vrden fr ett par r sedan mot just subutex och xanor - D fick jag frst trappa ner benson med stesolid vilket jag tycker var helt rtt, sedan krdes subuxone frst 4 mg ett par veckor, sedan 2 mg och sist plster. Njd med nedtrappningen men kan faktiskt rligt sga att jag hade kunnat hoppa ver plstren och istllet satt in lyrica ett par veckor. Lyrica gr mig faktiskt till och med produktiv under dagen s man orkar med att skta vardagsbestyren. Frstr att man inte kan g ver helt til lyrica, har hrt att ATn ska vara i niv med benso s max ett par veckor antar jag? Kommer kra p 600 mg per dag under frsta max andra veckan, sedan trappa ner under tredje veckan med 300mg och nert. Bra id, kanske kr halva innehllet ur en 300kapsel sista veckan!

Jo jag har hrt att ATn ska vara illa, men kan du rligt sga att man fr en s kraftig AT efter bara tv till tre veckors anvndande? Hur lnge hade du krt? Var det som en benso AT?

Har hrt att den r jobbig s kommer inte kra mer n tre veckor, hur var den ATn mot benso?

Nu r vi inne p frsta dagen utan sub, frsta dagen klarar man sig bra s frvntar mig inget jobbigt idag.
Tog 600 mg lyrica fr tv timmar sen och r faktiskt taggad Har kkat bra frukost, diskat, bddat och r redo fr dagens ventyr, tackar verkligen lyrican fr det, hade nog legat i sngen och tyckt synd om mig sjlv annars men nu fan ska dagens renden knckas

Jag har tit ca 600mg per dag i 10 dagar p raken under sub abstinens och mrkte inget efter. Minns inte om jag hade bl xanor ocks iof eftert
Citera
2025-05-23, 15:25
Medlem
det borde ej behvas doser p flera hundra mg om dagen. prova ta typ 50-100 mg och se vad det gr, behvs mer tar du ju mer d inte 600 mg p en gng helt ondigt skulle jag sga, om du nu inte r ute efter att g runt hg p lyrica d men vad r tanken dr egentligen sluta med en sorts knark fr att erstta med en annan? det enda du kommer lyckas gra r att hja risken fr utsttningseffekter nr du slutar med lyrican.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe

Ja ass det r ju viss skillnad att ta ett lkemedel typ 1-2 veckor och att g p det lnga perioder. Lite att jmfra pplen o pron.
Senast redigerad av NZT1337 2025-05-23 kl. 15:29.
Citera
2025-05-29, 16:44
Medlem
KringExs avatar
Hur gr det att sluta med Lyrican?
Jag rekommenderar dig att hoppa ver till Gabapentin nr du r nere p 75-100 mg Lyrica per dag. Gabapentin har betydligt lgra affinitet till VGCCs-receptorerna i hjrnan och drmed lttare att sluta med
Citera
2025-05-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hur gr det att sluta med Lyrican?
Jag rekommenderar dig att hoppa ver till Gabapentin nr du r nere p 75-100 mg Lyrica per dag. Gabapentin har betydligt lgra affinitet till VGCCs-receptorerna i hjrnan och drmed lttare att sluta med
Inne p dag 7 utan nu faktiskt s det rullar p! Behver lsa nya lyrica imorgon s jag klarar mig 1 vecka till cirka, har verkligen blivit allergisk mot ATs med ren s kommer vilja smdosera mig med ngot tredje kanske fjrde veckan ocks, vet att det r ett psykiskt problem men s fort jag har AT blir det som att jag blir less p allt och mer eller mindre skiter i andra viktiga sysslor. Tnker typ lyrica i en vecka till, sen eventuellt bensedin 1-2/dag och dimor tredje veckan, funderade ett tag om jag skulle kra tramadol typ 200mg/dag tredje veckan men knns ju bara dumt att ta till opioider egentligen, vi fr se men troligen lyrica en vecka till och sen bensedin tredje veckan.

Ja allts hade grna krt p gabapentin men har ej tillgng till det s fr bli nt likt det ovan.
Citera
2025-05-29, 17:29
Medlem
Denna vecka har inte varit superkul, lgger mig typ 22, somnar 23 om jag har tur och vaknar upp ganska exakt 3 timmar efter vid 2 eller 3 knner mig trtt men samtidigt knns kroppen stressad och aktiverad s jag vrider och vnder oroligt p mig fram till morgonen. Lyrican gr dock en jkla skillnad, orkar ta, utfra renden osv men man knner ju hur det kryper i huden, nysningar, stora pupiller har jag ox hehe.. Hoppas p att det vrsta r ver om en vecka, sen blir det vl smsegt ett par veckor till men bttre!

Ikvll ska jag se om jag kan glida ver till en polare, rka lite o snacka lite skit, hade def inte pallat utan lyrican tror jag. Knner mig s jkla trtt p suben nu, snkt livskvalit under pverkan samt s sjukt jobbigt att hela tiden behva jaga, ha ats tills man scoreat s mer lr det fan inte bli, rider ut detta
Citera
2025-05-29, 17:31
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyareTag
Inne p dag 7 utan nu faktiskt s det rullar p! Behver lsa nya lyrica imorgon s jag klarar mig 1 vecka till cirka, har verkligen blivit allergisk mot ATs med ren s kommer vilja smdosera mig med ngot tredje kanske fjrde veckan ocks, vet att det r ett psykiskt problem men s fort jag har AT blir det som att jag blir less p allt och mer eller mindre skiter i andra viktiga sysslor. Tnker typ lyrica i en vecka till, sen eventuellt bensedin 1-2/dag och dimor tredje veckan, funderade ett tag om jag skulle kra tramadol typ 200mg/dag tredje veckan men knns ju bara dumt att ta till opioider egentligen, vi fr se men troligen lyrica en vecka till och sen bensedin tredje veckan.

Ja allts hade grna krt p gabapentin men har ej tillgng till det s fr bli nt likt det ovan.

Okej 👍 lycka till 😉
Citera
2025-05-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Okej 👍 lycka till 😉
Tack! Folk brukar ju sga att 2 frsta veckorna r jobbigast, o vet vl lite av erfarenhet ox, mste hitta nt fr vecka 3-4 s jag orkar fortstta, behver inte vara nt starkt, mest psykiskt fr att inte fastna p sngen ett par dagar o sen ge upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in