2025-05-22, 22:20
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ett av Försvarsmaktens Youtube-konton hackades på torsdagskvällen.I flödet visades en man som pratade om kryptovalutor.
– Det är självklart inte bra att det händer, men vi kunde åtgärda problemet, säger Linus Ehn, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten.Youtube-kontot ”Försvarsmakten Inblick” innehåller vanligtvis bilder och filmer inifrån den svenska militären.Men på torsdagen byttes kustjägare, Hercules-piloter och beredskapsträning ut – mot en uppmaning att köpa kryptovaluta.
Försvarsmakten bekräftar att man blivit hackade.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-konto-hackat/

Tycker det är intressant att Försvarsmakten som har till uppgift att försvara Sverige, själva har blivit hackade.Tror ni att det är en hackerattack från utlandet?
Senast redigerad av m11080 2025-05-22 kl. 22:23.
Citera
2025-05-22, 22:46
Medlem
Stoegers avatar
Det är 2FA-sessionsnyckelkapningar som dessa kryptovalutamuppar gör för att ta över kanaler, det är besynnerligt vanligt att detta händer, och det händer för stora och små kanaler.
Det går till så att en kanal får ett sponsringsförslag av ett till synes seriöst företag, dom klickar på en länk i ett mail, och senare har deras kanal kapats.
Citera
2025-05-22, 22:52
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080

Tycker det är intressant att Försvarsmakten som har till uppgift att försvara Sverige, själva har blivit hackade.Tror ni att det är en hackerattack från utlandet?
Byt ut "utlandet" mot "ryssland".
Citera
2025-05-22, 23:33
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080

Har försvarsmakten blivit hackad, eller tror du att Youtube huserar på försvarsmaktens servrar...?
Citera
2025-05-23, 00:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Byt ut "utlandet" mot "ryssland".

Källa på det eller är det bara något du antar? Pratade hackern ryska?
Citera
2025-05-23, 01:37
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Har försvarsmakten blivit hackad, eller tror du att Youtube huserar på försvarsmaktens servrar...?

Jag tog rubriken direkt från tidningen Expressen artikel om händelsen.
Citera
2025-05-23, 08:53
Medlem
0xfee1deads avatar
Undrar var säkerheten brustit alltså. Det vanligaste tror jag, precis som Stoeger, är phishing liknande det som många andra youtubekanaler fallit för.

Sen tycker jag att det är kul att videon som laddades upp bara var en generisk crypto-scam. Jag undrar om de som kapat kanalen ö.h.t visste vad det var för en kanal eller om hela upplägget är så automatiserat att de bara skickar ut phishingmail och sedan kan luta sig tillbaks medans payloaden i phishingmailet gör allt jobb.

Hade jag varit främmande makt och lyckats kapa försvarsmaktens youtubekonto så hade jag nog laddat upp något roligare för att skapa fler rubriker.
Citera
2025-05-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoeger
Det är 2FA-sessionsnyckelkapningar som dessa kryptovalutamuppar gör för att ta över kanaler, det är besynnerligt vanligt att detta händer, och det händer för stora och små kanaler.
Det går till så att en kanal får ett sponsringsförslag av ett till synes seriöst företag, dom klickar på en länk i ett mail, och senare har deras kanal kapats.

Japp, dirigeras till en sida som snor både lösenordet och eventuell SMS/Authenticator-kod, sen är det en robot som gör intrånget och börjar posta kryptospam, en människa hinner ju inte hantera intrånget då dessa koder bara är giltiga i några minuter.

Användning av hårdare 2FA t.ex. fysiska nycklar är mindre känsligt då denna påloggning bara är giltig för "rätt" domän i det säkraste läget (FIDO/2).

Jag ser det dock inte som någon stor skandal för Försvarsmakten, självklart är det inte alls bra men t.o.m. FBI's hemsida har blivit hackad en gång i tiden. Ser det ungefär som att någon målat grafitti över deras reklamposters, de facto är det ju inget intrång i deras system med konfidentiella uppgifter.
Citera
2025-05-23, 11:44
Medlem
Så jävla svårt är det inte. Tryck inte på allt ni får från youtube, Det är inte så jävla svårt att hålla sig updaterad om olika metoder.
Citera
2025-05-23, 19:29
Medlem
Vilket jävla skämt haha
Citera
2025-05-23, 20:47
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Så jävla svårt är det inte. Tryck inte på allt ni får från youtube, Det är inte så jävla svårt att hålla sig updaterad om olika metoder.

Beror på kvaliteten av scam. Några är riktigt enkla att hitta, såsom fejk Postnord eller Bring scams, men några är riktigt bra formulerade såsom phishing scams.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in