2025-05-23, 08:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Första gången jag hörde talas om att "svältkollapsen är nu bara dagar bort" var i slutet av 2023. Det är ca 1.5 år sedan. Efter det har vi hela tiden hört om att:
- "det kommer bara in 50-100 lastbilar om dagen"
- "svältkatastrofen är nu mycket nära"
- "befolkningen äter bara ett mål mat varannan dag"
Och liknande.

Hur är detta möjligt? En person som äter under 1000 kalorier om dagen (vilket en soppa och brödbitar skulle motsvara) kommer att se ut som en fånge som suttit länge i ett koncentrationsläger, efter ca 3 månader. På 1000 kalorier tappar man ett drygt kilo i veckan. Ändå ser man runda och välgödda personer på bilderna från Gaza. I alla dessa videor (troligtvis arrangerade) där folk flockas runt en brödutlämning så ser alla helt naturligt välgödda ut. Påfallande runda kvinnor, och män med välansade skägg.

I förrgår så vad det någon hög tjänsteman från en hjälporganisation som sa att om inte mat kommer fram inom 48 timmar så dör 14000 spädbarn. Har alltså detta skett nu? Eller hände det bara inte?

Jag har sett bilder och videos från riktig svält i olika delar av Afrika. Eller från Ghetton i Östeuropa under Nazisternas välde där. Där kan man prata om riktig svält. Benknotor och människor som dör av hunger.

Jag ser ingenting av detta på Gaza. Förklara för mig, bilden går helt enkelt inte ihop.

Beror ju på vad man menar med ”kollaps”. I Gaza finns inget rinnande vatten, inget fungerande elnät, inget internet, inget fungerande avloppssystem, inget bränsle, ingen mat förutom det lilla som serveras vid några få provisoriska soppkök, inga sjukhus som fungerar med någon slags standard osv.

Det enda som kan bli ännu värre i Gaza är väl om marken öppnas och hela landet faller ner i underjorden.
Citera
2025-05-23, 08:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har reflekterat över samma sak. Ständigt är katastrofen nära inom några dagar, men ändå har den inte skett under drygt ett och ett halvt år. Ungefär som när en sektledare förutspår jordens undergång varje vecka, men världen likväl fortsätter att existera.

Aljazeera är kända för att sprida ren desinformation som Hamaspropaganda och annan islamistpropaganda, så man kan utgå att deras rapportering i regel överdriver liknande siffror kraftigt, men inte ens de anger en högre siffra än 57 när det gäller hur många palestinier som har svultit ihjäl under de här knappa två åren:

https://www.aljazeera.com/news/2025/...ockade-of-gaza
Ja för 3 dagar sen var det nån läkare som hävdade att 14000 barn skulle dö inom 48 timmar om ingen mat kom in i Gaza. Vad jag förstått har ännu inga lastbilar kunnat koma in och lossa sin last.
Citera
2025-05-23, 08:59
Medlem
Citat:
Första gången jag hörde talas om att "svältkollapsen är nu bara dagar bort" var i slutet av 2023. Det är ca 1.5 år sedan. Efter det har vi hela tiden hört om att:
Och liknande.

Hur är detta möjligt? En person som äter under 1000 kalorier om dagen (vilket en soppa och brödbitar skulle motsvara) kommer att se ut som en fånge som suttit länge i ett koncentrationsläger, efter ca 3 månader. På 1000 kalorier tappar man ett drygt kilo i veckan. Ändå ser man runda och välgödda personer på bilderna från Gaza. I alla dessa videor (troligtvis arrangerade) där folk flockas runt en brödutlämning så ser alla helt naturligt välgödda ut. Påfallande runda kvinnor, och män med välansade skägg.

I förrgår så vad det någon hög tjänsteman från en hjälporganisation som sa att om inte mat kommer fram inom 48 timmar så dör 14000 spädbarn. Har alltså detta skett nu? Eller hände det bara inte?

Jag har sett bilder och videos från riktig svält i olika delar av Afrika. Eller från Ghetton i Östeuropa under Nazisternas välde där. Där kan man prata om riktig svält. Benknotor och människor som dör av hunger.

Jag ser ingenting av detta på Gaza. Förklara för mig, bilden går helt enkelt inte ihop.

Du sitter i trygga Sverige och kräver att folk i krigszoner ska svälta snyggt nog för att tillfredsställa dina fantasier om vad lidande ska se ut som? Det krävs en särskild sorts sjuk människa för att titta på bilder från ett belägrat område och säga: ”hmm… var är de riktigt döende?” Men grattis – du kvalificerar dig med råge.

Fyfan för dessa svenskar!!! Skämmes tamefan!
Citera
2025-05-23, 09:51
Medlem
Alltid 2 miljoner som svälter, trots att det pågår folkmord, borde inte befolkningen minska då?
Citera
2025-05-23, 10:32
Medlem
Håller med om att det blir ett problem när alarmisterna skriker att nu är det kris och det handlar om dagar eller några få veckor, sedan ett år senare samma sak och så vidare i flera årtionden, men sådant har man vant sig vid.

Det skriks hela tiden om att nu är det kris och syftet är att få folk att vara givmilda så miljarderna flödar in till krisområdet eller snarare ner i fickorna på de korrupta hjälporganisationerna så egentligen når bara en bråkdel fram.

När det gäller Gaza har dessutom Hamas tagit väldigt mycket pengar till att bygga tunnlar och köpa in enorma mängder vapen och inte minst då raketer att skjuta på Israel med, allt med biståndspengarna.

Det gör att nu sista tiden så är inte andra länder så pigga på att skicka pengar utan försöker istället fokusera på att skicka material och förnödenheter. Vilket inte är ett lätt projekt eftersom gränsbevakningen måste gå igenom allt material för att se inte vapen smugglas in, samt att fordonen när de väl kommer in i området riskerar att bli attackerade och plundrade av folk som anser sig behöva materialet och förnödenheterna bättre än de människor som man från början fick veta behövde hjälp.

Iallafall, när massmedia skriker att nu går det inte överleva längre, det finns ingen mat och inget vatten. Sedan går månaderna och uppenbarligen fanns där mat och vatten för annars hade skriken tystnat eftersom det ibland går flera månader utan att hjälporganisationerna får komma in.

Skumt det där. Nästan så man ibland undrar om Gaza existerar på riktigt.
Citera
2025-05-23, 12:27
Medlem
stayboosteds avatar
Detta beror helt enkelt på att väldigt partiska NGO:er pumpar ut propaganda "rapporter" som medvetet förvränger verkligheten för att sätta press på Israel.

Dom fortsätter eftersom det funkar. Varje gång det kommer en "rapport" om att "40.000 barn riskerar att svälta inom en månad" så blir det lika mycket skrik och drama varje gång från i princip hela världens "media-etablissemang". Sen går det ett år och inget händer, om och om igen.

Hur många har svält ihjäl i Gaza än så länge? Sist jag läste var det totalt 50, varav majoriteten hade redan underliggande hälsoproblem. Jämför det med Jemen där hundratals personer svälter ihjäl varje vecka, men ingen bryr sig ett dugg.

Om man läser rapporterna noggrant framgår det alltid tydliga brister i metodiken eller medvetet missbruk av begrepp och statistik. Det är politik och propaganda som görs genom FN och NGO:er som är djupt investerade i ett anti-israeliskt narrativ sedan länge.

Typiskt exempel är Goldstone rapporten från 2008-2009 som har extremt bristande metodik, medvetna lögner och förvrängningar som senare motbevisades. Det är en helt annan sak att gå in på i detalj, men detta är inget nytt. Det är politik som spelas genom FN och NGO:er.
Senast redigerad av stayboosted 2025-05-23 kl. 12:31.
Citera
2025-05-23, 13:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Och liknande.

Vad definierar du som "kollaps"? Du får väl också ha i beaktande att det växelvis kommer in förnödenheter för att sedan stoppas, för att därefter tas in igen. Varje gång du stoppar all tillförsel av förnödenheter talar det i riktning mot kollaps, i synnerhet då du har en befolkning på över två miljoner invånare över ett område som i princip är totalförstörd.
Citera
2025-05-23, 14:16
Medlem
GammalToaborstes avatar
Hur kan det finnas så många bäbisar i Gaza? Det betyder ju att dessa svältande och sjuka människorna pippar som kaniner? Konstiga prioriteringar.
Citera
2025-05-23, 14:34
Citat:
Och liknande.

De måste ju engagera folk och fånga deras intressen asap så att de får in donationerna som oftast dessa rubriker försöker be om.
Citera
2025-05-23, 14:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det enkla svaret är: det är ingen kollaps som är nära – den har redan hänt. Du letar efter en svältkatastrof i framtiden medan du stirrar rätt in i en i realtid.

Men vi lever i en tid där politiker i väst bokstavligen tittar på livestreamad svält och säger: “Vi väntar på en utredning”. Samtidigt som 100 barn dör – om dagen. Det är alltså ett barn var fjortonde minut. Hade samma dödstakt gällt i Sverige hade våra sjukhus vänt ryggen till varenda BB, varje skolgård, varje familj.

Frågan är var du får den här informationen ifrån.
Citera
2025-05-23, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Dom fortsätter eftersom det funkar. Varje gång det kommer en "rapport" om att "40.000 barn riskerar att svälta inom en månad" så blir det lika mycket skrik och drama varje gång från i princip hela världens "media-etablissemang". Sen går det ett år och inget händer, om och om igen.

FN släppte en "rapport" som påstod att "hundratusentals barn skulle dö inom 24 timmar" strax innan vänsteridioten sköt ihjäl det amerikanska paret som jobbade på den israeliska ambassaden. Självfallet tog de tillbaka rapporten utan att släppa någon retraktion men det är uppenbart att vänsteridioterna går på allt utan att tänka efter.
Citera
2025-05-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Alltid 2 miljoner som svälter, trots att det pågår folkmord, borde inte befolkningen minska då?

Det tar ganska lång tid att dö av svält. Framförallt om mat nu då och då kommer fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in