• 1
  • 2
2025-05-22, 10:36
Medlem
ApanAbdullas avatar
https://www.wsj.com/world/middle-eas...eveal-a70ec560

4 dagar gammal artikel..
Ni som orkar läs så att ni förstår.

Toppledarna för den palestinska islamistgruppen Hamas inledde sin attack mot Israel den 7 oktober 2023 i syfte att torpedera fredsförhandlingarna mellan Israel och Saudiarabien...

Det är tyvärr en låst artikel men ger insyn på varför Hamas gjorde som dom gjorde...

The State of Israel and the Kingdom of Saudi Arabia have never had formal diplomatic relations. In 1947, Saudi Arabia voted against the United Nations Partition Plan for Palestine, and currently does not recognize Israeli sovereignty.

Ni kan googla vidare jag har jobbat natt och orkar inte fördjupa mig just nu..

Men här har ni svaret...Trump försöker åter skapa ett band mellan Israel och Saudiarabien men Benjamin gick i fällan precis som Hamas ville och nu bryr sig inte Saudiarabien...

Även om det bor judar i Saudiarabien och många av dom rikare judarna investerar stort i Saudiarabien så fick Hamas som dom ville..Det hatet och propagandan på gråtande barn eller döda gaza born har fått arab världen att skrika av ilska även väst har börjat kalla det för ett folkmord osv....Så tyvärr vi är körda ännu en gång....Nåja nu ska jag försöka sova..
2025-05-22, 10:51
Medlem
Mycket skumt med attacken. Inside job kanske.
2025-05-22, 11:05
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4X
Mycket skumt med attacken. Inside job kanske.
Ingen inside jobb Egypten varnade Israel om stt en attack var påväg att komma men Israel tog det inte seriöst. Det Hamas ville uppnå var att få förhandlingarna mellan Saudiarabien och Israel att stoppas samt att sedan skapa propaganda på döda palestinier på så vis få världen att hata Israel och judarna så Benjamin blev lurad kan man säga...Var tidigare medlem på den länken jag skickade men är ej längre där står det hur Hamas tänkte dom skiter fullständigt i gazas befolkning. Oxh det förvånar mig inte om Kina samt Ryssland hjälpt Hamas att lura Israel..Orkar inte gå in på vad jag menar med just dom två nationerna.

Det absolut värsta som kan hända Europa samt USA just nu är att fascismen sprider sig det kommer gynna Kina och Ryssland. Folk förstår inte det tyvärr våra politiker försöker förgäves trycka tillbaka hatet men det är försent tyvärr och med all rätt folk är trötta i EU samt USA på invandringen och kriminaliteten....

Vi är enligt mig själv då, körda så in i helvete just nu för Putins, Kinas och Hamas propaganda funkar. Vänta bara när dollarn faller oj oj oj.....Då ska ni få se på krig....Tragiska tider men så går det när man manipulerar unga och äldre genom desinformation...Jag önskar jag kunde säga det kommer ordna sig. Men nej vi är körda världen förändras mer och mer länder vänder sig till Ryssland och Kina. EU har ingen ekonomisk tillväxt, USA är skuldsatta till helvetet och på toppen av det är invånarna förbannade så dom röstar höger...Det gynnar bara Kina och Ryssland ännu mer.
2025-05-22, 11:06
Medlem
ApanAbdullas avatar
Kort sagt man ska vara jävligt försiktig med vad man läser på nätet samt kollar på...Det kan sluta med hat och död..Nu säger jag god natt.
2025-05-22, 11:18
Medlem
Du begriper inte själv varför Hamas attackerade de förtryckande ockupanterna Israel, och du vill att folk ska förstå att du inget begriper?

Uppdrag slutfört!

Israel har hållit palestinierna fångade, omringade av maskingevär beväpnade judiska vakter, i massor av år, decennier. Trots att grundarna av Israel tydligt sa att Israel skulle vara en stat för både judar OCH palestinierna. Det löftet talar judarna inte längre om, nu när de skjuter palestinska barn i huvudet.

Dina konspirationsteorier om Saudiarabien och Trump osv får du ta i lämpligt forum. Sanningen är enkel och uppenbar, men du är blind för den.
2025-05-22, 11:43
Medlem
Nä det låter inte troligt att det är för att sabotera några förhandlingar. De måste ha planerat detta i många år kanske 10 år eller till och med mer. För att ha bra förutsättningar så måste de ha samlat mat, och ammunition under lång tid.
2025-05-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla

4 dagar gammal artikel..

Toppledarna för den palestinska islamistgruppen Hamas inledde sin attack mot Israel den 7 oktober 2023 i syfte att torpedera fredsförhandlingarna mellan Israel och Saudiarabien...

Det är tyvärr en låst artikel men ger insyn på varför Hamas gjorde som dom gjorde...

The State of Israel and the Kingdom of Saudi Arabia have never had formal diplomatic relations. In 1947, Saudi Arabia voted against the United Nations Partition Plan for Palestine, and currently does not recognize Israeli sovereignty.

Men här har ni svaret...Trump försöker åter skapa ett band mellan Israel och Saudiarabien men Benjamin gick i fällan precis som Hamas ville och nu bryr sig inte Saudiarabien...

Även om det bor judar i Saudiarabien och många av dom rikare judarna investerar stort i Saudiarabien så fick Hamas som dom ville..Det hatet och propagandan på gråtande barn eller döda gaza born har fått arab världen att skrika av ilska även väst har börjat kalla det för ett folkmord osv....Så tyvärr vi är körda ännu en gång....Nåja nu ska jag försöka sova..

Varför orkar folk bry sig om det här soppan?
För mig är det enkelt:

Israel är en demokrati med alla dess principer som är bättre rent kulturellt än övriga mellanöstern. Vi är överens om detta. HBTQ etc friheter, individers rättigheter och skyldigheter etc.

Därför "hejar jag" på Israel. Jag vill att Israel ska få existera och att deras system sprids i mellanöstern. Det vill alla som är någorlunda rationellt beskaffade.

Jag tycker inte att Hamas har gjort rätt. Jag tycker inte Palestina gör rätt. Allting dom gör är fel.
2025-05-22, 11:58
Medlem
Som alla redan vet i arabvärlden så är familjen Saud judar, så de goda relationerna med Israel är ingen slump - och inte heller att palestinierna fruktar att dessa mer öppet samarbetar.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför orkar folk bry sig om det här soppan?
För mig är det enkelt:

Israel är en demokrati med alla dess principer som är bättre rent kulturellt än övriga mellanöstern. Vi är överens om detta. HBTQ etc friheter, individers rättigheter och skyldigheter etc.

Därför "hejar jag" på Israel. Jag vill att Israel ska få existera och att deras system sprids i mellanöstern. Det vill alla som är någorlunda rationellt beskaffade.

Jag tycker inte att Hamas har gjort rätt. Jag tycker inte Palestina gör rätt. Allting dom gör är fel.

Israel är inte en demokrati annat än på papper och dess principer är kulturellt annorlunda eftersom att man kolonialiserade Palestina genom terrorattacker på 40-talet och flyttade dit miljoner östeuropeiska judar.

Man kan tycka att det är jättebra att en massa rika ryssjudar vill bomba resten av Mellanöstern sönder och samman i fredens och demokratins namn.

Frågan är dock vad som kommer hända när man gjort sig av med det enda motståndet man har mot sitt världsherravälde? Hur kommer man att behandla gojim när det inte längre finns ett hot att gojim slår tillbaka?
2025-05-22, 12:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Saudi-huset ogillar Palestinierna mer än dom ogillar den judiska staten. Monarkin har inget till övers för ett Iranstödd gäng islamsk fundamentalism och hotet mot säkerhet och fred i regionen. Dessutom ser Hamas Saudi som sina fiender och Saudi i sin tur har både fängslat och åtalat Hamassupporters i åratal innan 7:e Okt.

Vad som händer framöver får vi se. Även Saudi lär ha studerat tidningens påstående, men det finns inga garantier att Israel och Saudi kommer att fortsätta gå skilda vägar då dom redan idag har hyfsat stark handelsutbyte .

För att spä på ytterligare teorier, så kan man kanske anta att Saudi faktiskt inte har haft några invändningar emot att IDF förvandlade Gazaremsan till grushögar. Det liksom möter båda länders intresse (bl.a. de är inte dom enda i regionen) Och att man måste nu spela ett politiskt spel utåt för att inte utmålas som kall och grym internationellt

Tycker jag bekräftas av att inga Arabländer hittills har lyft ett enda finger för att praktiskt lindra nöden, endast kommit med "fördömande" uttalanden. T.ex. är det bara för Egypten att öppna gränsbommarna och tillsammans med andra Arabländer organisera ett flyktingmottagande inkl. boende ,mat och förnödenheter.
Senast redigerad av Upplyften 2025-05-22 kl. 12:18.
2025-05-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt
Som alla redan vet i arabvärlden så är familjen Saud judar, så de goda relationerna med Israel är ingen slump - och inte heller att palestinierna fruktar att dessa mer öppet samarbetar.

Israel är inte en demokrati annat än på papper och dess principer är kulturellt annorlunda eftersom att man kolonialiserade Palestina genom terrorattacker på 40-talet och flyttade dit miljoner östeuropeiska judar.

Man kan tycka att det är jättebra att en massa rika ryssjudar vill bomba resten av Mellanöstern sönder och samman i fredens och demokratins namn.

Frågan är dock vad som kommer hända när man gjort sig av med det enda motståndet man har mot sitt världsherravälde? Hur kommer man att behandla gojim när det inte längre finns ett hot att gojim slår tillbaka?

Nu är det såhär att realiteten är att hela den moderna världen tycker att Israel ska få finnas där dom finns. Då kan inte ett gäng icke civiliserade länder i ett sandigt geografiskt område med noll teknisk utveckling och som bara har ett enda kort i sin ärm; olja ha åsikter om detta.

Det är vi som bestämmer i världen och det är bara anpassa sig efter det.

De palestinier som inser detta och anpassar sig efter spelets regler lever blomstrande liv. Precis som att jag inte försöker omvandla tigrar till att börja äta blommor är det ingen idé att försöka ge sig på Israel.

Det är i största allmänhet ett geografiskt område mellanöstern som styrs av känslor snarare än rationellt förnuft. Det är den primära skillnaden mellan Israel och övriga länder där.
2025-05-22, 12:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

4 dagar gammal artikel..

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta på forumet sedan oktober 2023.
Det är liksom varken en nyhet eller hemlighet, annat än att vänstern dragit sitt jävla offerkultskort ur arslet ännu en gång..

Fredsförhandlingen handlar om villkoret från USA att Saudi ska kunna ha kärnvapen att skydda sig mot Iran, något Iran var tvungna att förhindra. Så ännu en gång ger sig Iran in i ett proxykrig med nyttiga idioter som slagpåsar.
2025-05-22, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
De palestinier som inser detta och anpassar sig efter spelets regler lever blomstrande liv.
Du har inte mycket koll på hur det ser ut på Västbanken där judiska bosättare och deras stödtrupper i IDF trakasserar palestinier bara för att de är palestinier och inte judar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in