• 1
  • 2
2025-05-22, 17:53
Medlem
Målade om mitt hus med demi-dekk 2010, (ljusgrå) om det har hållit riktigt bra, men nu är det snart dags för ett nytt lager,. Ingen erfarenhet av annan färg
Citera
2025-05-23, 02:39
Medlem
Det är denna 22x145 mm baspanel som är grundmålad som jag funderar på att använda:
https://www.byggmax.se/22x145-baspan...uken-p08421147
Falu rödfärg är inte aktuellt, då min mamma vill ha huset ska bli ljusgrått.
Det är ett villaområde i norra Stockholm och inte nära till vatten, så det är inte särskilt utsatt läge.
Senast redigerad av MrX9 2025-05-23 kl. 02:42.
Citera
2025-05-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrX9
Det är denna 22x145 mm baspanel som är grundmålad som jag funderar på att använda:
https://www.byggmax.se/22x145-baspan...uken-p08421147
Falu rödfärg är inte aktuellt, då min mamma vill ha huset ska bli ljusgrått.
Det är ett villaområde i norra Stockholm och inte nära till vatten, så det är inte särskilt utsatt läge.
Läs runt på byggahus forum eller start tråd där

Flashback handlar mer om hur man dödsknarkar prippsblå, recensera minecramp och veckans produkter på lidl
Citera
2025-05-24, 00:32
Medlem
Ha-ha ! Ja, det var inte mycket till hjälp man fick här på Flashback, förutom att gå till en annan websida ;-)
Citera
2025-05-27, 04:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrX9
Mina föräldrar bytte ut all träpanel på sin villa och fick panelen målad av en "målare".
Redan efter 2-3 år, så har mycket av färgen försvunnit. Idag 5 år efter, så är det mesta av färgen borta och panelen är uttorkad, sprucken och till stor del förstörd, då solen har gjort sitt, så nu ser fasaden för jävlig ut !
Målaren använde Byggmax's "Grundolja V" typ vattenbaserad, men sedan är det oklart vilken täckfärg som har används, då det inte framkommer exakt vilken färg han valt på fakturan.
Nu är det dags att byta all panel igen, men denna gång ska jag göra en grundlig undersökning vilken ljusgrå färg som har bäst hållbarhet ! Allt annat är av låg prioritet, så som miljövänligt, vattenbaserad, lättstruken, luktar lite och annat säljar-skitsnack. Priset är oväsentligt !
Min uppfattning är, rätt eller fel, är att alla vattenlösliga färger är mer eller mindre skitfärger. Akrylat-vatten-plast-färger har jag inget förtroende för, men jag kan absolut ha fel.
Jag tror att en fet oljealkydfärg skulle vara bäst ( inte hybrid-alkyd-akrylat), men jag hittar ingen som säljer denna typ av färg i Sverige. Kan man köpa det i något annat land ? typ Polen, Estland ? Jag litar inte alls på färgbutikerna, då dom helst säljer dyra "miljö-färger" som ofta är skräpfärger. Samma om en målare ska göra jobbet, så vill han helst ha en färg som är lättstruken och inte luktar, så dom kan man inte heller lita på.
Därför frågar jag här, om någon yrkesmålare eller annan sakkunnig, som kan ge ett bra råd om den grundfärg och täckfärg som har bäst livslängd. För 30 år sedan köpte jag en billig "Röd oljefärg" på Biltema som var fet och trög-rinnande och späddes ut med terpentin och som jag målade min sommarstuga med. Stugan är fortfarande i det närmaste i nyskick, men dessvärre går den färgen inte att köpa längre.

Linoljefärg

"Linoljefärg är en fantastisk färg för de flesta underlag utomhus. Du kan måla på trä, sten, puts och metall. Den är dryg, åldras vackert och är lätt att underhålla."

Du kan läsa på om linoljefärg och prata med en färghandel som säljer produkten, till exempel Engwall o. Claesson.

https://www.eoc.se/webshop/utomhus/utvandig-linoljefarg
Senast redigerad av trottwell 2025-05-27 kl. 04:11.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Vi använder oftast Nordsjö eller Jotun på firman.Dom vattenburna färgerna håller både glans och kulör längre,riktigt bra nuförtiden.Våran erfarenhet av grundad panel är inte bra.Otroligt tunnt grundat,så vi brukar rekomendera en till grundning då.Måla färdigt två ggr och det kommer hålla länge.Nordsjö One säger tex 16år,och är dessutom självrengörande.
Citera
Igår, 21:33
Medlem
Molekyl3ns avatar
Alkyd, akrylat, slam.
Allt sämre med åren, men finns guldkorn dock. Sprut målare här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto