Ursprungligen postat av
MrX9
Mina föräldrar bytte ut all träpanel på sin villa och fick panelen målad av en "målare".
Redan efter 2-3 år, så har mycket av färgen försvunnit. Idag 5 år efter, så är det mesta av färgen borta och panelen är uttorkad, sprucken och till stor del förstörd, då solen har gjort sitt, så nu ser fasaden för jävlig ut !
Målaren använde Byggmax's "Grundolja V" typ vattenbaserad, men sedan är det oklart vilken täckfärg som har används, då det inte framkommer exakt vilken färg han valt på fakturan.
Nu är det dags att byta all panel igen, men denna gång ska jag göra en grundlig undersökning vilken ljusgrå färg som har bäst hållbarhet ! Allt annat är av låg prioritet, så som miljövänligt, vattenbaserad, lättstruken, luktar lite och annat säljar-skitsnack. Priset är oväsentligt !
Min uppfattning är, rätt eller fel, är att alla vattenlösliga färger är mer eller mindre skitfärger. Akrylat-vatten-plast-färger har jag inget förtroende för, men jag kan absolut ha fel.
Jag tror att en fet oljealkydfärg skulle vara bäst ( inte hybrid-alkyd-akrylat), men jag hittar ingen som säljer denna typ av färg i Sverige. Kan man köpa det i något annat land ? typ Polen, Estland ? Jag litar inte alls på färgbutikerna, då dom helst säljer dyra "miljö-färger" som ofta är skräpfärger. Samma om en målare ska göra jobbet, så vill han helst ha en färg som är lättstruken och inte luktar, så dom kan man inte heller lita på.
Därför frågar jag här, om någon yrkesmålare eller annan sakkunnig, som kan ge ett bra råd om den grundfärg och täckfärg som har bäst livslängd. För 30 år sedan köpte jag en billig "Röd oljefärg" på Biltema som var fet och trög-rinnande och späddes ut med terpentin och som jag målade min sommarstuga med. Stugan är fortfarande i det närmaste i nyskick, men dessvärre går den färgen inte att köpa längre.