• 1
  • 2
2025-05-22, 01:32
Medlem
Mina föräldrar bytte ut all träpanel på sin villa och fick panelen målad av en "målare".
Redan efter 2-3 år, så har mycket av färgen försvunnit. Idag 5 år efter, så är det mesta av färgen borta och panelen är uttorkad, sprucken och till stor del förstörd, då solen har gjort sitt, så nu ser fasaden för jävlig ut !
Målaren använde Byggmax's "Grundolja V" typ vattenbaserad, men sedan är det oklart vilken täckfärg som har används, då det inte framkommer exakt vilken färg han valt på fakturan.
Nu är det dags att byta all panel igen, men denna gång ska jag göra en grundlig undersökning vilken ljusgrå färg som har bäst hållbarhet ! Allt annat är av låg prioritet, så som miljövänligt, vattenbaserad, lättstruken, luktar lite och annat säljar-skitsnack. Priset är oväsentligt !
Min uppfattning är, rätt eller fel, är att alla vattenlösliga färger är mer eller mindre skitfärger. Akrylat-vatten-plast-färger har jag inget förtroende för, men jag kan absolut ha fel.
Jag tror att en fet oljealkydfärg skulle vara bäst ( inte hybrid-alkyd-akrylat), men jag hittar ingen som säljer denna typ av färg i Sverige. Kan man köpa det i något annat land ? typ Polen, Estland ? Jag litar inte alls på färgbutikerna, då dom helst säljer dyra "miljö-färger" som ofta är skräpfärger. Samma om en målare ska göra jobbet, så vill han helst ha en färg som är lättstruken och inte luktar, så dom kan man inte heller lita på.
Därför frågar jag här, om någon yrkesmålare eller annan sakkunnig, som kan ge ett bra råd om den grundfärg och täckfärg som har bäst livslängd. För 30 år sedan köpte jag en billig "Röd oljefärg" på Biltema som var fet och trög-rinnande och späddes ut med terpentin och som jag målade min sommarstuga med. Stugan är fortfarande i det närmaste i nyskick, men dessvärre går den färgen inte att köpa längre.
Senast redigerad av MrX9 2025-05-22 kl. 01:35.
Citera
2025-05-22, 01:43
Medlem
Jag har hittat en alkydfärg som är naftaburen i kombination av alkyd och kokt linolja på Rusta, men den finns bara i vitt, men jag vill ha ljusgrå färg. Går det att hitta något lämpligt sätt att ändra färgen med något typ av färgpigment som man tillsätter. Jag tror att denna färg kan vara en bra färg, men vet inte om det är fet eller inte. Jag har hört att man ska helst ha en fet alkydfärg för utomhusbruk.
https://www.rusta.com/sv-se/gor-det-...-white-s0300-n
Här har jag hittat pigmentfärg, men är osäker på om den är lämplig.
https://www.hornbach.se/p/fargpigmen...400g/10716119/
https://www.hornbach.se/p/fargpigmen...400g/10716120/
Senast redigerad av MrX9 2025-05-22 kl. 01:46.
Citera
2025-05-22, 01:57
Medlem
Jag läste för några år sedan att typ 2010, så kom färg-branschen i Sverige överens med politiker från miljörörelsen att ta bort nästan all lösningsbaserad färg för konsumenter ( ej industri), för annars hotade man med att reglera detta i lag. Det går idag fortfarande få tag på lösningsbaserad färg bl.a som Vit fönsterfärg på Biltema, metallfärg eller Rustas vita Alkydfärg som är lösningsbaserad, men det är väl fåtal som målar trähus med dessa typer av färg....
Citera
2025-05-22, 06:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tydligen har du inte lärt dig något alls från första misstaget.

Börja med att gå till en riktig färgbutik och be dem om råd. Du kommer givetvis få betala mer men du får också färg som håller mer än ett par år.
Gillar du att måla så fortsätter du med att köpa färg hos rusta, byggmax eller biltema.
Citera
2025-05-22, 06:48
Medlem
Yardballs avatar
Som grundfärg körde jag Jotun Visir oljegrund på ett staket för 8-9 år sedan och det ser lika fint ut idag som när det var nytt. Täckfärgen var också från Jotun men jag minns inte vilken.
Citera
2025-05-22, 10:21
Medlem
Jag hade köpt grundmålat virke tror det är bättre grundat. Sen slipper man ju ett moment.

Jag rekomenderar Jotuns färg.
Jag målade mitt hus med Jotun Ultimate för mer än 10 år sen och är fortfarande fint.

Så gå och prata med en Jotun återförsäljare är mitt råd.
Eller anant känt märke. Köp ingen skit från Rusta eller Biltema.
Citera
2025-05-22, 11:02
Medlem
Sqrbankens avatar
Före detta yrkesmålare i femton år här. Alcro Bestå, familj med grund- och täckfärg, är soppan du söker. Fasader jag målade för 20 år sedan ser fortfarande bra ut.
Citera
2025-05-22, 11:52
Medlem
Kajahs avatar
Man får vad man betalar för. Lämpligast är att välja ett fabrikat som är välkänt och beprövat.

Alcro, Beckers, Flugger, Jotun, Nordsjö etc. Inte lönt att vara dum-snål.

Nu är det länge sedan z men jag jobbade i färgbutik tidigt 00-tal och vi fick ofta in kunder som snålat med färgen och fått ångra sig efteråt. Sållan eller aldrig reklamationer på den färg vi sålde. Det var bara om kulören blivit fel.
Senast redigerad av Kajah 2025-05-22 kl. 11:54.
Citera
2025-05-22, 13:52
Medlem
Förra gången så var jag inte alls inblandad i detta utan enbart mina föräldrar. Dessvärre har min far fått Alzheimers och är numera helt borta i huvudet, så jag kan ju inte fråga vad som tidigare är gjort.
Det är flera som skrivit om att man får vad man betalar för, men som sagt priset har ingen betydelse utan jag vill bara ha den bästa färgen. Jag tror absolut inte den dyraste är den bästa, m.a.p livslängd.
Jag har varit i butiker, med flera års mellanrum, som bara har färger som sin specialitet, men varje gång får jag samma svar om Akrylatfärgerna (vatten-plast-färger) var dålig förr, men numera är dom mycket bättre.
Samma sälj-skit-snack har det varit i 30 år och utan några konkreta sakliga argument varför färgen blivit bättre.

Det jag funderar över om man ska köpa fabriksmålade baspanel ifrån Byggmax. Det finns både som "Vit grundad" och som "Mellanstruken" eller grundmåla själv. Vad jag förstår så är den "Mellanstruken" målad två gånger, men det är lite konstigt att den är billigare än den "Vitgrundad". Jag tänker att om man köper fabriksmålad, så borde den vara ett bra alternativ, då målningen utförs under ideala förhållanden m.a.p. plankans fukt, temperatur, färgtjocklek m.m. Vad jag förstår ska ju inte måla om det är för fuktigt typ på sommaren utan helst på hösten...Kan detta stämma ?
Senast redigerad av MrX9 2025-05-22 kl. 13:56.
Citera
2025-05-22, 14:15
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrX9
Mina föräldrar bytte ut all träpanel på sin villa och fick panelen målad av en "målare".
Redan efter 2-3 år, så har mycket av färgen försvunnit. Idag 5 år efter, så är det mesta av färgen borta och panelen är uttorkad, sprucken och till stor del förstörd, då solen har gjort sitt, så nu ser fasaden för jävlig ut !
Målaren använde Byggmax's "Grundolja V" typ vattenbaserad, men sedan är det oklart vilken täckfärg som har används, då det inte framkommer exakt vilken färg han valt på fakturan.
Nu är det dags att byta all panel igen, men denna gång ska jag göra en grundlig undersökning vilken ljusgrå färg som har bäst hållbarhet ! Allt annat är av låg prioritet, så som miljövänligt, vattenbaserad, lättstruken, luktar lite och annat säljar-skitsnack. Priset är oväsentligt !
Min uppfattning är, rätt eller fel, är att alla vattenlösliga färger är mer eller mindre skitfärger. Akrylat-vatten-plast-färger har jag inget förtroende för, men jag kan absolut ha fel.
Jag tror att en fet oljealkydfärg skulle vara bäst ( inte hybrid-alkyd-akrylat), men jag hittar ingen som säljer denna typ av färg i Sverige. Kan man köpa det i något annat land ? typ Polen, Estland ? Jag litar inte alls på färgbutikerna, då dom helst säljer dyra "miljö-färger" som ofta är skräpfärger. Samma om en målare ska göra jobbet, så vill han helst ha en färg som är lättstruken och inte luktar, så dom kan man inte heller lita på.
Därför frågar jag här, om någon yrkesmålare eller annan sakkunnig, som kan ge ett bra råd om den grundfärg och täckfärg som har bäst livslängd. För 30 år sedan köpte jag en billig "Röd oljefärg" på Biltema som var fet och trög-rinnande och späddes ut med terpentin och som jag målade min sommarstuga med. Stugan är fortfarande i det närmaste i nyskick, men dessvärre går den färgen inte att köpa längre.

Gå till en färgaffär så hjälper dom dig!

Finns ingen utomhusfärg för trä som redan efter 2-3 år försvinner och efter 5 år är nästan allting borta.
Din röda oljefärg är absolut inte i nyskick efter 30 år med en oljebaserad färg, oljefärgen bleks snabbt i solen och framförallt i kulören rött. Vattenbaserade färger kan se ut som nyskick under ganska många år.

Och om det nu skulle vara sant att panelen var ny för 5 år sedan, även om den varit helt omålad så hade du inte behövt byta den idag.

Och sen undrar du efter baltiska färger och då betyder det ju att du inte har lärt dig någonting så jag kan med största säkerhet säga att du kommer misslyckas precis som din far gjorde.

Bara en idiot skulle påstå att man har anlitat ett proffs och sen låta proffset stå och måla med Biltemafärg, bara det visar att allt är en lögn.

Det är mycket som inte stämmer i din fantasi historia.
Citera
2025-05-22, 15:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Falurött skyddar mycket bra mot röta, men behöver appliceras på nytt efter ~6 år. Det fungerar nog bara på rent trä, eller trä som tidigare har målats på samma sätt.

Knutar fönsterfoder eller vindbrädor eller liknande målas bäst med vit oljefärg efter skrapning och borstning efter behov. Gärna med en preparering med kokt linolja en vecka innan.
Citera
2025-05-22, 17:41
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrX9

Alltså en riktig målare skulle aldrig hämta ut färg från byggmax.
Var han enmansföretag och hade knapert med pengar och tjänade pengar på billigt inköp.

Gå till en färghandel som hjälper dig.
Tänk också på virket ni köper, vissa är transport grundade men ej för utomhusbruk, så undvik detta.
Köp inte för tunn panel heller, de böjer sig fort och måste byta ut detta.

Sen vad är de för klimat där ni bor?
Allt spelar in i hur lång tid fasaden håller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här