2025-05-22, 21:51
Medlem
Jag vill göra vissa förtydliganden.

Varje EU-institution har en egen säkerhetsavdelning. Det finns ingen gemensam säkerhetsfunktion som omfattar samtliga institutioner såsom Europeiska kommissionen, Europeiska unionens råd, Europaparlamentet, Europeiska revisionsrätten eller EU-domstolarna.

I det aktuella fallet är det Europaparlamentets säkerhetsavdelning som har genomfört utredningen. Den belgiska polisen har inte behörighet att verka inom parlamentets lokaler eller gentemot dess personal, såvida inte parlamentet beslutar att upphäva immuniteten för den berörda ledamoten eller vänsterpartiets medarbetare. Detta är en väletablerad ordning som bör vara väl känd för samtliga berörda aktörer, inklusive Vänsterpartiet.

Notera att vänsterpartiets parlamentariker duckar och inte låter sig intervjuas, vilket tyder på splittring. Det Vänsterpartiets tjänstemän håller på med nu är trams. Utgången lär väl bli att vänsterpartiets medarbetare skickas ut från Parlamentet och hem till Sverige eller vad hon nu kommer ifrån.
Citera
Medlem
Inte blir det lättare att rekrytera dugliga EU-politiker när man riskerar möta aggressivt, hotfullt politisk aktivism ifrån anställda tjänstemän från Europaparlamentet. Skäms V!
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
I AB artikeln jag länkade till så påstås det pågå en utredning. Belgisk polis har tidigare utrett tex korruption så verkar som de kan utreda vissa saker iaf.

Jag hoppas filmen blir offentlig snart, men tror inte det kommer ske i närtid.

Inte utan tillstånd av EUs säkerhetsavdelning och polisen har inte tillgång till EUs CCTV.

Den blir då absolut inte offentligjord av EUs säkerhetsavdelning, sekretess.
Inte heller av belgisk polis då FUP material inte är allmän handling i Belgien.
Om det blir något av Vs anmälan dvs. om polisen ens får tillstånd att utreda.
Citera
Medlem
Alice svarar nu

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ellan-kd-och-v

Kommunisten är körd
Citera
2025-05-22, 21:55
Medlem
Om du tror på fullaste allvar att EU parlamentet skulle neka bevis material om EUROPOL begär det då gissa igen .

Om kommunisten åtalas så kommer antingen Belgiens åklagare eller svensk begära ut det och undanhåll av bevismaterial är brottsligt.

Annars kan ju en valfri, (troligtvis vänster MÖ person) MEP gå lös men en AK5 och inget åtal sker så länge det var i EU parlamentet...hör på dig själv.

Klart EUs säkerhets avd måste bistå belgisk polis med ALLT då eller EUROPOL

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Inte utan tillstånd av EUs säkerhetsavdelning och polisen har inte tillgång till EUs CCTV.

Den blir då absolut inte offentligjord av EUs säkerhetsavdelning, sekretess.
Inte heller av belgisk polis då FUP material inte är allmän handling i Belgien.
Om det blir något av Vs anmälan dvs. om polisen ens får tillstånd att utreda.
Citera
2025-05-22, 21:56
Medlem
Från X:
Citat:
Alice Teodorescu Måwe
@alicemedce
I går blev det för mig uppenbart att gränsen mellan den autonoma och parlamentariska vänstern i praktiken försvunnit. Ett alltmer polariserat tonläge har lagt grunden för hat, hot och avhumanisering som skapar politisk intolerans och aggression. Jag har sedan 7 oktober återkommande skildrat - i tal, debatter och artiklar - hur gränserna förflyttas med syftet att skrämma journalister, politiker och akademiker till tystnad. Hur argument byts mot hat.

Under gårdagen attackerades jag i Europaparlamentet, på min arbetsplats, av en person som jag aldrig träffat. När jag frågade varför förstod jag att det handlade om mina åsikter om Israel och Hamas.

Lika oprovocerat som jag attackerades har jag blivit anklagad för misshandel mot personen i fråga. Den anklagelsen är felaktig. Europaparlamentets övervakningsfilm som Europaparlamentets säkerhetsavdelning granskat, såväl initialt under gårdagen som slutgiltigt ikväll, fastslår att tjänstemannen ”initierade och eskalerade” bråket.

Händelseförloppet var politiskt motiverat och är därför att betraktas som ett angrepp mot mig i mitt uppdrag som folkvald, mot mitt parti, och mot demokratin som sådan.
Citera
Medlem
Finns en länk tidigare i tråden där tjänstemannen beskrivs som ”Svensk med härkomst från Mellanöstern”. V har bara en sådan person anställd nere i Bryssel enligt samma inlägg.
Det är rätt givet vem det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Vem är vänster galningen?? Och varför är det bara måwe som är outad ???
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Enligt uppgift filmade den vänsterblivna.
Och Måwe valde då att filma tillbaks.
Då blev den vänsterblivna arg och försökte fysiskt stoppa Måwes filmande.
Sen var catfighten i full gång.

Jag begriper inte hur kan man vara så jävla dum att börja med, att man som anställd tjänsteman springer efter en parlamentariker med mobilen och filmar mot personens vilja.
Tänk er själv om någon riksdagstjänsteman skulle springa efter Ulf Kristersson med en kamera och vråla "Fan va ful du är Uffe-Puffe! Jag ska lägga ut det här på nätet så att alla ser ful jävel du är!".
Topplocket måste ha gått fullständigt.

Det är i och för sig inte oväntat. Den politiska vänstern i hela västvärlden håller på att reclaima hatet och våldet.
Citera
2025-05-22, 21:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och vilken är Måwe's version?

Och innebär det att den där v-tjänstemannen/kvinnan ljuger?

Och vad säger det om vem som först tog till fysiskt våld?

Men läs tidningarna.
Citera
2025-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vi får väl se om Polisen kommer fram till något annat. Men troligen blir han en Bryssel-bob. Det är dags för partiledningen att sätta upp tydliga gränser och utesluta de som inte hålla sig inom dessa. Likt SD gjorde med den s.k nolltoleransen. Det blir svårt att se dom som en del av ett trovärdigt regeringsunderlag annars. Man kan tycka vad man vill om Måwe och hennes okritiska Israelvurmande. Att hålla på och tjafsa och filma i EU parlamentets korridorer är trots detta inte lämpligt. V ledningen har inte råd att hålla honom under armarna om det är vad han gjort. Kasta ut idioten och fördöm om utredningen kommer fram till om att han är skyldig.

Det finns ju en chans att polisen gör en annan bedömning, men tror att den är liten här.

Ja det har varit för många fall där V-anknutna tar till våld när det gäller Israel/Hamas konflikten, det går dessvärre att spåra tveksamhter rätt långt bak i tiden, bla en koppling till en militant rörelse som utfört terrorangrepp https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v...plad-gazagrupp

Det kan nog bli stormigt inom V ett tag.

Vad jag kan läsa mig till så är det tom förbjudet att filma folk utan deras tillåtelse inne i parlamentet.

Hela Israel/Hamas konflikten är ruskigt svår, men blir ju inte bättre av att ta til våld mot folkvalda...
Citera
2025-05-22, 21:58
Avstängd
dansquelcass avatar
Ann Måwe är från den riktiga Måwe ätten, än till skillnad från den här rumänskan som tog namnet Måwe efter att ha fått sitt hål igenpluggad.

Citat:
Ursprungligen postat av theMowg
Ett lustigt sammanträffande, Jonas Sjöstedt fru heter Ann Måwe. Inte det vanligaste efternamnet. 53 st enligt skatteverket. Kan bli stelt på släktmiddagarna...
Citera
2025-05-22, 21:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hon ville väl lägga ut det på islamistiska sidor i sociala medier; skapa hat mot Alice i Mellanöstern.

Ja, något sådant. Hon vill eskalera och hetsa. När ett klipp väl får fart i den muslimska delen av socia medier, så kommer de snart bränna Alice-dockor i Teheran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in