2025-05-22, 20:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

Jag anser dock inte att det är normalt överhuvudtaget att som vuxen mordhota ett barn även om ett barn är extremt kränkande eller uppkäftig och stöddig under ett samtal.

Du har mitt medhåll.
Även i denna situation måste en vuxen agera förebild och försöka lösa situationen utan vare sig psykiskt våld (dödshot) eller fysiskt våld.

Vi skulle hamna i ett laglöst samhälle om folk skulle få ”ge igen” och hämnas efter eget godtycke.

Till er som tycker att det var rätt av mamman att hota ett barn till livet, tycker ni också att det hade varit rätt av mamman att fullfölja sitt hot och verkligen dödat flickan?

Var går gränsen? Vad får man göra och vad får man inte göra i sådana här och liknande situationer, tycker ni?

Vad som händer med tjejen, det vet vi tydligen inte. Dock kan även jag hålla med om att samhällets åtgärder ofta är ganska lama.
Citera
2025-05-22, 20:57
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du har mitt medhåll.
Även i denna situation måste en vuxen agera förebild och försöka lösa situationen utan vare sig psykiskt våld (dödshot) eller fysiskt våld.

Vi skulle hamna i ett laglöst samhälle om folk skulle få ”ge igen” och hämnas efter eget godtycke.

Till er som tycker att det var rätt av mamman att hota ett barn till livet, tycker ni också att det hade varit rätt av mamman att fullfölja sitt hot och verkligen dödat flickan?

Var går gränsen? Vad får man göra och vad får man inte göra i sådana här och liknande situationer, tycker ni?

Vad som händer med tjejen, det vet vi tydligen inte. Dock kan även jag hålla med om att samhällets åtgärder ofta är ganska lama.
Ja gränserna är ganska viktiga.

Om mamman har rätt att orsaka allvarlig fruktan i ett barn för att markera utan att det rör sig om nödvärn (att hota någon som nödvärn kan vara ganska legitimt om personen utgör ett hot, istället för att agera våldsamt som försvar vilket knappast är situationen när det gäller barn och vuxen) måste även barnet i sin tur ha rätt att då attackera sonen om vi tänker att en konflikt kan ha förekommit och att pojkar generellt är starkare än flickor.

Det är en hackkycklingsförordning och har ingenting med nödvärn att göra utan att den med våldskapital är den som vinner eller har störst rätt. Ett demokratiskt samhälle och specifikt Sverige bygger på jämlikhet och inom jämlikheten är även barn i relation till vuxen. Inte bara jämlikhet mellan män och kvinnor. Den med mest muskler eller fysisk styrka är därmed skyldig att inte använda det som övertag mpt en fysiskt svagare individ.

Självklart är det polisanmälan och anmälan till socialtjänsten som gäller. Även andra byråkratiska system gällande skolans ansvar att se till så att mobbning inte förekommer.

Problemet är.att för få vuxna sköter sitt ansvar i att anmäla om igen vid mobbning tills det är.så mycket att det börjar bli ett problem med det att man inte löser problematiken med mobbning.

Förövrigt anser jag att inget barn ska tvingas gå till en brottsplats där de utsätts dagligen och att skolan ska betraktas som sådan när en elev är utsatt.
Citera
2025-05-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Flickor är väl medvetna om att dom kan hålla på hur dom vill mot pojkarna, för att pojken inte får slå tillbaka.

Hon måste ha riktigt ruttna äckliga föräldrar, fan vad jag hade skämts om mina barn höll på sådär, om ens barn mobbar så är det ett fett jävla kvitto på vilket fullständigt misslyckad förälder man är, och vilken dysfunktionell pissfamilj man skapat.
Ja, barnens värderingar kommer till stor del från föräldrarna så en lågoddsare att de har en rutten människosyn, kanske socio/psykopater.
Citera
2025-05-22, 23:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Någon som vet mer?

Hur då menar du? Vill du ha namn på ungen eller vad?

Och det är klart att hon åtalas för mordhot. Hon hotade förmodligen att döda ungen.
Jag skulle gjort precis samma sak. Blir nog villkorligt om det är första gången.
Citera
2025-05-23, 00:57
Medlem
Mordhot? Vad är det som händer.
Citera
2025-05-23, 06:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
När sonen ringde inne från skoltoaletten och berättade att han återigen hade blivit utsatt blev hans mamma rasande.
Hon åkte till skolan och konfronterade den utpekade mobbaren – som hon nu också åtalas för att ha hotat att döda.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...rdhot/lyvwvz9l

Kvinnan menade att flickan mobbat hennes son och att det triggade hennes mammainstinkt. Därför ska hon ha begett sig till högstadieskolan och hotat flickan till livet. Nu har mamman åtalats för olaga hot.

https://www.dn.se/sverige/mamma-konf...kamrat-atalas/

Någon som vet mer?

Mamman borde vara mera oroad över att hennes son uppenbarligen är en transperson som inte kan ta hand om sig själv!
Citera
2025-05-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hur då menar du? Vill du ha namn på ungen eller vad?

Och det är klart att hon åtalas för mordhot. Hon hotade förmodligen att döda ungen.
Jag skulle gjort precis samma sak. Blir nog villkorligt om det är första gången.

Man får hoppas brottsrubriceringen ändras efter förhör eller i rätten.
Sedan kan det väl bli ord mot ord?
Jävla skit skolor som inte gör något åt mobbningen. Vi vet inte heller om pojken har något funktionshinder eller bara är så jätte introvert.
Mobbaren borde fått massvis med stryk istället. Oftast blir mobbare när dom är äldre bara några töntar som inte åstadkommit med mycket på senare år… losers
Citera
2025-05-23, 07:03
Medlem
Var en blatteunge som mobbades såklart. I detta skitland kommer modern straffas och blattejäveln skyddas.
Citera
2025-05-23, 07:19
Medlem
"ledaren" kommer till slut själv bli utfryst och mobbad om det är någon tröst i det.
Citera
2025-05-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Puss och kram. Jag tycker ändå att sonen borde ha blivit uppfostrad till att vara mer hårdhudad och motståndskraftig och inte en vara en ömhudad lipsill.
Förstår dig, eftersom du blev uppfostrad så tar du för givet att andra svaga (som dig) fått samma uppfostran.
Citera
2025-05-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Du har rätt, så måste man agera i detta land för att slippa rättsliga problem. Men i en ideal värld, då skulle morsan klått upp tjejapan och förödmjukat henne inför hela skolan, a la Mr. Miyagi.
Ja, jag håller fullständigt med dig i detta. Rättsliga problem som tär på psyket och kan leda till problem längre fram vad gäller t. ex. anställning och en havererad ekonomi om mobbaren skulle vinna (vilket de faktiskt ofta gör). Sen skulle det sannolikt eskalera och deras släkt och vänner skulle fortsätta vare sig de vunnit eller ej. De kan vara mycket otäcka.
Citera
2025-05-23, 10:04
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Ja, barnens värderingar kommer till stor del från föräldrarna så en lågoddsare att de har en rutten människosyn, kanske socio/psykopater.

Mina ungar har ett sånt äckel i klassen.
Jag råkar veta att hans pappa är en sådan där som gärna öppet skryter om pengar, vad dom har och ska köpa.
Det sätter sig ju på ungens beteende.

Pappan förstår ju verkligen inte hur han fullkomligt förlorar all eventuell respekt genom att ha en sån äckelunge.
Ett sådant barn skämmer inte bara ut sig självt, det drabbar hela familjens anseende.
Undrar om folk inser det??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in