Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Du har mitt medhåll.
Även i denna situation måste en vuxen agera förebild och försöka lösa situationen utan vare sig psykiskt våld (dödshot) eller fysiskt våld.
Vi skulle hamna i ett laglöst samhälle om folk skulle få ”ge igen” och hämnas efter eget godtycke.
Till er som tycker att det var rätt av mamman att hota ett barn till livet, tycker ni också att det hade varit rätt av mamman att fullfölja sitt hot och verkligen dödat flickan?
Var går gränsen? Vad får man göra och vad får man inte göra i sådana här och liknande situationer, tycker ni?
Vad som händer med tjejen, det vet vi tydligen inte. Dock kan även jag hålla med om att samhällets åtgärder ofta är ganska lama.
Ja gränserna är ganska viktiga.
Om mamman har rätt att orsaka allvarlig fruktan i ett barn för att markera utan att det rör sig om nödvärn (att hota någon som nödvärn kan vara ganska legitimt om personen utgör ett hot, istället för att agera våldsamt som försvar vilket knappast är situationen när det gäller barn och vuxen) måste även barnet i sin tur ha rätt att då attackera sonen om vi tänker att en konflikt kan ha förekommit och att pojkar generellt är starkare än flickor.
Det är en hackkycklingsförordning och har ingenting med nödvärn att göra utan att den med våldskapital är den som vinner eller har störst rätt. Ett demokratiskt samhälle och specifikt Sverige bygger på jämlikhet och inom jämlikheten är även barn i relation till vuxen. Inte bara jämlikhet mellan män och kvinnor. Den med mest muskler eller fysisk styrka är därmed
skyldig att inte använda det som övertag mpt en fysiskt svagare individ.
Självklart är det polisanmälan och anmälan till socialtjänsten som gäller. Även andra byråkratiska system gällande skolans ansvar att se till så att mobbning inte förekommer.
Problemet är.att för få vuxna sköter sitt ansvar i att anmäla om igen vid mobbning tills det är.så mycket att det börjar bli ett problem med det att man inte löser problematiken med mobbning.
Förövrigt anser jag att inget barn ska tvingas gå till en brottsplats där de utsätts dagligen och att skolan ska betraktas som sådan när en elev är utsatt.