• 7
  • 8
2025-05-24, 05:55
Citat:
Exempel på psykiskt våld. Hot och trakasserier. Stark ilska, nedsättande ord och beteenden
Bestämma eller kontrollera vem den utsatta får träffa och inte, till exempel att förbjuda kontakt med familj och vänner. Kolla den utsattas mobil
Rätt mycket som regeringen vill förbjuda liknar det psykiska våld många människor utsätts för bland annat på detta forum.
Citera
2025-05-24, 06:54
Medlem
Givetvis ska man kunna straffas om man ägnar sig åt psykiskt våld mot andra människor. Det tycker jag till 100% eftersom det faktiskt är ett konkret problem att en del människor beter sig så mot andra människor.

Det som förvånar mig litegrann är upp till 4 års fängelse, där har man tagit i ordentligt. Kanske för att ha möjlighet att döma de riktigt allvarliga brotten, t ex som hör ihop med kvinnomisshandel och när någon blir helt psykiskt nedbruten av någon närstående under en väldigt lång tid?

Iallafall, i de allra flesta fall tycker jag det mest logiska straffet är böter och skadestånd. Även här finns gott om spelrum hur mycket man blir dömd att böta och ge i skadestånd. En del kanske får böter 500 kr medan andra döms till att betala 250.000 kr i skadestånd.

Så att man täcker allt från ett förolämpande ord till rent psykiskt våld som pågår i kanske 10-20 år med allt vad det finns i gradskillnader i grymhet och valda ord och hur ondskefullt det kan vara.

Sedan trots det, jag vill inte räkna mordhot eller sådant till psykiskt våld, utan det är just vad det här, hot om att mörda någon och för det ska man dömas såsom om man begått mordförsök.
Citera
2025-05-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Inte könsneutralt de jure eller de facto.
De facto är förstås diskuterbart, och kan vara föremål för spekulation.
Men de jure, har du ens läst lagtexten?
Citera
2025-05-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
De facto är förstås diskuterbart, och kan vara föremål för spekulation.
Men de jure, har du ens läst lagtexten?
https://lagen.nu/ds/2022:18#:~:text=...ng%20och%20hot.
Jepp

Har du?
Ska vi se citat, åter? Nämns kvinnor alls utom som offer?
Exempel om män

Citat:
Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff.
Män pekas explicit ut som förövare

Texten fortsätter på det spåret.
Finns det annan lagtext?

Varken de facto eller de jure är upp till diskussion, lagen är uppenbarligen riktad mot män.
Punkt
Citera
2025-05-24, 19:00
Medlem
Citat:
https://lagen.nu/ds/2022:18#:~:text=...ng%20och%20hot.
Jepp

Har du?
Ska vi se citat, åter? Nämns kvinnor alls utom som offer?
Exempel om män

Män pekas explicit ut som förövare

Texten fortsätter på det spåret.
Finns det annan lagtext?

Varken de facto eller de jure är upp till diskussion, lagen är uppenbarligen riktad mot män.
Punkt
Grattis, du har hittat kvinnofridskränkning, det finns på ett ställe (4 kap, 4 a §, 2 st.) i brottsbalken sedan tidigare. Brottsbalken berör avsevärt många fler områden. Du har här hänvisat till utredningsmaterialen (DS, Departementsserien), som förstås innehåller mer skrivelser än den slutliga lagtexten.
Här är själv lagtexten, utan alla förarbeten, men med några kommentarer:
https://lagen.nu/1962:700
Den nu aktuella lagförändringen innehåller tillägget "psykiskt våld", ej placerat specifikt under kvinnofridskränkning.
Senast redigerad av anders197503 2025-05-24 kl. 19:11.
Citera
2025-05-24, 21:33
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Baserat på.. vad?
Vi har inget fungerade rättsystem, missat det eller?
Vad i h.. litar du på de för...

Vi har bokstavligen den sämsta poliskåren in mänsklighetens historia, o värdelösa åklagare samt värre domare med
Va?! Jag tycker nästan precis tvärtom. Baserat på egen erfarenhet och andras erfarenher som jag tagit del av.
Bra advokater, mellan godkända och jättebra poliser.
Däremot hade vi behövt mycket bättre institutioner utanför dessa områden. Dom som granskar socialtjänst och sjukvård, exempelvis.
Citera
2025-05-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Tänk dig att det finns barn involverade. Kvinnan kan då om hon vill ljuga ihop en historia som gör att mannen aldrig mer får se sin barn. Är männen då svaga som lyder sin galna kärring för att inte förlora barnen?

Det är den sortens psykisk misshandel män (och kvinnor i 15% av fallen) drabbas av. Borderline bitches är inte sällan kapabla att skall den vägg och liknande för att skapa "bevis" att hota mannen med. Den sorten kommer älska denna lag, ett utmärkt verktyg för cluster B kvinnan att utnyttja män.

Du har rätt, det är inte alltid svart och vitt som jag la fram det. Bra rättning.
Citera
2025-05-29, 14:42
Medlem
Många kvinnor som kommer få skaka galler med en sådan lag.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in