2025-05-25, 19:24
Avstängd
Mitt tips är väl att investera i aktier eller bostad.
Citera
2025-05-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Mitt tips är väl att investera i aktier eller bostad.
Ts har redan aktier. Det var så hen blev "miljonär".
Citera
2025-05-27, 17:21
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Varit sugen på klocka som investering / roligt köp men bor tyvärr i områden där jag hade blivit rånad för ens 20’ på armen

Tips på vart man kan läsa på om köpvärda klockor?

Klockor är generellt ingen investering. Man ska köpa för att man gillar dom. Ju mer komplexa ju dyrare service, min Rolex är endast tid och kostar ca 8k vart tionde år. Så ca 800kr året om man slår ut det.

Skulle realiserat vinst, köpt en klocka om man verkligen vill ha och använda den, sen fortsätta investera i säkrare saker.
Citera
2025-06-18, 12:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Petroleo Brasileiro har väl en årlig avkastning på ca 15%

När jag kommer igång med sparandet på riktigt äre den jag siktar på.
Det finns två typer av den aktien.
Vilken av dem är det man skall köpa? Den som heter "Ordinary share" eller den som heter "Class A share"?
Citera
2025-06-18, 16:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.

Grattis, en tillväxt på närmare 2000% under 6-7 månader. Berätta, vad har du investerat i?
Citera
2025-06-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Grattis, en tillväxt på närmare 2000% under 6-7 månader. Berätta, vad har du investerat i?
Jag tror han valde rätt indexfond.
Finns väl inget annat sätt?
Citera
2025-06-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag tror han valde rätt indexfond.
Finns väl inget annat sätt?
Vilket index har gjort den resan?
Citera
2025-06-18, 19:06
Medlem
Juneauxs avatar
Sen när blev ett tidsspann på 6-7 månader plötsligt.

Hade du raketat upp 50 lax till en miljob på en dag. Det kallar jag plötsligt.
Citera
2025-06-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilket index har gjort den resan?
Inget vad jag vet.
Men vi får ju lära oss flera gånger om dagen här på forumet att inget stiger i värde mer än en global indexfond, så nån måste det ha varit.
Citera
2025-06-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Petroleo Brasileiro har väl en årlig avkastning på ca 15%

När jag kommer igång med sparandet på riktigt äre den jag siktar på.

Grattis TS till din vinst

Förklara gärna närmare hur detta fungerar
Citera
2025-06-19, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns två typer av den aktien.
Vilken av dem är det man skall köpa? Den som heter "Ordinary share" eller den som heter "Class A share"?

Vill du främst ha utdelning och inte bry dig om rösträtten då är det class B. Vill du ha rösträtt då äre A-share.
Senast redigerad av ironmanfist 2025-06-19 kl. 01:42.
Citera
2025-06-19, 04:10
Medlem
Citat:
Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.
---
Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?
En aktiemiljonär fick en gång frågan vad han gjort rätt. Hans svara var "Jag sålde i tid".

Hur du skall göra beror lite på hur dit liv och din ekonomi ser ut. Men du bör åtminstone överväga att sälja de mesta och lägga pengarna i en diversifierad portfölj. På https://portfoliocharts.com/portfolios/ kan du hitta lite olika förslag på etablerade portföljer. Det kanske inte är lika spännande som att satsa allt på en aktie men det ökar sannolikheten för att du får behålla pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in