2025-05-22, 18:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynne
Man kan tycka att den som varit på plats och tagit hand om föräldern ska få mer... men ska de verkligen få allt utom en laglott som inte går "dribbla" bort?? Men nu handlar ju striden främst om att föräldern skrivit ett testamente EFTER en hjärnblödning och EFTER en stroke, och frågan är ju då om ett sådant testamente är giltigt?! Vet föräldern ens vad denne skrivit under??
Ett testamente måste undertecknas av två oberoende vittnen, som intygar att testatorn själv undertecknat testamentet och att han var vid sina sinnens fulla bruk vid undertecknandet. Det är enbart själva undertecknandet de bevittnar, de behöver inte veta något om innehållet i testamentet.
Citera
2025-05-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ett testamente måste undertecknas av två oberoende vittnen, som intygar att testatorn själv undertecknat testamentet och att han var vid sina sinnens fulla bruk vid undertecknandet. Det är enbart själva undertecknandet de bevittnar, de behöver inte veta något om innehållet i testamentet.
Jag har full koll på formaliteterna kring bevittnade underteckningar. Men... utan testamente hade syskonen fått hälften var, syskonet som tycker sig ha tagit hand om föräldern har ju flyttat in i boningshuset och flyttat ut föräldern till en stuga som saknade vatten på ägorna. På byn sägs det att huset renoverades ordentligt i samband med detta. Så hur man än ser det så har ju det syskonet redan "fått" boningshuset..... dvs mer än tv-profilen. Det luriga i detta är ju varför det fanns ett behov av ett testamente efter att föräldern insjuknat dels i en hjärnblödning dels i en stroke, känns orimligt att föräldern upprättat innehållet i testamentet så det bör ogiltigförklaras.
Citera
2025-05-23, 16:03
Medlem
Första jag tänkte på är ju föredetta NHL proffset i legion of doom, snålare går ej hitta. Men nu verkar det annorlunda? Så fadern dog i september 2024? Herregud.
Citera
2025-05-24, 09:40
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Hmm. Tyckte hon verkade väldigt ensam i serien, var mest hon, hennes dåvarande man, hundar och ngn granne som var över då och då. Behöver hon verkligen göra sig ovän med sitt/sina syskon också, kan inte ha många fler relationer i livet?

Hon hängde väl med en porrstjärna, ”Swede” nånting? Det kanske mest var för att reta upp La Gunilla som sa sig var kristen? Kommer även ihåg att de andra störde sig på att hon inte rakade f*ttan, eller kanske att hon snackade om det. Ex-mannen var plastikkirurg i Miami och verkade försörja henne fortfarande, samt ge henne fillers och botox.
Citera
2025-05-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Hon hängde väl med en porrstjärna, ”Swede” nånting? Det kanske mest var för att reta upp La Gunilla som sa sig var kristen? Kommer även ihåg att de andra störde sig på att hon inte rakade f*ttan, eller kanske att hon snackade om det. Ex-mannen var plastikkirurg i Miami och verkade försörja henne fortfarande, samt ge henne fillers och botox.
Nu har du nog geggat ihop det mesta och det blev inte allt för många rätt....
Hon hängde inte med Puma Swede, det var ju ett inslag i Hollywoodfruar och ja, det var för att provocera Gunilla. I första avsnittet gick tv-profilen och "blingade fiffin" dvs brazilianvax och några påklistrade paljetter, det upprörde en del men salongen fick bra PR... och ökade sin omsättning. Hon och hennes ex-man var affärspartners - de fortsatte de vara efter skilsmässan, nu har jag ingen aning. Men hon arbetar med flera projekt bla. skriver hon barnböcker, hon försörjer sig själv.
Citera
2025-05-24, 15:07
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Oberoende vittnen gäller inte bara när det kommer till ett testamente men arv i allmänhet. För kanske 10 år sedan så hittade min morbror en aktieportfölj som morfar hade lagt i ett kassaskåp som låg bakom en falsk vägg på vinden (varför gubben fick för sig att göra så vet ingen om) och det var precis samma procedur som när jag har vittnat testamenten.
Citera
2025-05-24, 17:34
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Nu har du nog geggat ihop det mesta och det blev inte allt för många rätt....
Hon hängde inte med Puma Swede, det var ju ett inslag i Hollywoodfruar och ja, det var för att provocera Gunilla. I första avsnittet gick tv-profilen och "blingade fiffin" dvs brazilianvax och några påklistrade paljetter, det upprörde en del men salongen fick bra PR... och ökade sin omsättning. Hon och hennes ex-man var affärspartners - de fortsatte de vara efter skilsmässan, nu har jag ingen aning. Men hon arbetar med flera projekt bla. skriver hon barnböcker, hon försörjer sig själv.

Jag har för mig att hon snackade om att hon INTE rakade "fiffin" i senare avsnitt och nån tyckte det var äckligt/ohygieniskt och det ledde till tjafs, men enligt mig det mest tilltalande med henne. Hon verkade dessutom känna denna Puma, även om produktionen givetvis drog igång allt med videohälsning till Gunilla mm för underhållningens skull. Sen kommer jag ihåg att hon hade bjudning för de andra deltagarna hemma i huset, då kom ex-mannen och erbjöd gratis fillers/botox-buffé vilket givetvis också upprörde skräcködlan Gunilla. (Jag har nog mest sett ett par senare avsnitt, runt där Puma Swede var med). Fö verkade Åsa Vesterlund rätt rolig och avslappnad, inte så överdriven och plastig som de andra.
Citera
2025-05-25, 18:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Nu handlar väl tvisten om huruvida pappan varit tillräknelig när testamentet skrevs. Detta testamente är skrivet EFTER en stroke och det är ju ganska klurigt......

Varken stroke eller hjärnblödning gör att man blir otillräknelig.
Citera
2025-05-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jodå, hur menar du egentligen?
Citera
2025-05-26, 14:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Inte ovanligt med sånt här.

Säg att det är 3 syskon och det blir 10 miljoner att ärva.

Finns inget testamente:

Syskonen får 3,3 miljoner var.

Om det finns ett testamente där ALLT som inte är laglott testamenteras till Syskon 2 och 3:

Syskon 1 får 1,66 miljoner och syskon 2 och 3 får 4,17 miljoner.

Förstår inte varför föräldrar gör så här. De kan vara sura på enskilda barn men att göra så här gör ju bara att det blir ännu mer bråk mellan syskonen och att på sikt kan hela släkten splittras.

Kanske anser att Hollywoodfrun har tillräckligt med pengar redan. Eller att Hollywoodfrun inte ens har hälsat på regelbundet de senaste 15 åren. Men att syskonen har vart där flera gånger i veckan.
Citera
2025-05-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Kanske anser att Hollywoodfrun har tillräckligt med pengar redan. Eller att Hollywoodfrun inte ens har hälsat på regelbundet de senaste 15 åren. Men att syskonen har vart där flera gånger i veckan.

Sådana individuella behovsbedömningar blir aldrig rättvisa. Även om hon så är en miljonärska som sällan eller aldrig hälsat på dem så ska hon väl ändå ha lika del i arvet som syskonen. Kan finnas anledningar till att att relationen blivit vad den blivit, vissa föräldrar har sina favoriter bland barnen etc.
Citera
2025-05-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Om man nu läser innan man skriver ..... så framgår det tydligt att föräldern haft dels en stroke dels en hjärnblödning och hade en förvaltare. Man har definitivt inte en förvaltare om man är tillräknelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in