2025-05-27, 19:43
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Hur i helvete kan någon som sliter som ett djur för en chef, 40+ timmar i veckan, kalla sig själv för en man? Ni löneslavar som springer i ekorrhjulet, bugar för chefen och slickar arslet på systemet, vad är det för maskulint i det? Ni är ju bara kuggar i maskineriet, som byts ut när ni går sönder. Ingen respekt, ingen frihet

Manosfären snackar om att ta kontroll, vara alfa, bygga sitt eget imperium. Men hur fan kan man göra det när man är fastkedjad under en chef måndag till fredag kl. 8 till 17? En riktig man är väl någon som styr sitt eget öde. Inte någon. som ber om lov för att ta en piss-paus eller semester?

Kolla på historien. Krigare, erövrare, forskare, hantverkare, jord- och skogsbrukare, etc. Inte fan satt de i ett kontorslandskap och fyllde i Excel-ark för att "säkra pensionen".

Ni som löneslavar där ute: hur rättfärdigar ni det? Wagecucks. Patetiskt. Äckligt. Hur kan ni se er själva i spegeln och tänka "jag är en man" när ni låter nåon annan äga er tid? Är ni rädda för att klippa navelsträngen och bli fria på riktigt? Eller är ni okej med att vara systemets bitch?

En riktig man ser till att dra in pengar till familjen oavsett arbete. Har man familj så är det den som kommer först. Detsamma gäller för kvinnorna. Föräldrarnas genetiska plikt är att staka ut framtiden för sina barn. Allt annat kommer i andra hand.

Jag antar att du är ung och utan egen familj, för jag hade samma tänk när jag var ung.
Citera
2025-05-27, 21:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
En riktig man ser till att dra in pengar till familjen oavsett arbete. Har man familj så är det den som kommer först. Detsamma gäller för kvinnorna. Föräldrarnas genetiska plikt är att staka ut framtiden för sina barn. Allt annat kommer i andra hand.

Jag antar att du är ung och utan egen familj, för jag hade samma tänk när jag var ung.
Kan inte påstå att jag är särskilt ung längre. Och jag har både fru och barn. Så din psykoanalys stämmer inte riktigt...
Citera
2025-05-27, 21:41
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Kan inte påstå att jag är särskilt ung längre. Och jag har både fru och barn. Så din psykoanalys stämmer inte riktigt...
Nej, det har verkligen gått snabbt för dig må jag säga. Från att ha varit en arbetslös, introvert simp som bara spelar datorspel om kvällarna, donerar pengar till streamingbrudar och ständigt intresserad av frågor rörande incels och hur man blir alfa, har du plötsligt skaffat eget företag, fru och familj. Nu ser du ned på alla män som arbetar hårt för sin familj.

Det luktar bidragstagare...
Citera
2025-05-29, 14:00
Medlem
Hade jag vaknat upp en dag och haft en bra affärsidé i huvudet, så hade jag gärna blivit egen företagare. Fast jag är kvinna, men det spelar väl ingen roll i sammanhanget.
Citera
2025-05-29, 14:16
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Har en bra chef och flera fina kollegor! Utöver det hyfsat meningsfulla arbetsuppgifter där jag har möjlighet att dra mitt lilla strå till samhällsstacken Åker nästan alltid till jobbet utan ångest vilket inte har varit självklart tidigare i livet.

Med det sagt: Min blivande fru har nästan dubbelt så hög lön som jag. Tveksamt om hon arbetar så mycket hårdare men hon har en annan typ av ansvar. Faller från högre höjd om någon gren skulle brista under henne.

Så, jag skulle troligen beskrivas som en dubbelcuck enligt trådstarten! Trivs som löneslav, samtidigt som partnern står för större delen av hushållets disponibla inkomst. Du borde testa. Det här livet är faktiskt riktigt okej.
Citera
2025-05-29, 16:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Känn på den här då. Nietzsches kritik av kristendomen. Att de vänder på grekernas ideal för att de är för veka. Min hobbyanalys säger mig att du inte kan uppnå det klassiska idealet, att vara mannen som arbetar och drar in de stora pengarna. Istället är det du som är hjälten, som genomskådat det hela. Egots uppgift är att få dig att gå vidare och då måste man vara en vinnare, eller hur?

Din fru, tjänar hon bra?
Citera
2025-05-30, 00:35
Medlem
Citat:
Jag tål chefer. Jag har inget emot chefer. Chefer är alfa. Mest alfa är att vara chef (VD) för företaget.
Du verkar ju på allvarligt ha någon form av mindervärdeskomplex Har svårt att tro att du är Svensk från början....
Citera
2025-05-30, 00:38
Medlem
Citat:
Inte ung? Är du 22år då och inte 18 eller vad menar du?
Du utrycker dej i hela tråden som en oerhört oerfaren person av livet...
Citera
2025-05-30, 06:17
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Känn på den här då. Nietzsches kritik av kristendomen. Att de vänder på grekernas ideal för att de är för veka. Min hobbyanalys säger mig att du inte kan uppnå det klassiska idealet, att vara mannen som arbetar och drar in de stora pengarna. Istället är det du som är hjälten, som genomskådat det hela. Egots uppgift är att få dig att gå vidare och då måste man vara en vinnare, eller hur?

Din fru, tjänar hon bra?
1. Jag ser inte hur min frus inkomst är relevant för tråden.
2. Din teori låter snurrig.
Citera
2025-05-31, 00:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du verkar ju på allvarligt ha någon form av mindervärdeskomplex Har svårt att tro att du är Svensk från början....
1. Vad är kopplingen mellan mindervärdeskomplex och att tycka att chefer är alfa?
2. Vad har ens nationalitet eller etnicitet med saken att göra?
Citera
2025-05-31, 00:32
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Inte ung? Är du 22år då och inte 18 eller vad menar du?
Du utrycker dej i hela tråden som en oerhört oerfaren person av livet...
1. Med tanke på hur länge jag varit medlem på Flashback, så kan du tänka själv hur troligt det är att jag är 18 eller 22 år.
2. Kan du inte diskutera sakfrågan utan att blanda in ålder i det hela? Har det med ålder att göra huruvida det är manligt att vara löneslav? Borde väl snarare vara tvärtom i sådana fall: att det är mindre coolt att ha ett jobb som äldre och mer patetiskt att vara anställd med en chef över sig.
Citera
2025-05-31, 02:18
Medlem
Citat:
1. Med tanke på hur länge jag varit medlem på Flashback, så kan du tänka själv hur troligt det är att jag är 18 eller 22 år.
2. Kan du inte diskutera sakfrågan utan att blanda in ålder i det hela? Har det med ålder att göra huruvida det är manligt att vara löneslav? Borde väl snarare vara tvärtom i sådana fall: att det är mindre coolt att ha ett jobb som äldre och mer patetiskt att vara anställd med en chef över sig.
Kanske för att du beter det som en ung och oerfaren person...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in