• 1
  • 2
2025-05-20, 21:26
Medlem
Upptäckte precis att flashbackare inte längre kan dela inlägg, konton eller helt enkelt URLer från Instagram och förvänta sig behålla sin anonymitet.

Vid öppnandet av en länk som ledde till ett Instagram-konto fick jag upp ett meddelande som löd:
xx***x har delat den här reelen med dig
Flashback-användarens anonymitet var nu alltså helt röjd.

Syftet med mitt inlägg är att varna andra, men också en frågeställning:
Hur får man bort detta? Att kopierade URL-länkar inte hänvisar/kopplas till ens konto?
Man kan ta bort inställningen på TikTok via inställningar -> sekretess. Men finner det fasiken inte lika lätt att hitta på Instagram.

Gäller detta också Facebook nu? Då Meta äger Facebook också?

Skärmdump på hur det såg ut vid länköppnandet:
https://files.fm/u/d372naf48c
Citera
2025-05-20, 21:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SynonymQ
Upptäckte precis att flashbackare inte längre kan dela inlägg, konton eller helt enkelt URLer från Instagram och förvänta sig behålla sin anonymitet.

Vid öppnandet av en länk som ledde till ett Instagram-konto fick jag upp ett meddelande som löd:
xx***x har delat den här reelen med dig
Flashback-användarens anonymitet var nu alltså helt röjd.

Syftet med mitt inlägg är att varna andra, men också en frågeställning:
Hur får man bort detta? Att kopierade URL-länkar inte hänvisar/kopplas till ens konto?
Man kan ta bort inställningen på TikTok via inställningar -> sekretess. Men finner det fasiken inte lika lätt att hitta på Instagram.

Gäller detta också Facebook nu? Då Meta äger Facebook också?

Skärmdump på hur det såg ut vid länköppnandet:
https://files.fm/u/d372naf48c
Bra försök med länken där.
Citera
2025-05-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Bra försök med länken där.
Vad gaggar du om?
Att öppna en länk röjer inte din anonymitet.
Att däremot dela en instagramlänk gör att den som öppnar länken får upp vilken Instagram-användare som delat länken, med ett alternativ att börja följa personen.

Länken jag delat är en uppladdning av skärmdump från hur det såg ut när jag öppnade en länk till Instagram som röjde länkarens konto.
Citera
2025-05-20, 21:46
Medlem
Hittade detta på Instagrams hemsida:
Citat:
När du delar innehåll med andra utanför Instagram är länkarna som du delar till inlägg och reels unika för dig.
Meta kan samla in uppgifter från de unika länkarna med innehåll som du har delat för att förbättra din upplevelse på Instagram. Dessa förbättringar kan omfatta
förslag om nya konton att följa
nytt innehåll att utforska
de annonser som du och andra ser, om vi visar dig annonser.
Ta reda på mer om hur vi använder dina uppgifter och din annonsupplevelse, om vi visar dig annonser.
Obs! När du delar innehåll med någon som inte följer dig på Instagram kan de se din Instagram-profil och skicka dig en följförfrågan.
Du hittar mer information i vår integritetspolicy.

Dock ingenting om det finns möjlighet att ta bort detta.
Citera
2025-05-20, 21:53
Medlem
Tydligen inget nytt, utan vad jag kan hitta upptäcktes det för första gången av användare för drygt ett år sedan. Sen dess verkar de ha tagit bort funktionen men nu återinfört den igen.

Länk till Reddit post gällande samma ämne:
https://www.reddit.com/r/Instagram/s/Ye3vNSHulk

(Vågar ju knappt länka något längre, lol)
Citera
2025-05-20, 21:59
Medlem
Venators avatar
Bra varning! Jag är också nyfiken på om det gäller Facebook, för länkar dit delas ju ibland i krim-forumen.
Citera
2025-05-20, 22:02
Medlem
Lösning på problemet, drygt men enda som verkar funka, är att ta bort all text i länken som associeras med ditt konto.

Här finns en person som skapat en genväg i mobiltelefonen där verktyget automatiskt hjälper dig att plocka bort all personlig information om ditt konto från länken:

https://www.reddit.com/r/shortcuts/s/mjRAo4RU4Y

Via den länken samt tidigare länk bör man kunna lära sig vad som ska plockas bort utan att använda sig av externa verktyg/genvägar/appar.
Citera
2025-05-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra varning! Jag är också nyfiken på om det gäller Facebook, för länkar dit delas ju ibland i krim-forumen.
Exakt. Både Instagram och Facebook delas ju flitigt där.
Citera
2025-05-20, 22:25
Medlem
Förtydligande i hur man redigerar/tar bort personlig information i sina länkar:

När jag väljer att dela en reel och generera en länk så ser den ut såhär:
https://www.instagram.com/reel/DJZv0OssVbx/?igsh=xxx==

DJZv0OssVbx = länk-id till inlägget/videon
?igsh = startpunkten för din personliga länk
xxx = utbytt/maskad personligt konto-id som kopplar mitt konto till den delade länken. Består egentligen av en massa bokstäver och siffror.

Såhär vill jag att länken ska avpersonifieras:
https://www.instagram.com/reel/DJZv0OssVbx/

All text från ?igsh tas alltså bort från länken för att avpersonifiera den.

Hoppas innerligt detta funkar nu, annars tar jag en rejäl kula för laget
Citera
2025-05-20, 23:27
Medlem
Intressant. Trodde det var en bugg tidigare åren.
Syns även om man inte har ett konto här. Klickar länk. Fått fulla namn/alias.
Har du ett Insta så länkas väl infot tillbaka/retur?

Google länkas friskt. Har fått namn via länkad maps/Google Earth/sökmotor/id inlogg namn google.

Ok länk btw.
Edit: Sitter denna i Reel eller i alla länk alternativ?
Paste kan väl fungera bättre.
Senast redigerad av 12Monkeys 2025-05-20 kl. 23:30.
Citera
2025-05-21, 00:04
Medlem
Alltid bäst att ladda ner och ladda upp på valfri host site
Citera
2025-05-21, 07:50
Medlem
triptykens avatar
Nu har jag inte nåt social media, men hade det inte lösts om ni hade en browser som rensar ut cookies när den stängs? Utan autoinlogg, sen copy pasta länken och dela resultatet vidare så det helt isoleras från ens eventuella konto?

Å andra sidan är det ett sånt jävla as när folk delar länkar till skit som är bakom lås och bom på social media.
Kan ni inte bara kopiera texten i posten med? Eller länka direkt till en video eller artikel som nämns där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in