• 1
  • 2
2025-05-21, 10:30
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om ni inte sett s r det en av Kubricks favoritfilmer. Allts den hollndska filmen.

Om man fattar den poetiska brjan med hennes drmmar och slutet med tndaren s hjer det filmens knsla ett varv till.

Om man knner till att samma trick med bandage anvndes av Ted Bundy, USAs kanske obehagligaste massmrdare, s hjer det filmens knsla ett varv till

D vet du inte mycket om USA's seriemrdare, OBS! seriemrdare inte massmrdare, det finns betydligt hemskare seriemrdare frn landet i vster.
Citera
2025-05-21, 10:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
D vet du inte mycket om USA's seriemrdare, OBS! seriemrdare inte massmrdare, det finns betydligt hemskare seriemrdare frn landet i vster.
Prova att se filmen istllet.
Citera
2025-05-21, 11:59
Medlem
Bartman777s avatar
Jag sg den hr ganska nyligen, fr frsta gngen.

Tyvrr sg jag remaken med Sutherland fre denna, vilket frstrde upplevelsen av originalet en del, d jag frstod mycket av vad som skulle hnda. Remaken sg jag typ en gng i tonren p TV, och den etsade sig fast fr mig, s det r klart det tydliga minnet av den frstrde upplevelsen av originalet en del.

Hade jag inte rkat sett den den dr gngen i tonren, s hade jag undvikit den och gtt direkt p originalet, om det var idag. S jag antar att jag nd r ursktad, d det var lite av en ofrivillig ungdomssynd.

Jag gjorde en review av originalet strax efter att jag sett den, dr skrivet jag lite mer utfrligt och ingende vad jag anser om filmen, om ngon r intresserad av vad jag tycker: (FB) Vilken film sg du senast?

Vldigt stark film, som hade varit nnu starkare fr mig om det inte var fr att jag spoilat den med remaken i tonren frst, som sagt.
Citera
2025-05-21, 14:11
Medlem
RickRozays avatar
Sg filmen fr ett par r sedan. Fr det frsta tycker jag man kan kalla filmen sitt hollndska namn, Spoorloos, betyder typ sprls (frsvunnen).

Lite seg film. Och inte s lskig om man r ver en viss lder. Fr yngre kan jag tnka mig den r skrmmande, jag menar.... tnk att rka ut fr det dr?

Men det komiska r den amerikanska versionen, av samma regissr, som hade ett helt annat slut.
Slutet r ju liksom sjlva grejen med originalet, men nu s kastas det bort totalt, och det blir verkligen patetiskt. Varfr fan gick regissren med p det? Verkligen rhundradets misstag!

Lita aldrig p frmlingar!!

Angende Kubrick... det vi vet r att han sa filmen var "the most frighterning things he's ever seen", och att han ringt upp regissren fr att diskutera redigering. Och att Saskya skulle f en stor roll i Kubricks nazist-film, Aryan Papers, som aldrig blev av.

Men att det var hans favoritfilm r svrare att finna belgg fr. tminstone om man ska tro p massmedia som rapporterade listan ver filmer han *kommenterat* p som listan ver Kubricks favoritfilmer. Men han gillade filmen, kan vi utg frn.
Senast redigerad av RickRozay 2025-05-21 kl. 14:17.
Citera
2025-05-21, 17:03
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Men det komiska r den amerikanska versionen, av samma regissr, som hade ett helt annat slut.
Slutet r ju liksom sjlva grejen med originalet, men nu s kastas det bort totalt, och det blir verkligen patetiskt. Varfr fan gick regissren med p det? Verkligen rhundradets misstag!
Jag menar inte att frsvara valet av slut i den amerikanska remaken... men r det inte s att det ska vara lite mjkigt i USA och deras filmer. Det mste anpassas fr att inte vara fr brutalt och ven kunna slja lite mer.

Jag tror Spoorlooses slut av filmen r lite fr mycket fr den genomsnittlige amerikanska publiken. Det blir d ocks ekonomiska frluster i lngden.

Eller...? Jag bara spnar lite... men det knns som amerikanarna alltid gr sina remakes snllare n originalen.
Senast redigerad av Bartman777 2025-05-21 kl. 17:06.
Citera
2025-05-21, 19:11
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag menar inte att frsvara valet av slut i den amerikanska remaken... men r det inte s att det ska vara lite mjkigt i USA och deras filmer. Det mste anpassas fr att inte vara fr brutalt och ven kunna slja lite mer.

Jag tror Spoorlooses slut av filmen r lite fr mycket fr den genomsnittlige amerikanska publiken. Det blir d ocks ekonomiska frluster i lngden.

Eller...? Jag bara spnar lite... men det knns som amerikanarna alltid gr sina remakes snllare n originalen.

Du har helt rtt, det var ju s filmstudion tnkte: "originalslutet kommer publiken inte gilla"

Bara att dom hade helt fel! Publiken hatade det snlla slutet. Det gjorde filmen till en pongls hjltehistoria, medans originalet var verkligen skrmmande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in