• 1
  • 2
2025-05-20, 20:38
Medlem
Hej,

En sak som pågått sedan jag var barn. Nu är jag 52 år och anser detta inte direkt som något farligt. Mer nyfiken på vad det kan vara.

Ibland vid trötthet så kan jag tänka på diverse saker. Och då smäller det till i huvudet. Det går som en elektrisk stöt genom skallen. Det är inte obehagligt. Kanske mer åt det behagliga hållet.

Det främst vid tankar som rör nostalgi, eller konstiga tankar som ”vad hade hänt om min kropp färdats ett ljusår rakt upp”.

Vad beror dessa stötar på? Låter kanske lite konstigt men det måste ju vara något fler känner igen?
Citera
2025-05-20, 20:46
Medlem
Brain zaps eller Hypnagoga fenomen

Inte så ovanligt som man kan tro.

Haft de själv ibland.. men inte direkt vid trötthet
Citera
2025-05-20, 20:46
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Hej,

En sak som pågått sedan jag var barn. Nu är jag 52 år och anser detta inte direkt som något farligt. Mer nyfiken på vad det kan vara.

Ibland vid trötthet så kan jag tänka på diverse saker. Och då smäller det till i huvudet. Det går som en elektrisk stöt genom skallen. Det är inte obehagligt. Kanske mer åt det behagliga hållet.

Det främst vid tankar som rör nostalgi, eller konstiga tankar som ”vad hade hänt om min kropp färdats ett ljusår rakt upp”.

Vad beror dessa stötar på? Låter kanske lite konstigt men det måste ju vara något fler känner igen?
Livligt belöningssystem kanske. Är det likt rysningar?
Citera
2025-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Livligt belöningssystem kanske. Är det likt rysningar?

Ja? Som en rysning i huvudet typ. Men mycket snabbare
Citera
2025-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Brain zaps eller Hypnagoga fenomen

Inte så ovanligt som man kan tro.

Haft de själv ibland.. men inte direkt vid trötthet

Spännande!
Vad beror det på?
Citera
2025-05-20, 20:49
Medlem
triptykens avatar
Det finns flera texter om det som kallas "brain zaps" som kan hända vid vissa tidpunkter, dom kan vara kopplade till ångest, stress, eller trötthet.

Har du tagit SSRi? Det brukar vara en grej som kan hända i koppling med det?

Personligen skulle jag boka ett möte med läkare på vårdcentralen. Billigt och dom kan ställa vettiga frågor om andra symptom. Du säger att det är ofarligt och alla texter om det säger samma sak, men det kan ju vara trevligt att ha litet raka svar om dom.
Citera
2025-05-20, 20:58
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Hej,

Hjärnan växlar ner från en högre spänning ( säg 5 ) till en lägre ( 4 ) på en 10-gradig skala. Typ.
Citera
2025-05-20, 21:00
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ja? Som en rysning i huvudet typ. Men mycket snabbare
Tar du några mediciner? Undvik droger. Det blir bara sämre.

Jag ser framför mig som en seriefigur det går upp ett ljus, en lampa för, hehe. 💡
Jag tror det är bra att du har den egenskapen. Kan vara till nytta!
Citera
2025-05-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Tar du några mediciner? Undvik droger. Det blir bara sämre.

Jag ser framför mig som en seriefigur det går upp ett ljus, en lampa för, hehe. 💡
Jag tror det är bra att du har den egenskapen. Kan vara till nytta!

Nej inga droger överhuvudtaget
Inga mediciner heller.

Ja, jo lite så är det ju. Bara det att det är sällan det kommer någon fin idé ut av det
Citera
2025-05-20, 22:58
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Hej,

Det du beskriver är enligt mig kopplat till ångest. Hur mår du?
Citera
2025-05-20, 23:49
Medlem
Brain zaps eller Exploding head syndrome. Ofarligt
Citera
Igår, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Det du beskriver är enligt mig kopplat till ångest. Hur mår du?

Vet inte vad ångest är. Alltså hur det känns. Men jag mår som vanligt, vilket är bra. :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in