• 1
  • 2
Igår, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Skriv ett testamente om ni inte vill att syskonen ska ärva.

De enda som man inte kan göra helt arvslösa är sina egna barn. Syskon kan man göra arvslösa med testamente
Man kan ju välja att skänka bort allt man äger strax före sin egen död....
Citera
Igår, 08:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Typ allt du skriver är fel. Läs tråden igen.
Nej det ser jag inte. Vad är fel i det jag skrev?
Citera
Igår, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Jo, men om du skulle skänka allt till ett av dina barn och göra resterande barn arvslösa så finns möjligheten för de barn som blivit utan att bestrida detta i en domstol efter dödsfallet.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
TS, om din sambo dör före dig så får sambons syskon ärva honom/henne och inte du.
Nej. Frågan gäller vad som händer om vi är gifta, och då ärver vi automatiskt varandra när den första av oss dör.

Citat:
Dör ni båda samtidigt i tex. en bilolycka går väl din del till arvsfonden och hennes del till syskonen.
Nej. Enligt ärvdabalken 3:8, som jag även postade i trådstarten, så ärver syskonen allt när vi båda dött och inget går till arvsfonden i detta scenario. Flera i tråden har bekräftat detta så jag utgår från att det stämmer?

Citat:
Det ni minimum bör göra är att skriva testamente mellan er så att ni ärver varandra åtminstone.
Nej. Frågan gäller som sagt vad som händer om vi är gifta, och då ärver vi varandra per automatik utan att något testamente behövs. Men jag håller med om att testamente behövs för att styra vad som händer när vi båda dött.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nej. Frågan gäller vad som händer om vi är gifta, och då ärver vi automatiskt varandra när den första av oss dör.

Nej. Enligt ärvdabalken 3:8, som jag även postade i trådstarten, så ärver syskonen allt när vi båda dött och inget går till arvsfonden i detta scenario. Flera i tråden har bekräftat detta så jag utgår från att det stämmer?

Nej. Frågan gäller som sagt vad som händer om vi är gifta, och då ärver vi varandra per automatik utan att något testamente behövs. Men jag håller med om att testamente behövs för att styra vad som händer när vi båda dött.
Men ni är ju inte gifta, du skriver ju "min sambo". Ett alternativ till att gifta er är ju att ni skriver ett testamente mellan er två, eller hur? Enklare och billigare. Dessutom kan du ju reglera de övriga problemen du beskriver i samma testamente.
Citera
Igår, 14:07
Medlem
Citat:
Men ni är ju inte gifta, du skriver ju "min sambo". Ett alternativ till att gifta er är ju att ni skriver ett testamente mellan er två, eller hur? Enklare och billigare. Dessutom kan du ju reglera de övriga problemen du beskriver i samma testamente.
Tack jag vet vad som gäller när man är sambo. MEN nu handlade min fråga alltså om vad som händer vid giftermål, vilket jag var väldigt tydlig med i trådstarten, ditt dyslektiska stolpskott.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tack jag vet vad som gäller när man är sambo. MEN nu handlade min fråga alltså om vad som händer vid giftermål, vilket jag var väldigt tydlig med i trådstarten, ditt dyslektiska stolpskott.
Jo, jag ser det. Ville bara ge dig ett råd i all välmening att inte krångla till det i oöndan. Men som den sällsynt otrevliga individ du verkar vara, önskar man ju nästan att det går åt h-e för dig...
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Citat:
Jag och min sambo har inga barn. Jag har heller inga andra arvingar. Min sambos enda arvingar är två syskon samt syskonbarn.

Vi har gemensamt boende, men även andra tillgångar på varsitt håll. Jag har bl.a. en egendom som är skriven enbart på mig.

I Ärvdabalken 3:8 står att ”Finns det vid den efterlevande makens död arvsberättigade efter endast en av makarna, skall dessa arvingar ärva allt. Lag (1987:231)”.

Stämmer det därför att OM vi gifter oss så ärver sambons syskon/syskonbarn ALLA kvarvarande tillgångar när vi båda dött, oavsett om det är jag eller sambon som dör först?

Syskonen tjatar nämligen märkligt mycket om att vi borde gifta oss, men det känns som att de döljer något och detta skulle förklara ett och annat.

Har du enskild egendom , som du kanske ärvt från dina föräldrar, ofta är det inskrivet i testamentet. då går det till allmänna arvsfonden , då spelar det ingen roll om ni gifter er, du/ni måste skriva testamente då.
Citera
Igår, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Du kan sätta in alla dina pengar aktier i en kapitalförsäkring med valfri förmånstagare, svårare med fastigheter dock.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Jo, jag ser det. Ville bara ge dig ett råd i all välmening att inte krångla till det i oöndan. Men som den sällsynt otrevliga individ du verkar vara, önskar man ju nästan att det går åt h-e för dig...
Förlåt. Jag ber uppriktigt om ursäkt för min otrevliga ton. Uppskattar ditt råd och är inne på samma linje, jag ville mest veta hur illa det kan gå om jag gör ”fel” val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in